فرماندار: ساکنان یک روستای بهاباد بر اثر فرونشست زمین جابه جا می شوند

به گزارش رکنا، اضافه برداشت بیش از میزان تجدیدشوندگی منابع آب زیرزمینی یکی از عوامل پیدایش فرونشست زمین است و تنها راهکار جلوگیری از شکاف زمین و مبارزه با بحران فروچاله و پدیده فرونشست در وهله نخست کاهش برداشت آب های زیرزمینی ، حفر چاه ، البته تغذیه مصنوعی و تزریق آب به آبخوان هاست.

محمدمهدی خانی‌زاده بهابادی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان که با حضور تعدادی از کارشناسان استانداری یزد برگزار شد، تأکید کرد: از چند سال قبل جابه جایی ساکنان این روستا که عمدتا به کشاورزی و دامداری فعالیت دارند، در دستور کار بود.

وی افزود: برای حفظ هویت ساکنان روستا برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ناشی از پدیده یادشده در این سکونتگاه جمعیتی، لازم است تصمیم ها و اقدام های  مورد نیاز برای جابه جایی ساکنان روستای ده محمد رفیع بهاباد سریعتر اجر شود.

خانی‌زاده در ادامه با اشاره به رزمایش سراسری زلزله هشتم آذرماه آینده در واحدهای آموزشی این شهرستان گفت: هر نوع رزمایشی با توجه به فعال بودن گسل منطقه و زلزله خیز بودن بهاباد  باید کاربردی باشد تا در ذهن دانش آموزان موضوع نهادینه شود و آنها بتوانند تجربه خود را به والدین خود منتقل کنند.

وی با تأکید بر برگزاری هدفمند رزمایش زلزله اظهارکرد: مهمترین گام در مدیریت بحران زلزله در مدرسه، بالا بردن دانش و آگاهی عمومی دانش‌آموزان است که باید مطابق علم روز دنیا به آنها آموزش داده شود.

روستای ده محمد رفیع در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهر بهاباد قرار دارد و روستاهای دهنو ملااسماعیل ، جعفرآباد،خیرآباد ،رحیم آباد و علی آباد در اطراف روستای یادشده قرار دارد. 

چندسال قبل  روستاهای دهنوملا اسماعیل و جعفرآباد بهاباد که در این منطقه قرار داشت ساکنان آن به دلیل فرونشست زمین جابه جا شدند و به محل جدیدی انتقال یافتند.

جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران بهاباد  با حضور چند کارشناس مدیریت بحران استانداری یزد و مسئولان مربوطه برگزار شد و در خصوص جابه جایی روستای ده‌محمدرفیع و برگزاری رزمایش زلزله در این شهرستان بحث و تبادل نظر شد.

مرکز شهرستان ۲۰ هزارنفری بهاباددر فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهریزد قرار دارد.

یزد/سمیه گلابگیریان

 

کدخبر: 740583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟