مشکل سوخت کامیونداران حل شد / قطعی اینترنت مشکل جدید برخی از جایگاه های سوخت

کامیونداران و راننده های ناوگان حمل و نقل جاده ای قشر زحمت کشی هستند که باید با نگاهی ویژه به مشکلات آنها پرداخت. بسیاری از مشکلات کامیونداران ریشه در مسائل داخلی دارد و کافی است با کمی توجه و رفع موانع موجود از سوی مسئولین بخش عمده ای از آنها رفع و مطالبات این قشر زحمت کش برآورده شود. برخی مشکلاتی که کامیونداران کشور در هفته های گذشته با آن روبرو شدند، استفاده از سهمیه سوخت و کمبود سوخت در برخی محورهای کشور است. مدیر سامانه هوشمند سوخت و همچنین مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از برطرف شدن مشکل کامیونداران خبر دادند.

به گزارش اقتصادی رکنا، در پی خبر رکنا درخصوص مشکل سوخت کامیونداران با عنوان " کامیونداران در پیچ و خم جاده ها بدون سوخت و لاستیک رها شده اند / خطر در کمین ناوگان جاده ای ! " به تاریخ 8 دی ماه 1400 که احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور مشکلات کامیونداران را تشریح کرده بود. گفتگوی رکنا با مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و علی اصغر عباسی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در این خصوص را بخوانید:

مشکل سهمیه سوخت کامیونداران حل شد

مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درخصوص مشکل سهمیه سوخت کامیونداران گفت: این مساله مربوط به 15 روز گذشته است. ما از طریق سامانه 09627 و گزارشات ارسالی از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با کامیون داران در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: مساله ای که دو هفته گذشته کامیونداران با آن مواجه شدند، بسیار طبیعی بود. زمانی که یک سامانه ملی با حمله سایبری روبرو می شود، مقوله امنیت پررنگ تر می شود. براین اساس حساسیت و تبعات امنیتی به نحوی می شود که مراقبت های لازم از سوی مجموعه های ذی ربط چند برابر شده و تغییرات امنیتی اعمال می شود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی ایران ضمن بیان این که مشکل کامیونداران از سوی اتحادیه کامیونداران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به ما اعلام شد، گفت: دو شبانه روز به بررسی مشکل پرداختیم، به شکلی که با تعدادی از رانندگان تماس گرفته شد و پس از حل مشکل از اخذ سوخت اطمینان حاصل گردید.

رضایی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل سهمیه کامیونداران به صورت سیستمی حل شده است. همواره مشکلات موردی وجود داشته که به محض اعلام متقاضی حسب مورد بررسی و راهکار مناسب اتخاذ می شود.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که کامیونداران با مشکل سهمیه سوخت مواجه می شوند، چه تمهیداتی اتخاذ می شود، گفت: در شرایط اضطراری کارت هایی در حوزه نفت‌گاز (گازوئیل) به صورت محدود، در برخی جایگاه های منتخب وجود دارد. چنانچه راننده ای در شرایط اضطراری به سوخت نیاز داشت می تواند با مراجعه به جایگاه های منتخب و با تایید مراجع ذی ربط نفت‌گاز (گازوئیل) لیتری 600 تومانی دریافت کند.

برای مثال اگر کارت هوشمند سوخت راننده ای گم شود، یا به لحاظ فنی نتوانستند از کارت سوخت استفاده کنند، می توانند با تأیید مراجع ذیربط از کارت های اضطراری که در اختیار جایگاه های منتخب قرار دارد، استفاده کنند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه افزود: این مساله هم به این دلیل است که حوزه نفت‌گاز (گازوئیل) به لحاظ قیمت و ویژگی های خاصی که دارد از حساسیت بیشتری نسبت به بنزین برخوردار است و راه های انحراف در آن بیشتر است.     

رضایی درخصوص اعتراض کامیونداران به میزان سهمیه سوخت، گفت: درخصوص سهمیه ها تنها وزارت نفت تصمیم گیرنده نیست. بلکه کارگروه پیمایش که یک کارگروه فراسازمانی است، براساس عملکرد رانندگان سوخت را اختصاص می دهد. کامیوندارانی که به هر دلیلی نمی توانند به درستی کارکرد خود را اظهار و یا نمی خواهند آن را ثبت کنند، با مشکل کمبود سوخت مواجه می شوند.

وی در آخر گفت: به طور معمول بارنامه و باربرگ کامیونداران برون شهری و درون شهری توسط متولیان ذی ربط ثبت می شود و رانندگان متناسب با کارکردی که داشته اند، سهمیه متناسب دریافت می کنند.

کمبود گازوئیل در محور یزد - بندرعباس وجود ندارد

علی اصغر عباسی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به خبرنگار رکنا، درخصوص کمبود سوخت در برخی از محورهای ترانزیتی کشور از جمله محور یزد – بندرعباس، گفت: میزان سهمیه نفت‌گازی (گازوئیل) که به خودروها تحویل داده می شود، براساس پیمایش است. اطلاعات پیمایشی رانندگان براساس کارکرد و مسافتی که طی می کنند از طریق سامانه سازمان راهداری تعیین و منتقل می شود و از طریق شرکت ملی پخش فرآورده نفتی اعمال می شود. تمام خودروها یک سهمیه مشخصی دارند و نسبت به سهمیه تعیین شده، در مجاری عرضه قادر به سوختگیری هستند.

وی ضمن بیان این که توزیع سوخت در محور یزد در طول 9 ماهه اخیر در بخش حمل و نقل نزدیک به 18 درصد رشد داشته است، گفت: در استان یزد در سال گذشته به طور متوسط روزانه یک میلیون و 300 هزار لیتر سوخت در بخش حمل و نقل جاده ای مصرف شده است. در سال 1400 این میزان به یک میلیون و 600 هزار لیتر افزایش یافته است.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: سوخت در محورهای ترانزیتی کشور به طور مرتب توزیع می شود و در این خصوص نظارت و کنترل کافی هم وجود دارد. این احتمال می رود که جایگاهی در ساعتی از شبانه روز  به دلیل تأخیر در رسیدن فرآورده و یا وجود مشکل در سیستم عرضه، با کمبود موقت عرضه سوخت مواجه شود. اما این که جایگاهی سوخت نداشته باشد، یک مساله قابل قبولی نیست.

همچنین تراکنش های سیستمی جایگاه ها موید این نکته است که چه میزان خودرو در محورهای ترانزیتی کشور، خصوصا محور یزد – هرمزگان، سوختگیری شده است.

عباسی در ادامه تاکید کرد: در بخش حمل و نقل استان کرمان سال گذشته روزانه 3 میلیون و 500 هزار لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) توزیع شده است که این میزان در سال جاری با رشد 12 درصدی به 4 میلیون لیتر افزایش یافته است. در منطقه هرمزگان سال گذشته روزانه 2 میلیون و 300 هزار لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) توزیع شده است که این میزان در سال جاری با رشد 24 درصد به 2 میلیون و 800 هزار لیتر رسیده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در هر فضایی امکان سواستفاده وجود دارد اما همکاران ما در مناطق شدیدا با این موارد برخورد می کنند و متخلفان به تعزیرات معرفی می شوند. در حوزه حمل و نقل نیز اگر تخلفاتی دیده شود، با بررسی های همکاران ما برخورد لازم انجام خواهد شد.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در آخر درخصوص نحوه ثبت مشکلات کامیونداران، گفت: اگر رانندگان با کمبود سوخت در جایگاه های برون شهری مواجه شدند، می توانند با سامانه پاسخگویی به شماره 09627 تماس بگیرند و نقطه نظرات خود را اعلام نمایند.

مشکل سوخت نسبت به هفته گذشته کمتر شده است

احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور، درخصوص مشکل سوخت کامیونداران، امروز در گفتگو با خبرنگار رکنا، گفت: کمبود سوخت در جایگاه ها به شدت و گستردگی قبل نیست. اما هنوز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مساله ای که وجود دارد این است که سوخت در جایگاه موجود است، کارت سوخت هم مشکلی ندارد، اما امکان سوختگیری وجود ندارد. زیرا به اصطلاح سیستم آف لاین است. استان های جنوبی مانند استان بوشهر و هرمزگان به دلیل قطعی اینترنت با مشکل سوختگیری مواجه شدند. این مشکلات وجود دارد اما به نسبت هفته های قبل کمتر شده است.

کدخبر: 758884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟