از هر 3 مبتلا به کرونا یک نفر مبتلا به بیماری روانی می شود / 17 درصد مبتلا به اختلالات اضطرابی

کرونا/ کرونا نزدیک دو سال است که مردمان جهان را با خود گرفتار کرده است. آمار مشکلات روانی که کرونا برای انسان ها ایجاد کرده حتی بیشتر از درگیری های جسمی است که این ویروس کشنده شکل می دهد. کرونا زندگی اقتصادی و اجتماعی انسان ها را نیز مورد حمله قرار داده است. افسردگی ، خشونت ، بیماری های عصبی در دوره همه گیری کرونا در جهان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یک مطالعه نشان می دهد که در ایالات متحده  آمریکا، حدود یک سوم از بازماندگان کرونا طی 6 ماه از تشخیص کرونا با یک بیماری عصبی یا بهداشت روانی درگیر شده اند.

برپایه این مطالعه ،اضطراب و اختلالات خلقی، شایع ترین تشخیص ها برای افرادی بود که مبتلا به کرونا شده بودند. شرایط عصبی ، مانند سکته مغزی و زوال عقل ، بیشتر در میان افراد مبتلا به کرونا شدید مشاهده شده بود.

تاثیر کرونا بر سیستم عصبی مرکزی

از زمان ابتلا به بیماری همه گیر کرونا ، این نگرانی وجود دارد که نجات یافتگان از این بیماری دچار خطر بیماری عصبی و بهداشت روانی شوند. شواهد اولیه بررسی های بر روی تاثیرات این ویروس بر بدن مبتلایان نشان داد که  این بیماری می تواند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. 

 نتایج یک مطالعه توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد نشانگر این است که  بازماندگان در 3 ماه پس از ابتلا به کرونا بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خلقی و اضطرابی هستند.

همین محققان اکنون از سوابق بهداشتی بیش از 236000 بیمار در ایالات متحده برای تخمین خطرات ایجاد شرایط عصبی و روانپزشکی در 6 ماه پس از تشخیص کرونا استفاده کرده اند. نتایج بررسی برروی این تعداد از افراد مبتلا شده به کرونا نشان داد که 34 درصد مبتلایان بعد از بهبود ، 3 ماه بعد دچار اختلالات روانی شدند . 13 درصد این افراد نیز 6 ماه بعد نشانه هایی از اختلالال روانی را دچار شدند.

شایعترین تشخیص ها ،اختلالات اضطرابی ، در 17 درصد کل شرکت کنندگان بود در 14 درصد دچار اختلالات خلقی ، 7درصد اختلالات سو مصرف مواد ، 5درصد اختلالات بی خوابی و بروز رفتارهای عصبی تشخیص داده شده است- 2.1٪ از کل شرکت کنندگان سکته مغزی ایسکمی ، 0.7٪ دچار زوال عقل و 0.6٪ خونریزی مغزی داشتند.

آزاده مختاری

 

کدخبر: 704756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟