ملکی : بیش از 400 آتش نشان به کرونا مبتلا شدند /  لزوم در اولویت قرارگرفتن آتش نشانان در دریافت واکسن کرونا

آتش نشانی جزو مشاغل پرخطر محسوب می شود. گاهی ممکن است آتش نشانان در وضعیت ها و شرایط دشوار قرار گیرند و علی رغم رعایت پروتکل های بهداشتی شاید نتوان از ابتلای کارکنان به کرونا جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شده و یکسری از نیروهای امدادی مثل کادر درمان و پزشکان در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته اند. با این حال نیروهای خدماتی مثل آتش نشانان در این خصوص علی رغم تاکید بر در اولویت قرار داشتن کادر درمان برای دریافت واکسن کرونا معتقدند که می توان آتش نشانان را نیز در اولویت های پس از کادر درمان برای دریافت واکسن کرونا قرار داد.

بیش از 400 نفر از نیروهای آتش نشانی به کرونا مبتلا شدند

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در مورد وضعیت مبتلایان به کرونا در سازمان آتش نشانی تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در ابتدای شیوع کرونا آمار مبتلایان به کرونا در بین همکاران آتش نشان زیاد بود و بعضی از همکاران به صورت همزمان به کرونا مبتلا می شدند، با این حال آن ها را در اولین فرصت، بدون کسری حقوق و مزایا به مدت دو هفته به قرنطینه فرستادیم. این در حالی بود که مرخصی نیروها موجب فشار به سایر آتش نشانان می شد و از طرفی چاره ای هم نداشتیم. به طور کلی بیش از 400 نفر از نیروهای آتش نشانی در چند وقت اخیر به کرونا مبتلا شدند، مثلاً اینجانب بمدت 27 روز به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه بودم. با این حال خوشبختانه در چند وقت اخیر بین نیروهای آتش نشانی مورد فوتی ناشی از کرونا گزارش نشده است.

نیروهای خدماتی هم در معرض ابتلا به کرونا هستند

ملکی با بیان اهمیت تزریق واکسن کرونا به نیروهای آتش نشانی افزود: آغاز واکسیناسیون کرونا اتفاق خوبی است، با این حال اگر به صورت منطقی بخواهیم به این موضوع بنگریم، نیروهای امدادی و سازمان های خدماتی که کارشان خدمت رسانی به مردم است و باید به سلامت به خانه و خانواده شان برگردند نیز نیازمند جدی دریافت واکسن کرونا هستند. این موضوع را قبول داریم که اولویت واکسن کرونا با کادر درمان و یا افراد دارای بیماری های زمینه ای و سالخورده باشد. با این حال برخی مشاغل خدماتی مثل پرسنل بهشت زهرا و آرامستان ها، خدمات شهری که دائم در حال جمع کردن زباله های شهری هستند و آتش نشانان که همیشه در محل حوادث اند نیز مستقیماً در حال مواجهه با کرونا هستند. ضمناً باید توجه داشته باشیم که محیط حادثه همیشه هم محیطی تمیز و پاکیزه ای نیست.

شغل آتش نشانی با شغل کارمندی که الکل و ماسک همراه خود دارد متفاوت است

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در مورد مشکلات آتش نشانان در مواقع حادثه و کرونا ابراز داشت: محیط های حوادث همیشه آلوده است، هوای آلوده ای که نیروهای ما همیشه تنفس می کنند، در تصادفات و آواربرداری به جنازه هایی که دست می زنند، درست است که ما دستکش و ماسک هم داریم اما محیط کار ما ریسک بسیار بالایی دارد. شغل ما با کارمندی که پشت میز می نشیند و ماسک و الکل همراه خود دارد متفاوت است. زمانی که ما در محل حوادث حاضر می شویم تعداد زیادی از مردم در محل حادثه جمع شده اند، در این وضعیت مدام به مردم برخورد می کنیم، کسی به حرف ما گوش نمی دهد، مدام در صورت ما سرفه می کنند، داد می زنند، درخواست کمک می کنند و بزاق دهان خودشان را روی ما می ریزند که بگویند عزیزشان را از زیر آوار برداریم. این مسائل ریسک خطر ابتلا به کرونا را برای آتش نشانان تا حد زیادی بالا می برد.

آتش نشانی در وضعیت کرونایی همیشه در میدان حاضر بوده است

جلال ملکی ادامه داد: نیروهای خدماتی مثل آتش نشانی، پلیس و اورژانس کسانی هستند که همیشه پای کار هستند. سازمان آتش نشانی از ابتدای شیوع کرونا جزو اولین دستگاه های مقابله کننده با کرونا بود که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین شد. زمانی که هیچکس اطلاع و شناختی از ویروس کرونا نداشت و وحشت زیادی مردم را فراگرفته بود، نیروهای آتش نشانی کف خیابان بودند و معابر و کوچه ها را ضد عفونی می کردند. بسیاری از نیروها در معرض خطرات مواد ضدعفونی کننده، کرونا و سایر آسیب های محیطی قرار گرفته بودند، زمانی که همه جا تعطیل بود و کسی در محل کارش حضور نمی یافت، هیچوقت آتش نشانی تعطیل نشد. کماکان نیز آتش نشانی آماده است تا در صورت وقوع هرگونه حادثه ای در وضعیت کرونایی خدمت رسانی کند.

آتش نشانان را با مردم عادی واکسینه نکنید

ملکی گفت: لازم است تا همه مشاغلی که دارای ریسک بالا هستند و پرخطراند در اولویت واکسن کرونا قرار گیرند. تاکید می کنیم که ما انصاف را رعایت می کنیم و نمی گوییم که باید آتش نشانان در اولویت اول و دوم قرار بدهند، اما حداقل پس از کادر درمان و افراد دارای بیماری های زمینه ای و سالخورده قرار گیرند. اکنون یکی از مقامات وزارت اعلام کرده است که تا مهرماه سال آینده 70 درصد از هموطنان مان واکسینه خواهند شد، بنابراین امیدواریم که آتش نشانان را همراه با مردم عادی واکیسنه نکنند، چرا که خانواده نیروهای آتش نشان نیز نگران این موضوع هستند و همانطور که اشاره شد نیروهای ما در مناطق خطرناک و آلوده ای پا می گذارند. همکاران ما سهیمه ماسک و سایر اقلام بهداشتی دارند و خودشان نیز دستورالعمل های بهداشتی رعایت می کنند، اما وقتی به محل حریق اعزام می شوند، مگر ممکن است که به لوازم موجود در محل حادثه دست نزنند؟ مگر می شود در جمع کردن آوار به چیزی دست نزنند؟ گاهی اوقات نیروهای ما با صحنه های دلخراشی مواجه می شوند که قابل بیان نیست و آسیب های زیادی ممکن است در انتظار آن ها باشد.

آتش نشانی از مشاغل پرخطر است، باید در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه همه فکر می کنند نیروهای آتش نشانی فقط می توانند آب را روی آتش بگیرند تا آنرا خاموش نمایند، افزود: خاموش کردن آتش فقط یکی از کارهای ما به شمار می رود، نیروهای ما همیشه در معرض بیماری های عفونی، آلودگی های مختلف و بیماری های ویروسی قرار می گیرند، گاهی ممکن است کسی در یک طبقه گیر کرده باشد که بچه های آتش نشانی او را روی دوش می گذارند، در این وضعیت ممکن است که فرد مجروح در صورت نیروی آتش نشانی تنفس کند، یا در بسیاری از حوادث دیگر با فاصله اندک مجبوریم که با مردم آسیب دیده در ارتباط باشیم، در این شرایط دیگر پروتکل های بهداشتی و کرونا معنا ندارد. آتش نشانی از مشاغل پرخطر در همه دنیا محسوب می شود و بهتر است تا آتش نشانان نیز پس از کادر درمانی در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟