دکتر مختاری : شهرهای درگیر با کرونای انگلیسی قرنطینه شوند / بی احتیاطی خیانت به مردم است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز وزیر بهداشت درباره افزایش آمار کرونا در کشورهای پیشرفته صحبت کرد و به صراحت اعلام کرد که بیش از 1000نفر در آلمان و بیش از 5هزار نفر در آمریکا براثر ابتلا به کووید_19 جان خود را از دست داده اند. دولت کشورهای اروپایی و آمریکایی از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط مردم می نالند. در ایران که 83 نفر فوتی داشته نیز این هشدار داده می شود که باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود در غیراینصورت می شویم مانند همان کشورها با آمار مرگ و میر کرونایی بسیار بالا. دکتر مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین ایران و کشورهایی که آمار مرگ و میر بالای کرونایی دارند وجود دارد؟ گفت: روند درگیری با بیماری کرونا، موارد مثبت و مرگ و میر در کشورهای اروپا به ویژه در انگلیس و آمریکا کاهش یافته است.

علت روند صعودی مبتلایان کرونای در آمریکا و اروپا

وی افزود: به عنوان مثال طبق آمار اعلام شده از چند منبع در آمریکا آمار کرونای روز گذشته 63هزار و 850 مورد مثبت بوده در حالی که این عدد یک ماه پیش بالای 180 تا 200هزار نفر می رسید. مرگ و میر آنها اگر در گذشته 3500نفر بود اما دیروز مرگ و میر 1080 نفر بوده است. در اروپا و کشور انگلستان که آمار مرگ و میر کرونایی شان در شرایط بد حدودا 1500 تا 1600 بود روز گذشته 258 نفر مرگ و میر داشتند و اگر موارد مثبت بالای 100هزار نفر در روز موارد مثبت و روز گذشته 10972 نفر بود.

دکتر مجید مختاری درباره علت این روند صعودی گفت: این روند صعودی چند فاکتوری و علتی است. احتمالا مردم پروتکل های بهداشتی را بهتر رعایت کردند یا اثر واکسن کروناست که در این کشورها تزریق شده است.

ژنتیک، تغذیه و آب و هوا در ابتلا به کرونا تاثیر ندارد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: خوشبختانه در ایران روند بسیار خوب بوده و بین 60 تا 90 نفر فوتی اعلام کردیم. این در حالی است که هفته ای 3000 تا 3500 نفر فوتی داشتیم در حالی که در هفته اخیر 470نفر فوت کرده اند. اما تعداد افراد مثبت زیاد و ۷ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید شناسایی شده است. در حالی که این آمار 5و6هزار نفر را داشتیم.

وی درباره دلیل آمار مرگ و میر کم کرونایی در ایران نسبت به کشورهای دیگر گفت: اصلا مسئله ژنتیکی، تغذیه و آب و هوایی از نظر علمی رد شده است. رعایت توصیه های بهداشتی مانند شستن دست، رعایت فاصله گذاری ها، عدم تردد و... باعث این مسئله شده است. سپرهای بهداشتی را نباید پایین بیاوریم. امروز به من اعلام کردند که نمایشگاه در حال بازگشایی است این اقدام فاجعه به وجود می آورد. شروع به کار تالارها برای برگزاری مراسم، دورهمی ها، بازگشایی استخرها، باشگاه ها و... اشتباهی است که باید جلوی آن را گرفت. اصلا اینطور نیست که از نظر ژنتیکی با دیگر جاها تفاوت داریم. چرا دو ماه پیش با دیگر کشورها تفاوت نداشتیم و کووید_19 کادر درمان را قلع و قمع کرد؟

الکل تاثیری در کووید_19 و مرگ و میر کرونایی ندارد

دکتر مجید مختاری- عضو محترم هیات علمی و فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات   بهداشتی درمانی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از الکل می تواند آمار مرگ و میر را افزایش یا کاهش دهد؟ تاکید کرد: رابطه ای بین استفاده از الکل و افزایش مرگ و میر و ابتلا به کووید_19 دیده نشده است. این همان مردم انگلیس و اروپا و آمریکا هستند که در گذشته هم الکل مصرف می کردند پس چرا در دو هفته اخیر آمار مرگ و میرشان به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان این که من در بیمارستان لقمان (مرکز مسمومیت ها) فعالیت می کنم، افزود: ما در دوره اوج کرونا با فاجعه مصرف الکل به ویژه در شرق و جنوب شرقی تهران روبرو بودیم. به دلیل مصرف الکل صنعتی آمار مرگ و میر، بستری در آی. سی. یو و دیالیز افزایش پیدا کرد. آنها شنیده بودند که الکل می تواند کرونا را سرکوب کند. هیچ ارتباط معقول، ثابت شده و علمی بین مصرف مشروبات الکلی و بدتر و بهتر شدن بیماری کرونا وجود ندارد. اما افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند مشکل کبدی و ضعف ایمنی پیدا می کنند. بنابراین شکی نیست که استفاده از مشروبات الکلی بسیار مضر بوده و بحث کرونا و استفاده از مشروبات الکلی کاملا مجزا هستند.

در اوج شیوع کرونا با مراجعه مسمومیت الکلی روبرو بودیم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به این که مسمومیت براثر الکل بسیار کم شده است، گفت: آن طوری که به یاد دارم در اوج کرونا متاسفانه ما حدود 50 تا 100 مراجعه کننده به بیمارستان لقمان درباره استفاده نابجا از الکل داشتیم. خوشبختانه در حال حاضر روند بهبود پیدا کرده و اگر اشتباه نکنم به 10 نفر مراجعه کننده رسیده و تعداد مرگ و میر نیز به شدت کاهش یافته است.

برگزاری نمایشگاه کرونایی مخابرات و رسانه

دکتر مجید مختاری دوباره به کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرده و گفت: بزرگترین اشتباهی که این کشورها کردند، خسته شدن و برداشتن محدودیت های اجتماعی بوده است. در تظاهراتی که در آمریکا و اروپا بر علیه مسائل سیاسی و قرنطینه ازدحام جمعیت وجود داشت. هنوز در خود انگلستان و اروپا رستوران ها، بارها، باشگاه ها، سواحل و... باز هستند. مردم ایران بسیار بهتر عمل کردند و قابل تقدیر هستند به شرط آن که این روند را ادامه دهند. در جلسه با معاون درمان وزیر بهداشت مجددا این مسائل را مطرح خواهیم کرد که باید سپرهایمان را بالا نگه داریم وگرنه این ویروس های جهش یافته ای که به کشور ما هم انتقال پیدا کرده و کشندگی بیشتری دارد، شیوع پیدا می کند. بنابراین نباید نمایشگاه مخابرات و رسانه برگزار شود. به جز استرالیا، زلاند، ویتنام، کره جنوبی، امارات و چند کشور انگشت شمار دیگر پروتکل های بهداشتی را مانند مردم ایران رعایت نشد.

رعایت نکنیم چند هفته آینده به فاجعه برمی خوریم

وی با اشاره به این که شرایط ایران با واکسن مناسب بهتر نیز می شود، افزود: در حال حاضر بالای 52میلیون دوز واکسن در جهان زده شده است. بدون واکسن و رعایت های بهداشتی ممکن است ما در چند هفته آینده به فاجعه بربخوریم. به همین دلیل اصرار می کنم که گاردها را پایین نیاوریم و حتما منع ترددها را جدی بگیریم. توصیه کردیم شهرهایی که کرونای انگلیسی در آن شناسایی شده است، باید قرنطینه شوند. 10 بیمار در تهران، یک بیمار در قزوین و یک بیمار در اهواز شناسایی شده است. احتمالا بیماران بیشتری مبتلا به کرونای انگلیسی هستند ولی ما تشخیص نداده ایم. بنابراین باید احتیاط بکنیم و نباید هیچگونه نرمشی در ارتباط با این مسئله صورت گیرد چرا که خیانت به مردم محسوب می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 661873 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟