ساکنان زمینی با 600 چاه  نفت که  آب گدایی می کنند/ فقر بهداشتی از سر و روی خانه های غیزانیه بالا می رود + عکس

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نه مطالبه کار دارند و نه مطالبه سهم شان از نفت، آنها تنشنگانی هستند که فقط آب می خواهند برای خوردن.

ولی پایش که می افتد این مردم را به فرقه های نامربوط نسبت می دهند. این مردم حتی اگر ایرانی نباشند انسان هستند. آنها فریاد می زنند ما جزو مردم ایرانیم و پیرو ولایت فقیه. اما انگار فریادهایشان در هوا محو می شود. شاید هم گوش مسئولانی که از وظایف خود شانه خالی می کنند پر است از این حرفها و دیگر جایی نیست برای فریاد ترک خورده از تشنگی مردان، زنان و کودکان غیزانیه.

بخشدار غیزانیه در بین مردم حاضر نشد

شنبه سوم خردادماه سرهنگ محسن دالوند، فرمانده انتظامی اهواز اعلام کرد: بی‌توجهی مسئولان به مردم بخش غیزانیه در خصوص تامین آب شرب باعث تجمع غیر قانونی اهالی این بخش شد اما باید این تجمع در مجرای قانونی انجام می شد. مردم در پی اعتراض خود اقدام به بستن جاده اهواز- رامهرمز- امیدیه کردند و در تردد مسیر ترانزیتی دچار اخلال شد و پلیس مجبور به مداخله شد. تعدادی از تجمع کنندگان با سنگ و چوب به سوی ماموران حمله ور شدند و ۲ مامور پلیس را از ناحیه سر مجروح کردند. پلیس با استفاده از سلاح ساچمه ای پلاستیکی ضد شورش دو نفر از تجمع کنندگان را به صورت سطحی مجروح و بازداشت کرد و این افراد در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند. البته با گفت و گویی که با مردم داشتیم آنها متقاعد شدند که پلیس را همراهی کرده و جاده را بازگشایی کنند و ضمن احترام به قاطبه مردم با افرادی که نقض قانون کرده بودند هم برخورد قانونی شد. البته حسب وظیفه اخلاقی با تماسی که با مسئولان از جمله فرماندار اهواز داشتم با دستور وی تامین آب مردم به وسیله تانکر انجام شد هر چند انتظار داشتیم بخشدار در بین مردم حاضر شود.

لوله های عظیم انتقال نفت گلوی مردم را فشرد

غیزانیه / مشکل آب غیزانیه

ایمان محمدی نرگسی، دبیر مجمع ملی جوانان درباره اتفاقی که در غیزانیه رخ داد، به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مانند سایر مناطق استان خوزستان که درگیر حاشیه نشینی هستند، غیزانیه هم در کنار چاه های میلیاردی نفت دست با بخش اعظمی از این مشکلات حاشیه نشینی به گریبان است. غیزانیه در محاصره بیش از 600حلقه چاه نفت قرار گرفته است. این محاصره و لوله های عظیم انتقال نفت مانند سیم خارداری است که گلوی مردم غیزانیه را فشار می دهد. این منطقه روی طلای سیاه بنا شده اما از کوچکترین امکانات محروم است.

مطالبات غیزانیه امنیتی نیست مشکلات کهنه است

ایمان محمدی نرگسی، تاکید کرد: زباله های اهواز در اطراف غیزانیه سوزانده می شود و علاوه بر ایجاد آلایندگی های بسیار، مردم غیزانیه را با بیماری های تنفسی درگیر کرده است. متاسفانه رسانه ها و کشورهای معاند سعی می کنند مطالبه اجتماعی که مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند را به سمت مسائل امنیتی و خاص ببرند. مسائلی که طی یکی دو روز گذشته غیزانیه را به طور شاخص بزرگ کرده است همان مسئله کهنه ای است که سال ها بخش مرکزی اهواز و حتی کوت عبدالله را درگیر خود کرده است.

اخلال شرکت نفت در آبرسانی به غیزانیه

غیزانیه / مشکل آب غیزانیه

ایمان محمدی نرگسی با اشاره این که در سال های گذشته با مردم غیزانی در مورد مشکلات شان گفتگو کرده است، افزود: در سال 95 قرار بود ظرف 3 ماه چند فاز آب شرب غیزانیه که قریب به 30هزار نفر جمعیت دارد را تامین کند. شرکت نفت به دلیل آلایندگی باید عوارضی به مردم منطقه بپردازد و بنا بود شرکت نفت متولی اصلی تامین زیرساخت آب شرب این منطقه باشد. متاسفانه وعده ها 3ماه به 3ماه به تعویق افتاد و مسئولان خلف وعده کردند. نمایندگان مجلس نیز با عنوان فرزند این خطه نیز هیچ نوع عملکرد شاخصی برای آبرسانی به مردم نداشتند.

سلطان های پشت پرده لوله های نفتی چه کسانی هستند؟

غیزانیه / مشکل آب غیزانیه

ایمان محمدی نرگسی، تاکید کرد: در حال حاضر با تانکر به این 30هزار نفر آبرسانی می شود. تانکر آب می آید و حواله هایی که از قبل به مردم داده شده را تحویل می دهند و در مقابل آب می گیرند. اما هستند کسانی که حواله های 5-6 ماه گذشته را در دست دارند و به آنها آب نرسیده است.

مردم در راستای مطالبه گری اجتماعی به سمت تاسیسات آب غیزانیه رفتند و با در بسته روبرو شدند. پس از به سمت فرمانداری رفتند اما مسئول مربوطه نبود. برای رساندن صدایشان به مردم با یک خطای انسانی در بزرگراه مراسلاتی تزانزیتی ایستادند و آن را بستند تا مسئولان در این شرایط بحران کرونا به آنها گوش دهد. با تحریک عده ای خاص این درگیری برجسته شد. رسانه های بیگانه از فعالیت دست نکشیدند و یک مطالبه مردمی را به مطالبه امنیت تبدیل کرده و نارضایتی مردم از نظام را مطرح کردند، در صورتی که مردم در راستای یک زندگی پاک و محیط زیست عاری از آلودگی این کار را کردند.

برای مردم سوال است که پشت پرده فاضلاب ها که وصل نشده پای سلطانی مانند سلطان طلا، سکه و... در میان است یا سهل انگاری و عدم توجه مسئولان به حاشیه نشینی است؟ تنها این غیزانیه این درد را دارد، بلکه کوت عبدالله، قلعه و... را داریم که لوله های نفت از دل آن رد می شود و اوج فقر و محرومیت به سر می برند. منطقه مسجدسلیمان سال هاست این رنج را می کشد و بیشتر شبیه روستاهاست تا شهرستان، از بس که از منابع آن استفاده شده اما این منطقه در مظلومیت به سر می برد. لوله های به خط شده نفتی برای مردم منطقه هیچ عایدی نداشته و مردم خوزستان رنج زیادی را تحمل می کنند.

مسلما آب شرب اولین نیاز مردم برای زندگی سالم است که متاسفانه مردم غیزانیه در گرمای بالای 50درجه با این مشکل دست به گریبانند و با کرونا مبارزه می کنند که نیازمند بهداشت و پاکیزگی است.

زندگی کودکان ناقص الخلقه بر روی حلقه های طلای سیاه

غیزانیه / مشکل آب غیزانیه

محمدی نرگسی گفت: شغل مردم حاشیه نشین کشاورزی است و مسلما زمین هایی که در تصرف شرکت نفت زمین های مردم بوده که به خاطر منافع ملی در اختیار این شرکت قرار گرفته است. بسیاری از زمین های کشاورزی همجوار به دلیل رسوبات نفتی شوره زا می شود. زمین های کشاورزی این منطقه فقرزاست.

فقر بهداشتی از سر و روی خانه های غیزانیه بالا می رود

محمدی نرگسی با اشاره به میزان فقر بهداشتی، افزود: فقر بهداشتی خوزستان فاجعه است. مسلما دود بیش از 600 حلقه چاه نفتی جایی رسوب می کند و در آسمان نمی ماند. بخشی از آن به عنوان ریزآلودگی به خانه مردم می آید و باعث شده که کودکانی که به تازگی به دنیا می آیند ناقص الخلقه هستند.

مصرف آب ناسالم بیماری های پوستی، اگزماها و... را به وجود می آورد. بیماری های رویه و تنفسی نیز در این منطقه ایجاد است. ضمن آن که زباله های پنجمین کلانشهر ایران (اهواز) در نزدیکی غیزانیه سوزانده می شود که اثرات سوء برای مردم به وجود آورده است. مردم با فقر بهداشتی زیادی مبارزه می کنند و این حوزه نیازمند توجه مسئولان است. فقر بهداشتی از سر و روی خانه های مردم بالا می رود. فقر معیشتی و فرهنگی نیز به این فقر بهداشتی اضافه می شود. این تنگناها باعث شده که مردم در قالب یک مطالبه اجتماعی خواستار رفع این مشکلات باشند. قول های مسئولان 3 ماه سه ماه درد بیشتری را بر مردم تحمیل می کند و فکر می کنند که مسئولان توجه لازم را به این منطقه و مردمش ندارند.

حواله های بی ارزش 30 هزارتومانی آب

محمدی نرگسی با اشاره به تانکرهای آبرسان به منطقه غیزانیه، گفت: حدود 5 تا 12 تانکر روزانه به این منطقه آبرسانی می کنند ولی همین تعداد هم کفاف آبرسانی به 83روستا آبرسانی کند. مردم با 30هزار تومان حواله آب می گیرند و گاهی تا سه، چهار ماه حواله ها روی دست شان مانده و به دلیل نبود آبرسانی نمی توانند سهمیه خود را بگیرند.

روال متداول قرض کردن آب

محمدی نرگسی در پاسخ به این سوال که مردم منطقه وقتی سهمیه آب ندارند چگونه زندگی می کنند و زنده می مانند؟ تاکید کرد: بعضی از مردم گدایی آب می کنند. یعنی آنها از افرادی که آب دارند با بشکه هایی که روی گاری دارند، آب شرب خودشان را تامین می کنند. اگر این شرایط مستمر باشد زجرآور می شود. برخی دیگر خود را به مناطق اطراف رسانده و آب قرض می کنند و برخی با هر وسیله ای که شده خود را به شهر رسانده و آب تهیه می کنند.

محمدی نرگسی در پاسخ به این سوال که آیا مردم از آب های آلوده استفاده می کنند؟ گفت: به دلیل آبی که برای استخراج نفت از زمین استخراج می شود، زمین های خوزستان بسیار تشنه است. حوضچه بزرگی نزدیک غیزانیه وجود داشت که مردم از آب حاصل از باران استفاده می کردند که فاجعه بهداشتی است. مردم برای آب کشاورزی نیز با مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آورده است.دست به گریبان هستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟