جرائم لاکچری تحصیلکرده ها در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مهم ترین نکات جذب دانشجو نیازسنجی در سطح کشور است که طبق آن مشخص می شود در رشته های تحصیلی چند نیروی انسانی نیاز است. آینده نگری و پیش بینی طبق شاخصه های اقتصادی، توسعه و پیشرفت تکنولوژی در این نیازسنجی بسیار موثر است. اشتباه یا نبود این نیازسنجی مسلما به بیکاری در جامعه دامن می زند.

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران اعلام کرد: «بیکاران باسواد نسبت به بیسواد ۳ به ۱ شده است.»

علیرضا حاتم زاده، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران نیز اعلام کرد: «40درصد مراجعه کنندگان به سازمان آموزش فنی و حرفه ای که وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است فارغ التحصیلان بی کنار هستند. حداقل 70درصد مشاغل موجود در بازار کار نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران دوبرابر بیکاران است.» این آمارها نشان می دهد که ارتقا سواد در ایران راهی برای رسیدن به بازار کار نیست و بسیاری از رشته ها نیز بازار کاری در ایران ندارند.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره جذب دانشجو در دانشگاه های ایران در گفتگو با خبرنگاران اجتماعی رکنا تاکید کرد: در ایران نقشه جامع علمی کشور تدوین شده که متعلق به وزارت علوم است. طبیعتا نظام برنامه ریزی آموزشی کشور باید بر مبنای این نقشه باشد. فکر می کنم این نقشه جامع علمی در سیاستگذاری و برنامه ریزی ها محلی از اعراب ندارد.

رشته های غیر مربوط در دانشگاه ها

وی با بیان این که کشور به یک آمایش نیاز دارد، افزود: شاید به طور قطعی مشخص نکنیم که به چه رشته هایی نیاز داریم و باید توزیع وجذب رشته ها و دانشجویان بر مبنای این نیازسنجی ها انجام شود. البته با توجه به نیازهای جدید مجبور هستیم رشته های جدید را در دانشگاه ها بگنجانیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: اقتصاد بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی موجب شد از سیاست ها و نقشه جامع علمی تبعیت نکنند. یک مدت رئیس دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی بودم که حدود 31-32 مرکز داشت. در یکی از مراکز آموزشی ما رشته جامعه شناسی شهری نیز تدریس می شد. گفتم: «این رشته ها به چه درد شما می خورد؟» استدلال آنها این بود که اگر ما این رشته ها را نگریم و دانشجوی زیادی جذب نکنیم نمی توانیم هزینه های جاری، دستمزد استاد و... را پرداخت کنیم و دانشگاه داری سودی برای ما ندارد. به همین دلیل تعدد دانشگاه ها و عدم تبعیت کامل از سیاست های مربوط به گسترش رشته های تحصیلی باعث می شود که در عمل نیازسنجی و آمایش مورد توجه قرار نگیرد.

عدم ارتباط بین تعریف مشاغل و فرصت جذب

موسوی چلک با اشاره به عقب بودن و ضعف نظام اداری با دانشگاهی، تاکید کرد: بین این دو مجموعه ای که تعریف مشاغل و فرصت جذب را به عهده دارند هیچ ارتباطی وجود ندارد. با توجه سیاست های دولت مبنی بر به گسترش یا کوچک سازی دولت، نظام آموزشی نیز باید ارتباط منطقی با این مجموعه ساختارهای اداری داشته باشد. البته آمایش فقط به بخش خصوصی مختص نمی شود و باید نیازسنجی های در بخش خصوصی نیز انجام شود. اما این اتفاق رخ نمی دهد. هر ارگان و سازمانی ساز خودش را می زند.

فاصله سیاستگذاری با واقعیت ها

وی افزود: وقتی دانشجویان 4سال در مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ادامه تحصیل می دهند، سرشان گرم است و مشغول می شوند. اما بعد از دریافت مدارک دانشگاهی شغل های پایین را نمی پذیرند و انتظار دارند که پشت میز بنشینند. از سوی دیگر در بخش خصوصی اقتصاد خوبی نخواهند داشت. بنابراین با خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار روبرو خواهید بود. نرخ بیکاری افراد تحصیلکرده بیشتر از افراد عادی است. رشته هایی را تعریف می کنیم که فرصت شغلی برای آن وجود ندارد. نظام دانشگاهی و سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزشی با واقعیت ها فاصله دارد.

رشته های سلیقه ای رئیس دانشگاه

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: تقاضا برای حضور در دانشگاه ها هست. از سوی دیگر تنوع دانشگاه های آزاد، باکنکور، بی کنکور، غیرانتفاعی و... این زمینه را فراهم کرده که افراد بیشتری برای تحصیل وارد دانشگاه ها شوند. این فرصت خوبی برای ارتقا سواد کشور اما اگر این افراد دنبال اشتغال باشند ممکن است به اشتغال دست نیابند. چرا که رشته هایی در دانشگاه تعریف می شود اما در بازار کار فرصتی برای جذب آن وجود ندارد. گاهی یک دانشگاه رشته ای را ارائه می کند چون استاد آن رشته را دارد یا بر حسب سلیقه رئیس دانشگاه یا مدیرگروه این رشته ها جذب دانشجو می کنند. انطباق سیاست های آموزش عالی و سیاست های اداری (دولتی و خصوصی) وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیکاری ها می تواند به بزه و سرخوردگی جوانان منجر شود؟ گفت: بزه به معنای عام خیر اما می تواند سرخوردگی جوانان را در پی داشته باشد. معمولا جرم و بزهکاری در افراد تحصیلکرده با شکلی متفاوت رخ می دهد. افرادی که سواد دارند بیشتر درگیر جرایم رایانه ای می شوند تا افرادی که سواد کمتری هستند.

مهاجرت نیروی انسانی متخصص

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که منظور این است که جرایم تحصیلکرده ها لاکچری است؟ تاکید کرد: بله. بزهکاری در افراد، طبقات و اقشار مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر جرائم طبقات فقیر و افراد پولدار، جرائم یک راننده با یک حسابدار یا پزشک متفاوت است.

ایران و دانشگاه های هزینه تربیت نیروی انسانی را متقبل می شود، اما به دلیل آن که بازار کاری برای آنها وجود ندارد، مجبور به مهاجرت می شوند و این هزینه از بین می رود. موسوی چلک در مورد مهاجرت جوانان گفت: بخشی از این افراد ممکن است به دلیل آن که جذب بازار کار نمی شوند از ایران می روند. در حال حاضر کانادا متخصصان را می پذیرد و مانند گذشته نیست که ایرانی ها در ژاپن مرده بسوزانند. در سقوط هواپیمای اوکراینی دیدیم که چه کسانی در هواپیما بودند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 569121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟