نقشه گسل ها به صورت محرمانه به شهرداری ها ابلاغ شد / مردم به داد خوشان برسند + صوت
حجم ویدیو: 42.35M | مدت زمان ویدیو: 00:04:59

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زلزله 5.1 ریشتری بامداد جمعه تهران را لرزاند. مردم وحشتزده از خانه های خود خارج شدند و سرگردان در خیابان ها ماندند. دو سال پیش زلزله ای با شدت کمتر آمد، مسئولان گفتند به حال تهران که روی گسل قرار گرفته فکری می کنند و حتی انتقال پایتخت نیز به بحث گذاشته شد اما در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاد و زلزله قوی تر آمد و رفت... و گفته می شود زلزله قوی تر در راه است... جمعیت تهران در حال حاضر 17 میلیون نفر است، برای امنیت پایتخت نشینان در برابر زلزله و ساکنان روی گسل ها و ساختمان های این مناطق چه اقداماتی از سوی مدیریت شهری در دو سال گذشته صورت گرفته است؟ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران در این باره توضیحاتی ارائه کردند.

ساخت بیش از 30طبقه روی گسل ممنوع

محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: نقشه گسل ها ارائه شده و شهرداری ها این نقشه ها را دارند. اینطور نیست که اجازه ساخت ساختمان روی گسل را ندهند بلکه با فرض وجود گسل باید طراحی ها طوری باشد که زلزله های بالا را تحمل کند.

وی با اشاره به این که پروانه ساخت بالای 30طبقه روی گسل صارد نمی شود، افزود: اصولا نظام مهندسی با وجود گسل باید طوری طراحی کنند که آیین نامه های گسل را رعایت کرده باشند و ضربه ای که گسل می زند را بگیرند.

به گفته رئیس شورای شهر تهران؛ یکی دو سال است که نقشه های محل دقیق گسل به صورت محرمانه به همه شهرداری ها ابلاغ شده است. در نتیجه همه گسل و حواشی آن را می شناسند. بنابراین در صدور پروانه ساخت در طراحی ها و نقشه ها این موضوع را در نظر می گیرند.

چند روز بعد از زلزله شعار می دهیم

حسن خلیل آبادی نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: قرار شد گسل ها شناسایایی شده و در آن منطقه پروانه ساخت صادر نشود، چرا که احتمال حوادث وجود دارد. عقلانی این است که شهرداری پس از شناسایی گسل ها، آن را در طرح تفضیلی لحاظ کند تا شهرداری مناطق اجازه ساخت و ساز در این مناطق را صادر نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که روی برخی از گسل ها ساخت و ساز انجام شده، چرا این مناطق تخلیه نمی شود؟ تاکید کرد: اگر اجازه ساختی صادر شده باید در جای دیگر جایگزین شود. به همین راحتی نیست که این مناطق تخلیه شوند. کاری که شهرداری می تواند، انجام دهد این است که اجازه ساخت و ساز روی گسل را صادر نکند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که در بسیاری از مناطق اجازه بلندمرتبه سازی روی گسل صادر شده است، افزود: در دو سال اخیر اجازه بلندمرتبه سازی صادر نشده ولی افرادی که در گذشته اجازه بلندمرتبه سازی گرفتند، ساخت و ساز کرده اند به نظر می رسد شهرداری باید با کمک وزارت مسکن و شهرسازی و دانشگاه تهران محدوده های گسل ها را به فضای عمومی تبدیل کند.

خلیل آبادی با بیان این که ما حوادث را جدی نمی گیریم، گفت: بعد از زلزله یکی دو روز در موردش حرف می زنیم و آن را رها می کنیم و یک برنامه ملی برای مقابله با بحران های طبیعی نداریم. اگر هم این برنامه وجود داشته باشد رعایت نمی شود. با توجه به بحران های اخیر می توان برای حوادثی مانند سیل، زلزله یا حتی کرونا یک برنامه ملی داشت و تمام مدیران در برنامه های کلان آن را به عنوان یک سیاست کلی لحاظ کنند.

وی تاکید کرد: وقتی زلزله می اید همه شعار می دهیم و 10 روز که از پس زلزله ها می گذرد زلزله یادمان می رود تا دوباره زلزله بیاید و یاد ما بیاید که زلزله وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان کمتر از مردم رعایت می کنند؟ گفت: مسئولان را مشکلات به این روز انداخته است با تحریم و گرفتاری های مالی نمی رسد به مسائل کلان نمی رسند. فقط مردم باید خودشان به داد خودشان برسند و بررسی کنند روی گسل نه خانه نخرند نه خانه بسازنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 566785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟