ما بلد نیستیم عاشقی کنیم/ تنها عشق می تواند یک گنده لات را سر به راه کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سه شنبه 15 بهمن ماه هم اندیشی مسئولیت های اجتماعی در جامعه امروز با حضور خسرو منصوریان مددکار اجتماعی و مؤسس انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیا)، علیرضا نبی کارآفرین اجتماعی و موسس بنیاد خیریه دکتر نبی، محمود اولیایی و دکتر فروزانفر و الهه شعبانی در انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی احیا برگزار شد.

ابتدای این نشست خسرو منصوریان گفت : زمانی به کسی که مشکل حرکتی داشت معلول می‌گفتند اما این مسئله وجود دارد که خانواده بچه هایی که معلولیت دارند از اینکه به فرزندشان بگویید معلول ناراحت می‌شوند. 25 سال پیش که با این افراد روبرو شدم تصمیم گرفتیم تا اسم آن را عوض کنیم بنابراین به این افراد توان یاب گفتیم و حتی NGO توان یابان مشهد را راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: در آن زمان به یک بهزیستی که بچه های توان یاب را نگهداری می‌کرد مراجعه کرده و خواستم تا چند تن از آنها را برای آموزش به من بدهند. جوابی که شنیدم این بود که مگر این معلولان نیز می‌توانند آموزش ببینند. با هر زحمتی که شده بود مسئولیت آموزش تعدادی از آنها را برعهده گرفته و آموزششان دادم.

منصوریان با یادآوری نام یکی از خیرین خوش نام مشهد به نام حاج تلخونی درباره توان یاب هایی که بهترین شدند گفت: ابوالفضل یکی از توان یاب های ما بود که 80 درصد فلج بود و تمام بدنش می‌لرزید. برای سر او یک کلاه آهنی درست کردیم و میله ای به آن وصل کردیم تا بتواند با آن کامپیوتر یاد بگیرد اما هیچ چیز یاد نگرفت ولی شروع به ماشین نویسی کرد.

او اضافه کرد: روزی در انجمن بودم که دیدم ابوالفضل با همان وضعیتی که داشت با ماشین تحریر نوشته بود، شما به من زندگی بخشیدید و حالا من می‌خواهم که ازدواج کنم.

من با خودم گفتم که زن برای این فرد از کجا پیدا کنم. چند روز بعد نیز پروین نامی که او نیز در کلاس کامپیوتر ما بود با ایما و اشاره به من فهماند که دلش می‌خواهد ازدواج کند. عملا کارهای ما باعث شد این افراد به ادامه زندگی فکر کنند پس به او گفتم بالای سر هرکس که رفتم باید با او ازدواج کنی. پس بالای سر ابوالفضل رفتم و وقتی آمدم تا نظرش را جویا شوم گفت که او فلج است. در نهایت با یکدیگر ازدواج کردند و حتی از زندگی این دو فیلم نبات داغ ساخته شد.

این مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه ابتدا ما سن توان یاب ها را از 16 شروع می‌کردیم تصریح کرد: از یک جایی به بعد تصمیم گرفتیم که از بدو تولد توان یابی را آغاز کنیم و حالا در این برنامه شاهد مادرانی هستیم که فرزندانشان را در این انجمن آموزش می‌دهند. من قول می‌دهم که فرزندان شما روزی با آموزش های که می‌بینند حتی می‌توانند استاد دانشگاه شوند.

نصیریان در پایان اذعان کرد: این نکته را نیز باید در نظر گرفت که دیگر به مادرانی که فرزند توان یاب دارند نباید بگوییم مادر بچه فلج است بلکه اسم این مادران، مادران امید است.

همه مشکلات را نباید دولت حل کند

در ادامه نشست علیرضا نبی که یکی از کارآفرینان کشور است و پرسنل خود را از میان افرادی که سو پیشینه دارند انتخاب می‌کند بیان کرد: ما چند میلیون آسیب دیده اجتماعی داریم که با وجود سرمایه عظیمی که در کشور موجود است پشت درهای بسته مانده اند. البته که همه مشکلات را نباید دولت حل کند بلکه ما نیز به عنوان عضوی از این جامعه وظیفه داریم تا اقداماتی را در جهت بهبود وضعیت انجام دهیم.

وی ادامه داد:  پس ما به عنوان نماینده خدا بر زمین چه کاری انجام می‌دهیم؟

نبی با بیان اینکه مشکلات بشر از زمانی پیش آمد که نژاد ها به وجود آمدند تصریح کرد: از زمان به وجود آمدن نژادها همه چیز شد سیاه، سفید، سبزه و.. بعد از آن نیز پول به وجود آمد که طبقه ها شکل گرفتند و همه چیز تبدیل به طبقه پایین و بالا شد که امروز شاهد این بی عدالتی ها هستیم.

این کارآفرین نمونه با اشاره به این موضوع که بعضی ها فکر می‌کنند کار خیر فقط حال آدم را خوب می‌کند و باعث شناخته شدنش می‌شود تشریح کرد: فردی برایم کار می‌کند که روزی به دلیل دزدی، 4 انگشت یک دستش را قطع کردند. از یکی از روزنامه ها برای مصاحبه با او آمدند که آن فرد گفت که نیازی نبود انگشت مرا قطع کنند بلکه فقط به من یک کار می‌دادند.

وی ادامه داد: خداوند به اعمال ما آگاه است پس باید بگونه ای رفتار کنیم که روزی از کرده خویش پشیمان نشویم. معلوم نیست که فردا زنده بمانیم بنابراین باید خوشحال و تاثیر گذار باشیم. اگر آقای منصوریان با فعالیت های اجتماعی اش اکسیر جاودانگی می‌نوشد، شما نیز می‌توانید از این اکسیر استفاده کنید.

نبی با بیان اینکه در حال حاضر کارگاه های کوچک خانگی با روزی 12 ساعت کار برای 650 هزار تومان درآمد کار می‌کنند خاطرنشان کرد: نیاز است که مسئولیت اجتماعی و خرد اجتماعی را با احساس خوشمزه زندگی کردن انتخاب کنیم. افرادی که از ما کمک می‌گیرند خیلی بیشتر به ما می‌دهند.

گنده لات مشهد را عشق سر به راه کرد

علیرضا نبی اضافه کرد: امیر المومنین می‌فرمایند که چه سکوتی دنیا را فرا می‌گرفت، اگر هرکس به اندازه عملش حرف می‌زد. بنابراین نیاز است تا فعالیت بیشتری برای بهتر شدن  حال خود و دیگران انجام دهیم. ما باید سازمان ملل متحد را راه اندازی کنیم. باید این جنگ ها از بین برود. ما بلد نیستیم که عاشقی کنیم! عشق است که ماندگار می‌کند.

او درباره تاثیر عشق می‌گوید: تنها عشق است که می‌تواند اصغر را که یکی از گنده لات های مشهد است و یک برادرش اعدام، دیگری حبس ابد و حتی خودش متهم به مفسد فی الارض شده است اصلاح کند. امروز اصغر تبدیل به زندانی نمونه کشور شده و حتی برای پیاده روی اربعین به کربلا فرستاده شد. اصغر خود به من می‌گفت من هیچ وقت فکر نمی‌کردم امام حسین(ع) مرا بپذیرد.

WhatsApp Image 2020-02-05 at 10.02.39(5)

WhatsApp Image 2020-02-05 at 10.02.39(10)

WhatsApp Image 2020-02-05 at 10.02.39(11)

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟