تور خبری جهاد کشاورزی کردستان از گلخانه های شهرستان های مریوان و سروآباد

به گزارش رکنا از کردستان؛  پیمان اسکندری طی سفر یک روزه به شهرستان مریوان روز دوشنبه با «محوریت ترویج و توسعه گلخانه های استان کردستان» در قالب تور خبری از کارخانه قارچ هورامان سبز روستای قلعه جی شهرستان سرو آباد، کارخانه ژینا نوش روژ هه لات،گلخانه کوچک مقیاس آقای نادری در روستای کال علیا، گلخانه کوچک مقیاس آقای مختار قادری در شهرستان مریوان و سردخانه 500تنی سورت و بسته بندی احمد کریمی در روستای گویزه کویره همراه با خبرنگاران بازدید کرد. 

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در بازدید از واحد پرورش قارچ دکمه‌ای «هورامان سبز» در سروآباد گفت: با اشاره به اینکه کردستان در تولید قارچ خوراکی رتبه سیزدهم را در کشور دارد، برنامه ایجاد زنجیره قارچ در این واحد در حال اجرا است و با تکمیل آن برای بیش از 400 نفر اشتغالزایی خواهد شد.

وی گفت: کارخانه پرورش قارچه خوراکی «هورامان سبز»  یکی از واحدهای موفق تولید استانی و کشوری محسوب میشود که جایگاه ویژه ای در تولید وایجاد اشتغال در استان  فراهم کرده است.

دومین بازدید این تور خبری از کارخانه ژینانوش روژهه‌لات بود که در زمینی به مساحت حدود 10 هکتار احداث شده است. 

پیمان اسکندری در این بازدید گفت: این واحد زیرمجموعه گروه تولیدی ایستک است که تولید آن شامل آبمیوه، کنسانتره میوه، پوره و عصاره مالت است.

وی افزود: این واحد از یک سال گذشته به طور آزمایشی با تولید آبمیوه سیب و انگور فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است در هفته دولت به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری برسد. در این واحد که برای ایجاد آن 9 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده، به غیر از مرکبات دیگر میوه‌ها قابل فرآوری است.

اسکندری ادامه داد: در حال حاضر با فعال بودن خط های تولید آبمیوه، کنسانتره و پوره در این مرکز، برای 150 نفر شغل ایجاد شده و با تکمیل این واحد و راه اندازی خط تولید عصاره مالت، میزان اشتغالزایی آن به 500 نفر افزایش می یابد. 

مجتمع گلخانه ای کال در شهرستان مریوان سومین مقصد این بازدید بود.این مجتمع دارای 12 واحد گلخانه است که از این تعداد 5 واحد به کشت آلوئه‌ورا، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بازدید از این مجتمع گلخانه ای اظهار داشت: به دلیل افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در منابع آب و خاک توسعه واحدهای گلخانه در اولویت قرار گرفته که از طرحهای مربوط، به طور ویژه حمایت می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه تنها 12 درصد اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی دیم است، افزود: در سفر رییس جمهور به استان 2 هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح پایاب سدهای استان که شامل 16 هزار و 500 هکتار است، مصوب شد.

 سردخانه پنج هزار تنی آخرین  بازدید این تور خبری بود که دارای 2 مدار زیر و بالای صفر درجه سانتیگرادی واقع در روستای گویزه کویره شهرستان مریوان است و عملیات ساخت آن از دی ماه سال 1399آغاز شده است.

شهرستان مریوان با دارا بودن 500 هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی و تولید سالانه بیش از 6 هزار تن، نیازمند این سردخانه است که در خرداد ماه امکان منجمد کردن این محصول فراهم می شود؛ 860 میلیارد ریال تاکنون برای ایجاد آن هزینه شده که از این میزان 490 میلیارد ریال آورده متقاضی و 370 میلیارد ریال هم توسط بانک کشاورزی استان تامین شده است.

 احمد کریمی مدیر این سردخانه گفت: با آزادسازی تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به این واحد ظرف مدت 20 تا 25 روز دیگر این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80درصدی این سردخانه افزود: با بهره برداری از آن برای 90 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می شود.

 

 

کویستان عبدالحکیمی/کردستان

 

کدخبر: 818037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟