کردستان رتبه اول تولید توت فرنگی کشور را دارد

به گزارش رکنا از کردستان؛ پیمان اسکندری در سومین جشنواره توت فرنگی کردستان که به همت بخشداری سیروان و فرمانداری سنندج و همکاری ادارات میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی و دهیاری روستای شیان در این روستا برگزار شد، در خصوص تولید توت‌فرنگی در گلخانه‌های کردستان اظهار کرد: علاوه بر تولید در فضای باز، ۱۶۰ تن توت‌فرنگی گلخانه‌‌ای در سطح ۲ هکتار تولید می‌شود. 

 

اسکندری با تاکید بر اینکه عمده تولید توت فرنگی مربوط به شهرستان سنندج است عنوان کرد: این شهرستان با دارا بودن ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار، تولید حدود ۳۷ هزار تن را به خود اختصاص داده است. 

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۱۷ هزار بهره‌بردار توت‌فرنگی در استان فعالیت دارند ادامه داد:شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد در جایگاه.های بعدی تولید این محصول استراتژیک استان قرار دارند. 

 

وی در خصوص ارقام جدید توت‌فرنگی با کیفیت بهتر اذعان داشت:  در چندسال اخیر توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان طرح تولید ارقام با طعم مناسب و تولید  بالا در حال اجراست. 

اسکندری افرود: نتاج  حاصل از این فعالیت تحقیقاتی، خوشبختانه دارای عملکرد، کیفیت، عطر و طعم بهتری نسبت به والد بوده و این موضوع در حال رصد ویژگی.ها و در آینده نزدیک شاهد معرفی رقم جدید در این زمینه خواهیم بود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان رقم غالب توت فرنگی در استان را پاروس و کویین الیزا، سلوا و کاماروسا ذکر کرد.

وی بازدهی و عملکرد برداشت توت فرنگی را مناسب خواند و عنوان کرد: متوسط عملکرد این محصول ۱۸ تن در هکتار است که گاها عملکردهای تا ۴۰ تن در هکتار  را نیز در سطح مزارع استان شاهد بوده‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه تولید توت.فرنگی توسعه و ثروت‌آفرینی را به همراه دارد گفت: پیگیری در راستای جذب تجار و صادرکنندگان به منظور صادرات توت فرنگی و معرفی ارقام جدید با عملکرد بالا و ماندگاری بیشتر در این راستا موثر است.

طول دوره برداشت توت فرنگی ۴۵ روز و در کردستان و از اواخر اردیبهشت ماه آغاز وتا اواسط تیرماه ادامه دارد.

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 798835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟