جشن نوسره چیست؟

به گزارش رکنا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر فرهنگ و سنت، به جا آوردن آیین آن است. جشن‌های تاریخی و آیینی یادآور گذشته مردمانی است که در این پهنه جغرافیایی زندگی می‌کردند. جشن شب یلدا، جشن نوروز، جشن سپندارمذگان، جشن سده و جشن نوسره از رایج‌ترین جشن‌ها فرهنگ و تمدن ایرانی است. اهمیت جشن‌ها در تاریخ و فرهنگ ما چنان زیاد که با زنده نگهداشتن آن، هویت تاریخی و اصالت‌مان را زنده نگه‌میداریم. پس بدیهی است که عده‌ای فعال در این زمینه وجود دارند که تلاش می‌کنند مجدد این جشن‌های تاریخی را برقرار کنند. جشن نوسره نیز یکی از همین جشن‌های فراموش شده در ایران باستان است که با آن آشنا خواهید شد

هر جشنی در هر جایی از ایران برگزارشود، دارای آداب و رسوم و یکپارچگی خاص خودش است. آداب و رسوم جشن نوسره به این شکل است که تمامی زرتشتیان در این روز به جمع آوری هیزم می‌پردازند. آتشی بزرگ برپا می‌کنند و در آن مکان که آتش را برپا کرده‌اند، مشغول به دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال می‌شوند. این مراسم با همت اهالی شهر و محله برگزار می‌شود. پذیرایی از حاضرین با شیرینی و نوشیدنی بسیار رایج است. خواندن سرودهای آیینی در جشن نوسره نیز، از بدیهیاتی است که با دست در دست هم قراردادن افراد دور آتش هایی که افروخته شده‌است، انجام می‌شود. جالب است بدانید که جشن نوسره یا جشن سده، برای عبادت خدای یکتا برگزار می‌شود و افراد به دور از دین و مذهب درکنار هم می‌ایستند و شادی می‌کنند.

جشن نوسره را زرتشتیان ایرانی در پنجم بهمن ماه برگزار می‌کنند. این جشن در شهرهای یزد، روستاهای اطراف اردکان، کرمان، اصفهان، اهواز، شیراز وهمین‌طورکشورهای سوئد، کالیفرنیا آمریکا واسترالیا برگزار می‌شود. جشن نوسره شیراز از معروف‌ترین جشن‌های نوسره محسوب می‌شود. یزد و کرمان تنها شهرهایی هستند که جشن سده را نیز بسیار باشکوه‌تر از سایر مکان‌ها برگزار می‌کنند.

نام دیگر نوسره چیست؟

عده‌ای به اشتباه، جشن سده و نوسره را یکی می‌دانند و فکر می‌کنند که نام دیگر نوسره، سده است اما چنین نیست. جشن سده همان‌طور که توضیح داده شد، جشنی با آداب و رسوم خاص است که در زمان مشخصی برگزار می‌شود. هرچند ازنظر آیین برگزاری و هدف برگزاری با جشن نوسره چندان تفاوتی ندارد اما این دو جشن در دو تاریخ مجزا برگزار می‌شوند و نباید آن‌ها را یکی دانست.

کدخبر: 863942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟