توصیه های ایمنی در برابر صاعقه و طوفان

 به گزارش رکنا، با توجه به ورود موج بارشی به استان فارس، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، مهم ترین توصیه های ایمنی در برابر صاعقه و طوفان را اعلام کرد.

 بهتر است بدانیم که اگر فردی یک جسم فلزی در دست بگیرد، میزان خطر برخورد احتمالی صاعقه چندین برابر می ‌شود.

·  بهتراست بدانیم که در زمان رعد و برق ، افراد باید از قرار گرفتن در فضا‌های سرباز خودداری کنند و تا پایان طوفان در مکان دربسته ایمن بمانند.

· در صورتی که در فضای باز قرار داریم، وسایل الکتریکی مانند تلفن همراه، گوشواره، کمربند دارای سگک فلزی، اشیای فلزی، چون چوب بازی گلف و مواردی از این دست را از خود دور کنیم.

·  چنانچه فردی دچار صاعقه زدگی شد، اطرافیان باید به سرعت وضعیت علایم حیاتی او را بررسی کنند و در صورتی که دچار ایست قلبی شده است، عملیات احیا را انجام دهند. تماس با مراکز امدادی نیز برای انتقال سریع بیمار به بیمارستان باید انجام شود.

· زمان ایمن برای خروج از خانه، محل کار یا پناهگاه پس از فروکش کردن طوفان و رعد وبرق، ۳۰ دقیقه پس از شنیدن آخرین صدای رعد است.

· در زمان ایجاد رعد و برق اگر در مناطق جنگلی هستیم، بهتر است از قرار گرفتن زیر درختان بلند که می ‌تواند خطر برخورد صاعقه به درخت و آتش سوزی را افزایش دهد خودداری کرد. به همین دلیل توصیه می‌ شود افراد زیر درختان کوتاه بمانند.

·استفاده از تلفن ثابت درون خانه یا محل کار نیز در زمان بروز رعد وبرق ایمن نیست، زیرا صاعقه می‌ تواند به وسیله سیم از گوشی جریان پیدا کند و سپس باعث برق گرفتگی فرد درون محیط دربسته شود.

· از ایستادن در کنار دکل‌های مخابراتی و آنتن ‌های تلفن‌ های همراه و زیرساخت ‌های اینترنتی نیز خودداری کنیم، زیرا احتمال برخورد صاعقه به آنها زیاد است و امکان دارد فرد دچار آسیب دیدگی شود.

·بهتر است بدانیم در فضای درون خانه یا محل کار نیز هر وسیله برقی یا الکتریکی دارای سیم که به برق شهری متصل است، می ‌تواند رسانای صاعقه و سبب ایجاد برق گرفتگی شود، به همین دلیل توصیه می شود وسایلی چون تبلت، لپ تاپ یا وسایل خوراک پزی برقی را خاموش و از دوشاخه بکشیم.

·در برخی افراد نجات یافته از صاعقه زدگی، زخمی بر روی بدن به وجود می آید که مانند خط صاعقه است و سراسر بدن را دربر می گیرد، اما درمان ناپذیر است.

·بهتر است قبل از شروع بارش های زمستانی از ضرورت بررسی پشت بام ‌ها و باز بودن مسیر آبراه‌ ها، بررسی اتصالات برقی و اطمینان از نبود هرگونه پارگی یا لختی سیم و کابل و شکستگی پریزهای برقی در محوطه بیرونی ساختمان اطمینان حاصل کنیم.

·بهتر است هنگام بارش باران های سیل آسا شهروندان ضمن حفظ خونسردی از تردد در مسیر جداول و نقاطی که پیشتر نیز سابقه آب گرفتگی داشته و همچنین حاشیه رودخانه و پل ‌های موقت خودداری کنند و تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود تا در هنگام بارندگی از میزان ترافیک کاسته و امدادرسانی به راحتی صورت پذیرد.

·هنگام آب گرفتگی منازل خود چنانچه مجبور به ترک منزل و محل سکونت خود هستید، قبل از خروج جریان برق، آب و گاز را قطع و برای کسب اطلاعات و دستورالعمل‌های لازم، تنها به خبرگزاری ‌های رسمی توجه کرده و اخبار غیر رسمی را نادیده گرفته و در صورت نیاز با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید.

در زمان بروز طوفان نیز لازم است به نکات زیر توجه کنیم:

·فعالیت ها در فضای باز متوقف شود.

·از تردد در مجاورت ساختمان های نیمه کاره، فرسوده و درختان کهنسال خودداری شود.

·بهتر است از تردد غیر ضروری در خیابان ها و انجام کارهای غیرضروری پرهیز شود.

·بهتر است از پل های معلق استفاده نشود.مرگ های هنگام طوفان در نواحی دشتی، ناشی از سیل زدگی است که اغلب شامل غرق شدن افراد در وسایل نقلیه گرفتار شده در سیل است. در نواحی کوهستانی زمین نیز لغزش مهم ترین عامل ایجاد خطر مرگ است. غرق شدن به علت شنا و موج سواری در آب های طوفانی بدون توجه به هشدارها نیز ممکن است.

کدخبر: 810897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟