کرونا اورست را هم فتح کرد

ارلند نس، کوهنورد نروژی که امیدوار بود به قله اورست برسد، روز پنجشنبه تأیید کرد که جواب آزمایش کرونایش مثبت است. این خبر ضربه‌ای به امیدهای نپال برای برگزاری یک فصل کوهنوردی در بلندترین قله جهان است.

به گزارش رکنا ، همه گیری کرونا فصل کوهنوردی را در سال گذشته از بین برد اما امسال نپال در تلاش برای جذب بیشتر کوهنوردان، قوانین قرنطینه را تسهیل کرده است.

ارلند نس در پیامی در فیس بوک به خبرگزاری فرانسه گفت که حالش خوب است و در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارد.

نس پس از گذراندن مدتی در اردوگاه پایگاه اورست، توسط هلی کوپتر از دامنه ها خارج و به بیمارستانی در کاتماندو پایتخت نپال منتقل شد.

یک شبکه خبری نروژ که با او مصاحبه کرده است، گزارش داد که آزمایش کرونای یکی از اعضای بومی (شرپا) در تیم نس نیز مثبت اعلام شده است.

با این حال نس گفت: «من واقعاً امیدوارم که هیچ فردی در کوه‌ها به ویروس کرونا آلوده نشوند. تخلیه افراد با هلیکوپتر از ارتفاع ۸ هزار متری غیرممکن است.»

خطر کرونا برای کوهنوردان

از آنجا که تنفس در ارتفاعات در حال حاضر دشوار است، شیوع بیماری کرونا در میان کوهنوردان خطرات جدی سلامتی برای آنان به همراه خواهد داشت.

این کوهنورد نروژی با بیان اینکه برنامه شان این بوده که به سرعت از کوه ها بالا بروند تا مطمئن شوند که به این بیماری آلوده نخواهند شد، گفت: «من بدشانس بودم و برای رعایت اصول بهداشتی می‌توانستم کارهای بیشتری انجام دهم.»

یک بیمارستان در کاتماندو تأیید کرد که بیمارانی از اورست را پذیرش کرده است که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند اما تعداد آنها را اعلام نکرد.

با این حال میرا آچاریا، سخنگوی بخش گردشگری نپال گفت که تاکنون گزارشی از موارد ابتلا به کرونا در میان کوهنوردان دریافت نکرده است.

او در ادامه گفت: «در ۱۵ آوریل فردی منتقل شده است اما به ما گفتند که او از ذات الریه رنج می‌برد و جداگانه تحت درمان است. این تمام اطلاعاتی است که ما دریافت کرده ایم.»

نگرانی کوهنوردان در اردوگاه

داوا استیون شرپا از شرکت کوهنوردی «پیاده روی آسیایی» گفت که همه افراد در اردوگاه نگران هستند.

نپال امسال ۳۷۷ مجوز برای صعود به کوه صادر کرده است و انتظار می‌رود تعداد نهایی از ۳۸۱ مورد در سال ۲۰۱۹ هم فراتر رود. شهری از چادرها که میزبان صدها کوهنورد خارجی و کادر پشتیبانی است در دامنه اورست و دیگر قله‌های منطقه به سرعت در حال رشد است.

اورست در فصل های گذشته شاهد افزایش تعداد کوهنوردان برای صعود به قله بوده که این امر منجر به ازدحام بیش از حد جمعیت شده است، اتفاقی که عامل مرگ های متعدد شناخته می‌شود.

یازده نفر در صعود به بلندترین قله جهان در سال ۲۰۱۹ جان خود را از دست دادند. علت چهار مورد از مرگ‌ها ازدحام بیش از حد جمعیت اعلام شده است. در یک روز ۳۵۴ نفر در صف قرار گرفتند تا از سمت جنوب نپال و مسیر شمالی تبت به قله برسند.

محدودیت برای صعود کوهنوردان

وزارت گردشگری نپال برای سهولت و جلوگیری از ازدحام جمعیت با وضع قوانینی، تعداد افرادی را که می‌توانند در هر بازه آب و هوایی مناسب به قله صعود کنند، محدود می‌سازد.

همچنین به برگزارکنندگان تورها گفته شده است که تیم ها را کاملاً مطابق با تعداد مجوزها به قله بفرستند یا تعداد کوهنوردان را که یکباره بالا می‌روند محدود کنند.

سخنگوی بخش گردشگری نپال تأکید کرد که این تصمیم پس از مشورت با سازمان دهندگان تورها و سایر ذی نفعان مربوطه گرفته شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟