کشف جدید / نوشیدن آب بعد از ورزش ضرر دارد! + علت

به گزارش رکنا، در عوض مصرف بیشتر الکترولیت‌ها از آن‌جایی که کاهش سطوح نمک و مواد معدنی از عوامل گرفتگی‌های عضلانی است، می‌تواند کلید توقف این درد‌های شدید ناگهانی باشد.

متخصصان استرالیایی طی آزمایشی به چندین فرد خسته نوشیدنی‌هایی از انواع مختلف داده و سپس به آن‌ها شوک الکتریکی وارد کردند تا میزان تحمل آن‌ها را در برابر گرفتگی‌های عضلات پاهایشان بسنجند.

متخصصان دانشگاه "ادیث کوان" شهر "پرت" استرالیا ۱۰ فرد را واداشتند تا زمانی که دو درصد از آب بدنشان را از طریق تعریق از دست بدهند، روی یک تردمیل در یک اتاق گرم بدوند. سپس به نیمی از آن‌ها آب آشامیدنی و به نیمی دیگر نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت برای نوشیدن داده شد.

یک هفته بعد همین آزمایش تکرار شد، اما این بار نوشیدنی‌هایی که به این افراد داده شده بود با یکدیگر جایگزین شد.الکترولیت‌ها مواد معدنی در خون هستند که شامل نمک، پتاسیم، بی‌کربنات و کلرید شده و با تعریق به هنگام ورزش از بدن دفع می‌شوند.

یکی از نویسندگان این مطالعه اعلام کرده که پیش‌تر نظریه‌های مختلفی برای علل گرفتگی‌های عضلانی وجود داشت، اما این نخستین باری است که به طور قطعی ثابت شده است که تخلیه الکترولیتی بدن عامل اصلی این گرفتگی‌ها است.

نتایج آزمایش‌های این تیم متخصصان نشان داد افرادی که پس از ورزش آب آشامیدنی خالص می‌نوشند، بیشتر دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند. در حالی که افرادی که نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت می‌نوشند، به طور قابل توجهی درد کمتری از گرفتگی‌های عضلانی را تجربه می‌کنند.

به گفته متخصصان افراد به هنگام ورزش آب و الکترولیت‌ها را با هم از طریق تعریق از دست می‌دهند و در صورت نوشیدن آب آشامیدنی فاقد الکترولیت‌ها در واقع سیستم بدن دچار کمبود الکترولیت‌ها شده که این امر به گرفتگی عضلات منجر می‌شود.

بنا بر گزارش دیلی میل، راه‌های بسیاری برای کاهش گرفتگی عضلات وجود دارد که از این میان می‌توان به توجه به وضعیت مناسب گردش خون، نوشیدن مایعات کافی در طول روز، رژیم غذایی سالم و سرشار از برگ‌های سبز و منیزیم، ورزش‌ها و تمرین‌های متوسط و متعادل روزانه و هفتگی و انجام تمرینات کششی به خصوص پس از ورزش‌هایی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری اشاره کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 677812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟