تفاوت مغز زنان و مردان ! نتایج  پژوهش در آمریکا

به گزارش رکنا ، دانشمندان مشارکت کننده در این پژوهش با بررسی چندین ساله مغز زنان و مردان اعلام کردند به غیر از فاکتور اندازه، باقی مشخصات مغزی در زنان و مردان نظیر کارکرد و ساختار تقریبا یکی است و اندک تفاوتی میان آنها وجود دارد.

محققان بر این باورند که پژوهش های قبلی تحت تاثیر نوعی باور انحرافی به نام نوروسکسیزم قرار داشت که براساس آن مغز زنان و مردان کاملا با یکدیگر فرق دارد. بر همین اساس نیز دانشمندان برای چندین قرن باور داشتند که تفاوت های قابل توجهی میان مغز زن و مرد وجود دارد.

اما لایس الیوت از عصب شناسان دانشگاه روزالیند فرانکلین در شیکاگو اخیر اظهار داشته که این نظریه ها به خاطر تعصبات و کوچک بودن جامعه آماری درست نیستند.

بر همین اساس نیز پژوهش تازه ای با ابعاد به مراتب بزرگتر انجام شد و در این پژوهش الیوت و همکارانش نتایج اسکن MRI سی سال گذشته و همچنین بافت های مغزی پس از مرگ را بررسی کرده و دریافتند که با تفاوت اندکی میان کارکردها و ساختارهای مغزی زن و مرد فارغ از اندازه مغز آنها وجود دارد.

برای مثال ناحیه آمیگدالا که واکنش ستیز یا گریز را کنترل می کند در مردان تنها یک درصد بزرگتر از زنان بوده و این مقدار بیش از اندازه کم است که بشود آن را در نظر گرفت.

برخی تحقیقات البته نشان می دهند که مغز مردان گرایش به جانبی شدن دارد؛ به این معنا که دوست دارد در یک زمان از یک نیم کره خود استفاده کند تا اینکه هر دو نیم کره را به صورت همزمان به کار ببرد. الیوت اما پس از صحت سنجی این نظریه اعلام کرد که تفاوت ها بیش از اندازه کوچک هستند که بشود آنها را مد نظر قرار داد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 669377 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟