قیمت ماسک در هند ۴ برابر شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از تایمز آو ایندیا، گسترش ویروس کرونا باعث یک بحران غیرمعمول شده است: کمبود ماسک و شوینده‌های دست در داروخانه‌های سراسر دهلی‌نو.

با قطع عرضه کالاهای چینی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، داروخانه‌های هند می‌گویند تنها محصولات ساخت داخل را دارند.

فروشندگان به مشتریانی که به قیمت‌های بالا اعتراض دارند می‌گویند ماسک کافی در بازار موجود نیست، می‌توانند ماسک را با همین قیمت بالا بخرند.

ماسک‌های جراحی که معمولاً به‌قیمت 10 روپیه در بازار خرده‌فروشی فروخته می‌شد در زمان حاضر به 40 روپیه رسیده است. ماسک‌های ان95 که چندین لایه دارند و محافظت بیشتری را فراهم می‌کنند، بین 150 تا 500 روپیه فروخته می‌شوند.

شبکه‌های آن‌لاینی که ماسک و شوینده‌های دست را می‌فروشند اعلام کرده‌اند تقاضا برای ماسک‌های صورت، مخصوصاً ماسک‌های تنفسی، لباس‌های محافظ، دستکش‌های جراحی و عینک‌های ایمنی 10 برابر شده است.

هر زمانی که یک بیمار سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات تنفسی حاوی ویروس او پخش می‌شوند. ماسک برای افرادی توصیه می‌شود که نشانه‌هایی مانند سرفه و عطسه دارند تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری شود ولی افراد سالم‌تر هم از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند، مخصوصاً وقتی در مناطق پرجمعیت مثل بیمارستانها و فرودگاه‌ها به‌سر می‌برند.

بحران ماسک باعث شده تا کارکنان مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها هم نتوانند به‌آسانی به آن دسترسی داشته باشند. این افراد در معرض بیشترین خطر برای ابتلا به کرونا قرار دارند چون مستقیماً با این بیماران در ارتباط هستند. تمام تجهیزات ایمنی ممکن برای آنها باید فراهم شود تا بتوانند بدون استرس فعالیت کنند.

شیوع ویروس کرونا احتمال کمبود دارو را هم افزایش داده است. هند، بزرگترین سازنده داروهای ژنریک، برای حل این مشکل صادرات داروهایی مثل پاراستامول (استامینوفن) و 25 داروی دیگر را که از آن ساخته می‌شوند، محدود کرده است.

هند منبع حدود 20 درصد عرضه داروهای ژنریک دنیاست ولی شرکت‌های دارویی در این کشور برای دوسوم از مواد اولیه شیمیایی داروهای خود وابسته به چین هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 548513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟