شهر گمشده پیدا شد+جزئیات و عکس

باستان‌شناسان یونانی توانستند شهری به نام تینیا (Tenea) که پیش از این تصور می‌شد وجود ندارد یا نابود شده است را کشف کنند. احتمال داده می‌شود که این شهر توسط اسرای جنگ تروآ در قرن ۱۲ یا ۱۳ پیش از میلاد مسیح بناگذاری شده است. نام و وجود چنین شهری قبل از این در نوشته‌ها و اسناد قدیمی آمده بود اما هیچ اثری از آن پیدا نشده بود. امروزه شهری مدرن با همین نام در نزدیکی محل شهر قدیمی واقع شده است.

کشف شهر گمشده

اکتشاف‌های باستان‌شناسی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۱۸ در منطقه‌ی جنوبی به نام Peloponnese شواهدی از وجود شهری قدیمی را آشکار کرد. در این اکتشاف دیوارها و کفی‌های ساخته شده از خاک رس، مرمر و سنگ‌های معمول پیدا شدند.

در این اکشتاف علاوه بر دیوارها و خانه‌ها، مواردی مثل سفال‌های خانگی، استخوان و ۲۰۰ سکه متعلق به قرن ۴ پیش از میلاد و دوران‌های بعد از آن یعنی امپراتوری روم کشف شد. سکه‌های کشف شده به طور دقیق‌تر متعلق به دوران امپراتور رومی سپتیموس سوروس است که بین سال‌های ۱۹۳ تا ۲۱۱ حکومت می‌کرد.

اکتشاف‌های قبلی در مناطق اطراف انجام شده بود و در آن‌ها سرنخ‌هایی را پیدا کرده بودند اما در اکتشاف اخیر سازه‌های شهری مثل دیوار، در و کف ساختمان‌ها کشف شد. یکی از موارد کشف شده که جالب و البته ناراحت کننده است، کوزه‌ای حاوی باقیمانده‌ی دو جنین انسان در زیر یکی از ساختمان‌ها بود.

در افسانه‌ها و داستان‌های اساطیری آمده است که این شهر تاریخی تا اواخر امپراتوری روم پابرجا بوده است اما در یک مقطع تاریخی در اثر تهاجم گروه‌های وحشی از بین می‌رود. طبق اظهارات وزارت فرهنگ یونان، این شهر تا قرن ششم بعد از میلاد دارای سکنه بود اما بعد از حمله اسلاوها و آوارها، تخلیه و رها شد.

سرپرست گروه اکتشاف، النا کورکا در مصاحبه‌ای درباره‌ی این اکتشاف توضیح داد که شواهد کشف شده نشان می‌دهد اهالی شهر قدیمی تینیا به شکل قابل توجهی غنی بودند. به احتمال قوی این شهر یک راه تجاری بین شهرهای کورنیتوس و آرگوس در شمال پلوپونز بوده است. کوزه‌ها و سفال‌های پیدا شده طرح‌هایی تاثیر گرفته از شرق دارند که نشان می‌دهد ارتباط با شرق و غرب برقرار بوده است.

در کل تاریخ، به جز منابعی اساطیری که به جنگ تروآ اشاره می‌کنند، حرف زیادی از شهر تینیا به میان نیامده است و فقط از طریق اکتشافات باستان‌شناسی می‌توان درباره‌ی اتفاقات این شهر نظری قطعی داد. طبق گزارش‌های منتشر شده، در میان اشیاء کشف شده، یک سکه‌ی طلا برای پرداخت هزینه‌ی سفر بعد از مرگ، یک حلقه‌ی آهنی با مهر منقش به خدای یونانیان سراپیس نشسته روی تخت و سربروس، سگی سه سر و افسانه‌ای نماد نگهبانی از دروازه هادس هم دیده می‌شود.

باور بر این است که جنگ تروآ در اواخر عصر برنز به وقوع پیوسته است یعنی حدود سال‌های ۱۲۰۰ قبل از میلاد مسیح. در آن دوره بود که مردمانی مشهور به مسین (Mycenaean) در یونان فعال بودند و توانستند کاخ‌ها را بسازند و سیستمی برای نوشتن توسعه دهند.

اولین صحبت‌ها درباره‌ی این جنگ از زبان هومر نقل شده است که در قرن هشتم قبل از میلاد زندگی می‌کرد. درباره‌ی محل اصلی شهر تروآ چند فرضیه مطرح است که محل حصارلیک در شمال غربی ترکیه از بقیه محتمل‌تر است. این شهر برای مدت ۴ هزار سال از حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دارای سکنه بوده است و هربار که شهر تخریب شد شهر دیگری روی آن ساخته شد.

 اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟