بالاخره تولت های تهران را شمردند !

9 نوامبر(28 آبان) از سوی سازمان ملل متحد ، به عنوان روز جهانی توالت (World Toilet Day) نامگذاری شده است. این مناسبت نمادین، برای آگاهی بخشی به جوامع بشری درباره آسیب هایی است که عدم استفاده از سرویس های بهداشتی برای انسان و کره زمین ایجاد می کند، در نظر گرفته شده است. در همین راستا، از سال ۲۰۰۱ میلادی، سازمان بین المللی توالت تاسیس شد تا توسعه سرویس بهداشتی مدرن را در سراسر جهان در دستور کار قرار دهد.

اصغر عطایی در گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه در حال حاضر در شهر تهران 1439 دستگاه سرویس بهداشتی وجود که 9830 چشمه می شود، گفت: معمولا این سرویس های بهداشتی در بوستان ها، معابر و برخی پایانه ها احداث شده است.

وی با تاکید براینکه سرویس بهداشتی در تمامی نقاط شهر نیاز نیست، ادامه داد: بسیاری از نقاط شهر بافت مسکونی بوده و نیاز به سرویس بهداشتی ندارد بلکه این مراکز بیشتر در نقاطی که محل رفت و آمد هستند، مانند پاساژها و بوستان ها مورد نیاز هستند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به مشکلات پیش روی احداث سرویس بهداشتی در سطح شهر، اظهار کرد: همه مردم دوست دارند مدرسه یا سرویس بهداشتی به وفور در سطح شهر وجود داشته باشد اما تمایل ندارند این مراکز در نزدیکی محل کار یا سکونتشان باشد، به همین دلیل مقاومت مردم در برابر احداث سرویس بهداشتی در نزدیکی محل زندگی یکی از مشکلات راه اندازی این اماکن است.

وی با بیان اینکه سرویس های بهداشتی جزیی از المان های شهری و شاخص های توسعه یافتگی شهری است، خاطرنشان کرد: اما این مراکز تنها نباید توسط بخش دولتی ساخته شوند بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که همه مجموعه ها و پاساژهای خصوصی و حتی ادارات و دستگاه های دولتی ملزم شوند که برای مراجعه کنندگان خود سرویس بهداشتی عمومی استاندارد احداث کنند.

عطایی با اشاره به اینکه تهران به جز مردم خودمان گردشگر خارجی هم داریم که ضروری است در مسیر رفت و آمد آنها سرویس بهداشتی احداث شود، تصریح کرد: شهر ما در طول روز پذیرای چندین میلیون جمعیتی است که شب ها به شهرهای خود باز می گردند و این جمعیت به طور قطع نیاز به دستشویی و سرویس بهداشتی دارد، این درحالی است که اکنون شرایط به گونه ای است که اگر شخصی در ترافیک گیر کند و کودک یا سالمند داشته باشد به سرویس بهداشتی در موارد ضروری دسترسی ندارد.

وی با تاکید براینکه تهران نیاز به تعداد زیادی سرویس بهداشتی دارد، عنوان کرد: این سرویس ها باید در معابر عمومی، بوستان ها مراکز خرید و پایانه ها راه اندازی شود که شهرداری طی سال های اخیر با توجه به نیاز جامعه نسبت به این امر اقدام کرده است، اما باید دستورالعمل عمومی برای همه ارگان ها صادر شود که هرمرکزی برای مراجعه کنندگان خود سرویس بهداشتی عمومی احداث کند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص بهداشت سرویس های بهداشتی سطح شهر تهران گفت: سرویس هایی که دراختیار شهرداری است معمولا از نظر بهداشتی در سطح مطلوبی قرار دارد زیرا معمولا این دستشویی ها دارای ناظری است که برای اینکار حقوق می گیرد به عنوان مثال مسئول بهداشت و نگهداری سرویس های بهداشتی داخل بوستان ها، پیمانکاری است که مسئولیت نگهداری از فضای سبز مذکور را دارد، اما قطعا ضروری است در خصوص این موضوع کارهای بیشتری انجام شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟