آیا مردم با حیوانات مهربان‌تر شده‌اند؟

به گزارش رکنا، برای آنهایی که مثل من حیوان خانگی نداشته‌اند، ورود به چنین مغازه‌ای مساوی است با چرخش مداوم نگاه بین قفسه‌ها که محتویاتشان غریب و به چشم ناآشناست. قوطی‌ها و پاکت‌هایی که عکس سگ یا گربه روی آنهاست و اطلاعات من در این زمینه آنقدر محدود است که تنها از روی عکس و نوشته می‌توانم حدس بزنم این غذای سگ است و آن یکی مال گربه.

مشتریان مغازه دو دسته‌اند؛ بعضی‌ها آنقدر سابقه‌شان در نگهداری از حیوان خانگی زیاد است که دقیقاً می‌دانند چه می‌خواهند و خودشان سراغش می‌روند و بعضی دیگر مثل آقایی که مشغول خرید برای سگ دوماهه‌اش است، تمام آنچه لازم است از فروشنده سؤال می‌کند تا برای حیوان بخرد. خانه، سبد، برس مو، غذای مخصوص سگ پودل دو ماهه، اسباب بازی و چند تکه دیگر که سر جمع 560 هزار تومان برایش آب می‌خورَد.

هزینه نگهداری از حیوان خانگی به گفته الویری کاملاً متغیر است و بستگی دارد. با حداقل هزینه هم می‌شود حیوان خانگی داشت. کسی می‌تواند با ماهی 20 هزار تومان حیوان خانگی نگه دارد و کس دیگری خیلی بیشتر از اینها هزینه کند. حتی به گفته او با توجه به این‌که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده، خیلی‌ها دارند حیوان خانگی‌شان را عادت می‌دهند غذای خانگی بخورند. می‌گوید: «مردم در کل به نگهداری حیوانات خانگی علاقه‌مند شده‌اند چون آگاهی‌شان بالاتر رفته و فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی پررنگ شده و باورهای اجتماعی غلطی که قبلاً جا افتاده بوده، تقریباً از بین رفته؛ مثل این‌که فکر می‌کردند گربه شوم است یا باعث نازایی زن می‌شود. برای همین هم هست که تعداد پت‌شاپ‌ها زیاد شده، دقیقاً بحث عرضه و تقاضا است.»

همان موقع پسر جوانی با سگش وارد مغازه می‌شود و حامد مشغول توضیح دادن به او می‌شود. تأکید می‌کند که اصلاً نباید حیوان را تنبیه کنی، حتی اگر جایی که نباید، دستشویی کند چون بوی هورمونی را که هنگام عصبانیت در انسان ترشح می‌شود، می‌شناسد به خاطر این‌که بینی‌اش 200برابر قویتر از ماست و بعد برای این‌که با صاحبش لج کند، همان کار را تکرار می‌کند. یادت هم باشد باید وقتی کار خوبی می‌کند، تشویقش کنی.

برای تشویق کردن حیوانات، انواع خوراکی‌ها وجود دارد. بیسکوئیت‌های شکل استخوان، شیرینی‌های مخصوص و... که هربسته‌اش چیزی بین 50 تا 80 هزار تومان قیمت دارد و برای هربار تشویق، تنها یکی از محتویات داخل بسته را باید به حیوان داد.

شاید شما هم فکر کنید تنهایی آدم‌ها باعث شده به سوی نگهداری حیوانات پیش بروند اما به گفته الویری 90 درصد مشتری‌ها، خانواده هستند و حیوان را کنار بچه‌هایشان نگه می‌دارند. همه چیز بستگی به این دارد که چطور از حیوان نگهداری کنید، غذای مناسب بخورد و واکسنش را بموقع بزند و قرص ضدانگلش را بخورد و مراقبت‌های پزشکی‌اش انجام شود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ از این جهت دقیقاً مثل انسان است که وقتی به دنیا می‌آید، باید واکسن زد و از او نگهداری کرد.

غذای حیوانات هم وارداتی است و هم داخلی. قیمت محصول داخلی تقریباً 70 درصد قیمت محصول خارجی است. خانم نسبتاً مسنی که حین صحبت وارد می‌شود، برای جوجه تیغی غذا می‌خواهد که غذای گربه مناسبش است. می‌گوید این طفلک دست یک آقای معتاد Addicted بود که انداختش توی جوی آب و پسرم آورد خانه و حالا داریم نگهداری‌اش می‌کنیم. فیلم جوجه تیغی را هم که اسمش را خسرو گذاشته، نشانم می‌دهد و قربان صدقه‌اش می‌رود.

هزینه غذای حیوانات به‌ نژاد و اندازه‌شان بستگی دارد. سگ 4 کیلویی با فعالیت نرمال روزی 67 گرم غذا نیاز دارد که قیمت یک بسته یک و نیم کیلویی آن 110 هزار تومان است. البته این گرانترین برند است که فرانسوی است و بهترین غذاهای موجود در ایران هم اروپایی هستند.

«ما اینجا مشتری داریم که فقط ماهی 300، 400 هزار تومان برای حیوانش لباس و اسباب‌بازی می‌خرد. لباس‌ها از 40 هزار تومان شروع می‌شود، تا کاپشن 120 هزار تومانی که استفاده از لباس هم بستگی به‌نژاد سگ دارد. الآن که هوا سرد است بعضی نژادها که خیلی در خانه بوده‌اند، تحمل سرما را ندارند و باید کاپشن بپوشند.»

مشتری‌ها اما فقط صاحب حیوانات خانگی نیستند؛ هستند کسانی که غذا می‌خرند و برای حیوانات توی خیابان می‌گذارند. حتی کسانی نقل می‌کنند که قبلاً وقت غذا دادن به حیوانات، دیگران برخورد بدی می‌کردند اما الآن بهشان می‌گویند خدا خیرتان بدهد.

بعضی‌ها هم هستند که حیوان را فقط برای نمایش استفاده می‌کنند. مثل کسانی که سگ را در ماشین می‌گذارند و با سرعت می‌رانند. قرنیه چشم سگ خیلی حساس است و اگر در آن سرعت یک مگس به چشمش بخورد، باید چشم کلا تخلیه شود. تجربه ثابت کرده که اینها معمولاً بدترین مراقبت‌ها را از حیوان دارند. یکی با ماشینش نمایش می‌دهد، یکی با موبایل، یکی با لباس مارکدار و یکی هم با حیوان خانگی.

پت شاپ دیگر در همان محدوده و در خیابان جلفا، کوچکتر از قبلی است. آن هم خیلی وقت نیست باز شده. قبلاً بنگاه معاملات ملکی بوده و به گفته خانم فروشنده، اوضاع کاسبی‌شان بد نیست. البته به گفته او واردات سخت شده و غذایی که سالی سه بار می‌آمد، الآن سالی یک بار می‌آید اما همه چیز بستگی به عشق آدم‌ها به حیوانات دارد. او خودش حیوان خانگی دارد و هزینه نگهداری از آن برایش بین 70 تا 100 هزار تومان در ماه است. می‌گوید: «الان فرهنگ نگهداری از حیوان خانگی بین مردم جا افتاده و مردم با حیوانات مهربان‌تر شده‌اند، حتی اگر خودشان حیوان خانگی نداشته باشند.»

مشکل وارد نشدن جنس را یکی دیگر از فروشندگان پت شاپ در خیابان خرمشهر هم عنوان می‌کند. این پت شاپ هم مدت نسبتاً کمی است که شروع به کار کرده. علاوه بر این‌که واردات مشکل پیدا کرده، گران شدن کالا هم هست. جنسی که تا همین چند وقت پیش 30 هزار تومان فروخته می‌شده، الآن 90 هزار تومان قیمت دارد. به گفته او بیشتر کالاها از ایتالیا و آلمان وارد می‌شوند و همین بحث گرانی، باعث شده بعضی فروشگاه‌ها جمع کنند و تغییر شغل بدهند. می‌گوید: «بعضی‌ها را دیده‌ام که مثلاً گربه‌شان را در پارک رها کرده‌اند چون توان نگهداری‌اش را نداشته‌اند و بعد بلافاصله پشیمان شده‌اند و رفته‌اند برش گردانده‌اند به خانه. الآن تمایل مردم به نگهداری از حیوان خانگی زیاد است. حتی دیده‌ام کسانی را که به حیوان خانگی بیشتر از بچه‌شان رسیدگی می‌کنند. حیوان محبت می‌خواهد و آن را چندبرابر به شما برمی‌گرداند. اگر حیوانی را با حداقل امکانات در خانه داشته باشید و به او محبت کنید، خیلی بهتر از این است که با امکانات زیاد و مثلاً در خانه دو هزارمتری باشد و محبت نبیند.»

آقایی حدود 60 ساله همراه همسرش از ماشین پیاده می‌شود. در صندوق را باز می‌کند. نایلونی بزرگ درمی‌آورد و مشت مشت از محتویاتش کنار کوچه می‌گذارد. این کار همیشگی اوست و بارها دیده‌ام. می‌گوید این طفلک‌ها الآن که هوا سرد شده غذا هم کمتر گیرشان می‌آید. گربه‌ها انگار آشنایی عزیز را دیده باشند، سراغش می‌آیند و دور و برش جست‌وخیز می‌کنند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 437325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟