حیوانات بامزه‌ اما بسیار خطرناک را بشناسید ! +تصاویر

حیوانات بسیاری در جهان پیرامون ما در حال گذران زندگی هستند که برخی از آن‌ها بسیار زیبا و شگفت انگیزند که حتی از نگاه کردن به تصاویرشان سیر نمی‌شویم، اما در این بین حیوانات بامزه خطرناکی نیز وجود دارند که در صورت نزدیک شدن به آن‌ها ممکن است به شما آسیب برسانند!

در همین راستا قصد داریم تا امروز ۱۰ مورد از این حیوانات بامزه، اما خطرناک را به شما معرفی نماید، پس پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب جذاب را به بعد موکول نکنید!

8850643_801

فوک پلنگی

فُکِ پلنگی گونه‌ای خوک دریایی گوشتخوار است که پس از فیل دریایی جنوبی، دومین جانور بزرگ در قطب جنوب به شمار می‌رود.

این جانور بیشتر در کرانه‌های یخی قطب جنوب یافت می‌شود، ولی در کرانه‌های جنوبی استرالیا، تاسمانی، آفریقای جنوبی، زلاندنو، جزایر کوک، جزیره لرد هاوو، کرانه اقیانوس اطلسی آمریکای جنوبی نیز دیده می‌شود. فک پلنگی همچنین نزدیک به ۲۶ سال زندگی می‌کند.

فک پلنگی به همراه نهنگ قاتل The Murderer اصلی‌ترین مهاجمان در زنجیره غذایی قطب جنوب هستند و هر دو به شکار خوکان دریایی و پنگوئن‌ها می‌پردازند.

تنها مهاجمان طبیعی این جانور را نهنگان قاتل و کوسه‌های بزرگ تشکیل می‌دهند.

این حیوان به‌اندازه‌ای زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد که به‌هیچ‌وجه انتظار نداریم آسیبی به ما برساند.

ولی این فوک‌ها می‌توانند رفتاری کاملا تهاجمی داشته باشند و در مواردی نیز به پژوهشگران حمله کرده‌اند. یکی از غذا‌های موردعلاقه‌ی فوک پلنگی، پنگوئن است. هر وقت خواستید با یک فوک پلنگی شنا کنید، حتما این اطلاعات را به یاد داشته باشید.

8850652_195

پاندا

پاندا نوعی خرس است که در نواحی مرکزی و جنوب غربی چین زندگی می‌کند. پاندا به سادگی توسط لکه‌های سیاه روی گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسایی است.

این حیوان هرچند در راسته زیستی گوشتخوارسانان قرار دارد، اما ۹۹٪ رژیم غذایی آن را گیاه بامبو تشکیل می‌دهد. پاندا‌هایی که در اسارت نگهداری می‌شوند غذا‌هایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، مرکبات، موز، برگ گیاهان و سیب زمینی را هم مصرف می‌کنند.

پاندا امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین عمدتاً در ایالت سیچوآن و در حد کمتری در شاآن‌شی و گانسو زندگی می‌کنند.

پاندا‌ها زمانی در نواحی کم‌ارتفاع‌تر هم زندگی می‌کردند، اما با پیشرفت زمین‌های زراعی و هم‌زمان از بین رفتن جنگل‌ها و برخی از عوامل دیگر پاندا‌ها به مناطق مرتفع پناه آوردند.

نسل این جانور به شدت در معرض تهدید است. بر اساس گزارش‌ها ۲۳۹ پاندا در چین در باغ وحش و ۲۷ پاندا نیز در باغ وحش‌های بیرون از چین می‌زیستند.

همچنین تخمین زده می‌شود حدوداً ۱٬۵۹۰ پاندا در طبیعت زندگی می‌کنند، اما یک مطالعه بر اساس تحلیل‌های ژنتیکی تخمین زده که بین ۲٬۰۰۰ تا ۳٬۰۰۰ پاندا می‌تواند در طبیعت وجود داشته باشد و گزارش‌هایی نیز نشان می‌دهند که پاندا‌های موجود در طبیعت در حال ازدیاد می‌باشند. اما اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد این گزارش‌ها برای بیرون آوردن نام پاندا از جانوران در معرض خطر انقراض کافی نیست.

در حالی که همچنان اژد‌ها نماد ملی و تاریخی چین است در این اواخر پاندای بزرگ نیز به یک علامت و مشخصه برای چین تبدیل شده‌است. تصویر خرس پاندا روی بسیاری از سکه‌های نقره و طلا و پلاتین مربوط به چین مدرن حک شده و حتی تمبر با عکس و اسم خرس پاندا منتشر شده‌است. حالت خوردن گیاه بامبو توسط خرس پاندا به یک نماد صلح‌جویی در مقابل شکارچیان تبدیل شده‌است. گفته شده خرس پاندا یک حیوان اهلی و آموزش‌پذیر است و حمله آن به انسان اغلب به خاطر آزار و اذیتی بوده که از انسان به آن رسیده تا به علت خوی وحشی خود جانور.

طبقه‌بندی جانورشناختی پاندا تا مدت‌ها مورد بحث بود چرا که این حیوان مشخصات خرس‌ها و راکون‌ها را هم‌زمان در خود دارد. اما تحقیقات مولکولی جدید اثبات کرده که پاندا قطعاً نوعی خرس است و نزدیکترین خویشاوند زنده آن خرس عینکی بومی آمریکای جنوبی است.

همه‌ی ما عاشق این موجودات زیبا و بانمک هستیم.

پاندا‌ها به‌قدری بی‌گناه و بی‌آزار به‌نظر می‌رسند که به نماد صلح و مهربانی تبدیل شده‌اند.

ولی بهتر است که سربه‌سر پاندا‌ها نگذارید. اگر به‌طور تصادفی وارد قلمرو پاندا شوید یا کاری انجام دهید که احساس خطر کند، می‌تواند به‌طور جدی به شما صدمه بزند و طبیعت خشن و خرس‌مانند خود را به شما نشان دهد.

8850651_160

قو

قو پرنده‌ای از تیره اردکیان، که غاز‌ها و اردک‌ها را نیز در بر می‌گیرد، است. این پرنده دارای جثهٔ بزرگتری نسبت به دیگر اعضای این خانواده است و از بزرگ‌ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به‌شمار می‌رود.

با اینکه یک نژاد از قو دارای پر‌های کامل سیاه‌است و یک نژاد دیگر دارای پر‌های سیاه بر گردن است؛ اما، در باور همگانی این پرنده بیشتر با رنگ سفید پرهایش به یاد آورده می‌شود.

قو‌ها در بیشتر مناطق نیمکره شمالی یافت می‌شوند. در قاره استرالیا و آمریکای جنوبی نیز دو گونه از این پرنده زندگی می‌کنند.

آن‌ها در مناطق آبگیری و مردابگونه زندگی و تخم‌گذاری می‌کنند و با آمدن و رفتن فصل‌ها به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند. ایران از جمله مناطقی است که قو‌های مهاجر زمستان‌ها را در آن می‌گذرانند و سه گونه قو به مناطق شمالی ایران و دیگر مناطق خاورمیانه مهاجرت می‌کنند.

این پرندگان مانند دیگر اعضای خانواده اردکیان گیاهخوار هستند و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند. آن‌ها گاه موجودات ریز زیرآبی و به ندرت ماهی‌ها را نیز می‌خورند. قو‌ها در طول زندگی به‌طور معمول تنها یک همسر اختیار می‌کنند و میزان جدایی در آن‌ها بسیار کم است.

آن‌ها تنها در صورتی زوج جدید انتخاب می‌کنند که یا همسرشان بمیرد یا آنکه نتوانند تخم‌گذاری و جوجه‌آوری کنند.

قو‌ها در حالت کلی بسیار آرام هستند و تنها در صورت نزدیک شدن مهاجمان در هنگام نگهداری از جوجه‌هایشان به شدت خشن می‌شوند. این پرندگان جانورانی قلمروخواه هستند و با تمام توان از قلمروی خود در برابر مهاجمان احتمالی دفاع می‌کنند.

به دلایل گوناگون از جمله وفاداری زوج‌ها به هم در میانشان یا داشتن ظاهری زیبا و باوقار، این پرندگان در داستان‌ها و افسانه‌های سراسر زمین جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

از گذشته‌های دور از این پرنده در ادبیات و هنر Art جهان، به ویژه اروپا، به نیکی یاد شده و رنگ سفید پرهایش نشانه‌ای از معصومیت و پاکی آن به‌شمار می‌آمده‌است. بسیاری از افسانه‌های مردمان جهان پیرامون قو آن را مرتبط با افسانه آفرینش و نشانه‌ای از خدایان دانسته‌اند.

قو‌ها بخش مهمی از تصاویر عاشقانه را تشکیل می‌دهند. ما قو را نماد عشق حقیقی می‌دانیم، ولی آیا می‌دانستید که این نماد عشق هم می‌تواند به شما صدمه بزند؟ اگر قو احساس تهدید و خطر کند، برای محافظت از خود هر کاری را که بتواند انجام می‌دهد؛ بنابراین بهتر است که موقع غذا دادن به آن‌ها مراقب باشید.

8850650_682

مورچه خوار

مورچه‌خوار جانوری است پستاندار که از بالاراستهٔ شگفت‌بندان (Xenarthra)، از راستهٔ کرک‌دارسانان (Pilosa)، از زیرراسته کرم‌زبانان (Vermilingua). این حیوان در علف‌زار‌های باتلاقی، سواحل رودخانه‌ها و جنگل‌های مرطوب آمریکای جنوبی و مرکزی زندگی می‌کند.

نام شگفت‌بندان برای آن‌ها به این علت برای بالاراستهٔ این جانوران برگزیده شده که بند‌های مفاصل بدن ایشان با دیگر گروه‌ها تفاوت بسیار دارد.

مورچه‌ها و موریانه‌ها در صورت احساس خطر، تقلا می‌کنند و گاز می‌گیرند، با وجود این آن‌ها آن قدر ریز و کوچک‌اند که پستانداران مورچه‌خواری مانند پانگولین و آرمادیلو ترسی از آن‌ها ندارند. آن‌ها در یک لحظه با زبان دراز و چسبناکشان ده‌ها مورچه یا موریانه را می‌مکند و می‌خورند.

این حیوانات، کمی کثیف و ژولیده و البته بی‌آزار به‌نظر می‌رسند، چون حتی دندان هم ندارند. شاید بپرسید که چطور ممکن است چنین حیوانی به انسان آسیب برساند؟ در جواب باید گفت که بهتر است مراقب پنجه‌های مورچه‌خوار باشید. مورچه‌خوار معمولا از پنجه‌هایش برای کندن زمین و پیدا کردن غذا استفاده می‌کند، ولی اگر بخواهد از خودش دفاع کند، در استفاده از آن‌ها درنگ نخواهد کرد. مورچه‌خوار می‌تواند با ضربه‌ای شدید و سریع آسیب قابل‌توجهی به شما برساند.

8850649_466

شیطان تاسمانی

شیطان تاسمانی (Sarcophilus harrisii) پستانداری کیسه‌دار است که در جنگل‌های تاسمانی زندگی می‌کند. در گذشته این جانور در سراسر خاک استرالیا و تاسمانی یافت می‌شد، امّا با ورود انسان‌ها نسل آن در استرالیا منقرض شد و واپسین نمونه‌های این جانور در نزدیک ۵۰۰ سال پیش از میان رفتند و تاسمانی، که جزیره‌ای بسیار کوچکتر از استرالیا واقع در جنوب شرقی آن است، تنها منطقه‌ای شد که آن‌ها در آن به بقا ادامه دادند.

شیطان تاسمانی با بدنی به اندازهٔ یک سگ کوچک و وزنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم بزرگترین کیسه‌دار گوشت‌خوار در جهان به‌شمار می‌رود که تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند. بدن آن پشمی به رنگ سیاه و با خطی سفید در جلوی سینه و پایین سر دارد. آن‌ها سبیل‌های بلندی دارند که از آن برای یافتن طعمه در شب بهره می‌گیرند. شیطان‌ها توانایی تولید صدا‌های گوناگون و بلند و جیغ‌های ترسناک را دارند که از آن به‌عنوان نوعی وسیلهٔ رفع تهدید یا راهی برای برقراری ارتباط بهره می‌گیرند. فشاری که فک این حیوان می‌تواند وارد کند بیش از یک تن است که از آن برای خُردکردن استخوان‌های طعمه‌هایش بهره می‌گیرد. چهرهٔ شرربار و صدای ترسناک شیطان Evil تاسمانی در هنگام درگیری باعث شد که مهاجران اروپاییِ نخستین به آن نام «شیطان» دهند.

این جانوران گوشت‌خوار هستند و اغلب مردار و لاشهٔ جانوران را می‌خورند. آن‌ها در صورتی که گوشت پیدا نکنند از گیاهان، تخم ماهی و قورباغه، و حشرات نیز تغذیه می‌کند. شیطان‌های ماده پناهگاهی در تنهٔ توخالی درختان یا حفره‌ها و غار‌ها برای خود پیدا می‌کنند و بچه‌های خود را در آن شیر می‌دهند. در هر بارداری به‌طور متوسّط چهار بچه در کیسهٔ مادر به مدت ۱۵ هفته زندگی می‌کنند.

از سال ۱۹۴۱، شیطان‌های تاسمانی به‌طور قانونی تحت حفاظت درآمدند و از آن زمان جمعیت آنان افزایش یافت و طبق آخرین سرشماری در دههٔ ۱۹۹۰ تعداد شیطان تاسمانی به حدود ۱۵۰ هزار قلّاده رسید. اما پس از آن شیوع سرطان واگیرداری به نام تومور صورتی باعث کاهش شدید جمعیت این جانوران شده‌است. این بیماری فراگیر توسّط گازگرفتن از یک شیطان به دیگری منتقل می‌شود و جانور را در مدّت زمانی کمتر از یک سال از پای در می‌آورد. در نواحی پرجمعیت نرخ مرگ و میر این جانوران به ۸۰ تا ۹۰ درصد رسیده‌است. از جمله دیگر خطر‌هایی که نسل شیطان را تهدید می‌کند گسترش جمعیت روباه‌های قرمز است که با خوردن توله‌های این کیسه‌دار، باعث کاهش جمعیتشان می‌شوند.

این موجود کوچک به‌خاطر یک شخصیت کارتونی محبوب به اسم تاز در داستان‌های باگز بانی به شهرت رسیده است. نام این جانور، موجز و مختصر و بیان‌کننده‌ی ماهیت آن است. این جانور به‌اندازه‌ای بامزه و کارتونی به‌نظر می‌رسد که انتظار نداریم آسیبی به ما برساند. البته او تا زمانی بی‌آزار است که دندان‌هایش را به ما نشان نداده باشد. با اینکه کمی شبیه به موش کور به‌نظر می‌رسد، ولی نباید با این جانور شوخی کرد، چرا که شیطان تاسمانی می‌تواند همه‌ی ما را بکشد.

8850648_348

فیل

فیل یا پیل نام حیوانی بزرگ‌جثه از راسته خرطوم‌داران (Proboscidea) از خانواده فیلان (Elephantidae) است که بیشتر بومی هندوستان و آفریقا است. [نیازمند منبع]گذشته از اندازه فیل‌ها، دو چیز دیگر که آن‌ها را از بقیه پستانداران متمایز می‌کند، خرطوم و عاج آنهاست.

فیل‌ها سنگین‌ترین جانوران خشکی هستند. نوع بالغ فیل نر حداکثر ۶۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. فیل‌ها ۳/۶ تا ۵٬۵ متر طول و ۳٬۲ متر ارتفاع دارد و معمولاً وزن آن‌ها ۴ تا ۶ تن است.

فیل گیاه‌خوار است و در یک روز ممکن است ۷۰ کیلوگرم برگ و علف خورده یا ۲۰۰ لیتر آب بیاشامد.

با وجود اینکه فیل‌ها یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین حیوانات خشکی هستند، ما آن‌ها را موجوداتی مهربان و ساده می‌انگاریم. ولی اگر صادق باشیم، باید بپذیریم که انسان‌ها با آن‌ها مانند کالا‌های مصرفی رفتار می‌کنند.

شاید به همین دلیل است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش وقوع حوادث Accidents مرگباری توسط فیل‌ها بوده‌ایم که به نظر می‌رسد انتقامی تعمدی باشند. فراموش نکنید که فیل‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند.

8850647_624

ماهی بادکنکی

بادکُنَک‌ماهیان که بادکنک‌ماهیان چهاردندانی و فوگل‌ماهیان (Tetraodontidae) نیز نامیده می‌شوند یکی از خانواده‌های ماهیان هستند. بادکنک‌ماهیان به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که می‌توانند به هر دو سو و حتی به عقب شنا کنند. آن‌ها در هنگام ترس یا رویارویی با خطر بدن خود را با بلعیدن آب تا چند برابر متورم می‌کنند.

این ماهیان در آب‌های جنوبی ایران نیز زندگی می‌کنند که از رایج‌ترین گونه در ایران، گونه بادکنک‌ماهی خال‌شیری (Chelonodon patoca) است. بادکنک‌ماهیان از لحاظ آکواریومی و زینتی و بعضاً خوراکی در خاور دور دارای ارزش خوبی می‌باشند.این ماهی زیبا پس از مرگ، تبدیل به مرگبارترین ماهی دنیا می‌شود. شاید درمورد فوگو غذای معروف ژاپنی شنیده باشید. اگر ماهی به‌خوبی تمیز و آماده نشده باشد، فوگو به غذایی مرگبار تبدیل خواهد شد. دلیل این مسئله وجود سمومی در بدن این ماهی است که از آن‌ها برای محافظت از خود استفاده می‌کند.

8850645_746

قورباغه‌ی نیزه سمی (Poison dart frog)

این قورباغه‌ها به‌شدت زیبا و جذاب هستند، ولی زیبایی آن‌ها فریبنده است.

تنها چند نوع قورباغه‌ی سمی وجود دارد که میزان سمی بودن آن‌ها متفاوت است.

خطرناک‌ترین قورباغه‌ی سمی، قورباغه‌ی نیزه (تیر) سمی طلایی است.

این قورباغه به‌راحتی می‌تواند ۱۰ انسان بالغ را بکشد و لمسِ پوست این قورباغه برای کشتن Killing انسان کافی است.

8850646_930

دلفین

دُلفین‌ها پستاندارانی دریازی از راسته آب‌بازسانان هستند که رابطه نزدیکی با نهنگ‌ها و گرازماهی‌ها دارند. اجداد این جانوران جفت‌سم‌سانانی بودند که نزدیک به ۵۰ میلیون سال پیش برای پیدا کردن غذا از خشکی به دریا وارد شدند. به صورت تقریبی ۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندی شده‌اند.

بدن دلفین‌ها در طی میلیون‌ها سال به تدریج برای زندگی در آب تطابق یافته‌است. دلفین‌ها و دیگر آب‌بازسانان برای حرکت در آب باله دارند و دمشان همچون ایجادکننده پیش‌رانش کار می‌کند. بدنشان نیز به گونه‌ای است که برای شنای هر چه سریع‌تر در آب و ماندگاری برای مدت زمان بیشتر در آن با یک بار نفس‌گیری مناسب است. نیاز به پدیدآوردن سامانه‌های عصبی پیشرفته برای پژواک‌یابی در آب باعث شده‌است که دلفین‌ها مغز‌های بزرگ و به نسبت پیچیده‌تری به دست آورند. چنین چیزی توانایی‌های ادراکی بالایی به آن‌ها بخشیده که باعث شده‌است در میان بعضی از آن‌ها، گونه‌ای فرهنگ نمودار باشد.

آن‌ها همانند بسیاری دیگر پستانداران فرزندانشان را زنده به دنیا می‌آورند و به آن‌ها شیر می‌دهند. زیستن گروهی در بسیاری از انواع دلفین‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا خطرات زندگی در طبیعت را برای خود و فرزندانشان کمینه سازند. آن‌ها از توانایی‌هایی، چون تولید سونار و شنوایی بسیار قوی برای یافتن طعمه‌هایشان بهره می‌گیرند. غذای این جانوران را ماهی و سرپایان تشکیل می‌دهند. نهنگ قاتل، اما تنها دلفینی است که پستانداران دریایی بزرگ را نیز شکار می‌کند.

اعضای دو گروه عمده دلفین‌های اقیانوسی و دلفین‌های رودخانه‌ای در همه آب‌های آزاد جهان و همچنین در بعضی رودخانه‌های در امتداد آب شیرین یافت می‌شوند. به دلیل توانایی‌های هوشی بالا، ظاهر دوستانه، و جنب و جوش همیشگی‌شان، دلفین‌ها از گذشته در طول تاریخ توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده‌اند. آن‌ها نه تنها در فرهنگ و هنر آدمیان حضور پیدا کرده‌اند، که انسان‌ها از دلفین‌ها برای کاربرد‌های گوناگونی، چون یافتن ماهی، مین‌یابی، و حتی خوردن گوشتشان بهره گرفته‌اند.

شاید این اطلاعات شما را شگفت‌زده کند، ولی باید با حقیقت روبه‌رو شویم. دلفین‌های پوزه‌بطری هم مانند انسان‌ها، تنها گونه‌هایی هستند که می‌توانند بدون دلایل طبیعی، طرف مقابل خود را بکشند. دلفین‌ها هوش بالایی دارند و متأسفانه آن‌قدر‌ها هم بی‌آزار نیستند، درست مثل انسان‌ها.

8850682_360

چشم‌گرد تنبل یا اسلولوریس (Slow loris)

به چشم‌هایش نگاه کنید.

آیا موجودی بانمک‌تر از او سراغ دارید؟

ولی باید بدانید که این جانور بانمک، سمی‌ترین پستاندار جهان است. اگر به‌طور تصادفی شما را گاز بگیرد، ممکن است که دچار شوک آنافیلاکسی یا شرایط خطرناک دیگری شوید. دانشمندان ثابت کرده‌اند که لوریس حرکات مار کبرا را تقلید می‌کند.

این هیولای کوچولو واقعا موجود ترسناکی است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 429775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟