بزرگ‌ترین رستوران زیر آبی جهان

پنج متر زیر سطح دریای شمال در نزدیکی جنوب‌ترین کرانه‌ی نروژ، اولین رستوران زیر آبی اروپا در حال ساخت و تکمیل شدن است.

ساختمانی بتنی و مورب به بلندی ۳۳٫۵ متر که نمایی شبیه پریسکوپ غرق شده دارد در اوایل تابستان امسال در زیر آب شکل گرفت و اکنون مراحل ساخت فضای داخلی آن رو به اتمام است. گفته می‌شود این رستوران بزرگ، جالب و متفاوت در بهار سال ۲۰۱۹ میلادی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و پذیرای مهمانان از سراسر جهان خواهد بود.

این رستوران Under نام دارد؛ به معنای «زیر»؛ طراحی آن به عهده شرکت مشهور اسنوهتا (Snøhetta) بوده. اسنوهتا، یک دفتر معماری بین‌المللی معماری، معماری منظر، طراحی داخلی، طراحی گرافیک، و برندینگ در اسلو نروژ است که در نیویورک، سان فرانسیسکو، اینسبروک، سنگاپور، و استکهلم نیز شعبه دارد.

این کمپانی برای پروژه‌های کتابخانه اسکندریه و خانهٔ اپرای اسلو برنده جایزهٔ جهانی معماری و جایزه معماری آقاخان شده‌است. عمارت یادبود حادثه Incident ۱۱ سپتامبر و بازسازی میدان تایمز در نیویورک نیز از دیگر شاهکارهای معماری اسنوهتا هستند.

رستوران آندر پس از تکمیل گنجایش پذیرایی از یکصد مهمان به‌طور همزمان را خواهد داشت. زیربنای این رستوران ۵۰۰ متر مربع است و در سه طبقه ساخته شده است. از پنجره‌های این رستوران می‌توان مناظر زیبای زیر آب و زندگی موجودات دریایی را مشاهده کرد. همه پنجره‌ها دید پانورامیک دارند.

مراحل ساخت بزرگ‌ترین رستوران زیر آبی جهان

رستوران «زیر» به مدت ۶ ماه روی یک قایق ته‌پهن در کنار ساحل ساخته شد و سپس با کمک جرثقیل غول‌پیکر به محل اصلی خود در فاصله ۱۸۰ متری منتقل و در جای خود ثابت شد.

برای فرو بردن این سازه در آب، چندین کانتینر با آب پر شده و در فضای داخلی سازه تعبیه شدند. سپس بنا با مجموع ۱۸ لنگر در کف دریا ثابت و محکم شد.

آرشیتکت ارشد پروژه در این رابطه گفته: «این عملیات بسیار حساس و دشوار بود زیرا فاصله ایمنی بین مهره‌ها فقط ۵ سانتی‌متر بود و هر آن احتمال شکست پروژه وجود داشت.»

نیمی از بنا در زیر آب قرار دارد. مهمانان از طریق یک دالان تماما شیشه‌ای که همانند یک پل Bridge بین ورودی و ساحل قرار دارد می‌توانند وارد رستوران شود. این راهرو هم‌سطح ساحل است.

رستوران آندر از بتن تقویت‌شده و مستحکم ساخته شده است به طوری که توان مقاومت در برابر فشار زیاد آب در این بخش از کرانه نروژ را داشته باشد. به گفته‌ی معمار این پروژه، از آنجا که رستوران در عمق ۵ متری زیر سطح آب ساخته شده، فشار آب و موج‌های دریا بزرگ‌ترین تهدیدات بشمار می‌روند. باد و موج در این منطقه از ساحل بسیار زیاد است. به منظور مهار کردن همه این فشارها، ساختمان به صورت خمیده ساخته شده است تا توان تحمل موج‌ها را داشته باشد.

دیوارهای بتنی ساختمان نیم متر ضخامت دارند و پنجره‌ها نیز آکریلیک ۳۰ سانتی‌متری هستند.

طراحی ساده رستوران

پیشنهاد ساخت این رستوران توسط مجری اصلی، چندین متر دورتر از مکان کنونی آن بود. اما کارشناسان معماری اسنوهتا پیشنهاد این منطقه از ساحل را می‌دهند. به این خاطر که این بخش دریا موج و خروش بیشتری دارد و بهتر از مکان‌های آرام ماهیت اصلی زندگی دریایی را به نمایش می‌گذارد. همین امر نیز وجه تمایز اصلی این رستوران با دیگر رستوران‌های زیرآبی جهان خواهد بود.

مجریان این طرح در نظر دارند هتلی هم در فاصله نزدیک به این رستوران بسازند. دسترسی به این منطقه چندان آسان نیست.

بهترین مسیر دسترسی، یک سفر هوای کوتاه از اسلو به Kristiansand – نزدیک‌ترین فرودگاه – است که از آنجا هم باید یک ساعت تا مقصد رانندگی کرد.

علاوه بر ای مشکلات و موانعی که در مسیر ساخت این رستوران وجود داشت، طراحی آن نیز چندین بار موردبازبینی قرار گرفت. در ابتدا طرح‌های پیچیده متعددی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از چندین مرحله بازبینی و مشاوره در نهایت تصمیم جمعی بر این شد که رستوران Under طراحی ساده‌ای داشته باشد.

بلوک‌های سیمانی مهمانان را از ساحل به دریا می‌رساند.

حفظ ایمنی مهمان‌ها

بررسی‌ها و آزمایش های متعددی روی دیوارها و روند ساخت رستوران صورت گرفته تا در برابر حوادث Accidents طبیعی و موج‌های سهمگین به اندازه کافی مقاومت و استحکام داشته باشند. همچنین محققان ماه‌ها روی رفتار ماهیان و دیگر جانداران زیر آب تحقیق و مطالعه انجام دادند.

منوی غذاهای این رستوران در دست بررسی و تهیه است. اما گفته می‌شود غذاهای دریایی محلی و همچنین قارچ‌ها، توت‌ها، ماکیان و گوسفندان مزارع اطراف هم قرار است در لیست غذاها وجود داشته باشد.

در عمق ۴ متری زیر آب مهمان‌ها می‌توانند هنگام صرف غذا زندگی عادی موجودات دریایی همچون ماهی‌ها، خرچنگ‌ها و سیل‌ها را مشاهده کنند.

برای اینکه در تمام روزهای سال، مخصوصا زمستان‌ها که تاریک است چشم‌اندازهای زیر آب دیده شوند، مهندسی نورپردازی شده و از بیرون رستوران، فضای زیر آب روشن و نورانی خواهد شد.

برای پیشگیری از بازتاب نوری، نورپردازی داخلی کم و تقریبا نیمه تاریک خواهد بود.

مجریان این طرح اعتقاد دارند بهترین زمان برای تجربه صرف غذا در این رستوران، هنگامی است که وضعیت جوی نابسامان و هوا طوفانی است. احتمالا به این خاطر که جنب و جوش و تحرک موجودات زیر آب بیشتر خواهد بود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

196374_767

196373_343

196386_533

کدخبر: 426290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟