ماجرای آخرین مسافران ماه + عکس

به گزارش رکنا، آن‌ها روز ۷ دسامبر ۱۹۷۲ به همراه رونالد ایوانز با سفینه آپولو-۱۷ راهی ماه شدند و طبق برنامه پس از قرار گرفتن در مدار این کره، سرنان و اشمیت به درون مه نشین رفته، در دوازدهمین گردش به دور ماه آن را از سفینه اصلی جدا کردند و دقایقی بعد به سطح ماه رسیدند.

حضور اشمیت به عنوان یک دانشمند زمین‌شناس در این گروه، به ناسا امکان داد که نمونه‌های با ارزشی از خاک و سنگ ماه به زمین آورده شود. آنان جمعاً بیش از ۱۱۳ کیلوگرم از خاک و سنگ ماه را با خود به زمین آوردند.سرنان و اشمیت با خودرو مه نورد، ۳۶ کیلومتر رانندگی و از چندین نقطه نمونه جمع آوری کردند. فضانوردان با یک مته سوراخی به عمق ۲.۴۵ متر را بوجود آوردند و نمونه‌هایی از این عمق را تهیه کردند.

آنان جمعاً ۷۵ ساعت در ماه اقامت داشتند و طی سه خروج از سفینه مه‌نشین، ۲۲ ساعت را در ماه پیاده روی و رانندگی کردند. در پایان، اشمیت و سرنان به مه‌نشین بازگشته و راهی مدار ماه شدند تا به همکار دیگرشان بپیوندند که در آنجا بسر می‌برد. سرنان آخرین فضانورد آپولو بود که ماه را ترک گفت. آپولو-۱۷ به فاصله ۱.۸ کیلومتری از محل‌پیش بینی شده در ۳۰۰ کیلومتری شرق پاگوپاگو در اقیانوس اطلس فرود آمد. با بازگشت آپولو ۱۷ به زمین پرونده طرح ۲۴ میلیارد دلاری سفر انسان به ماه بسته شد و نام اشمیت و سرنان به عنوان آخرین مسافران ماه به ثبت رسید.

از جمله نکات جالب این سفر آن بود که هریسون اشمیت بعد از نخستین راهپیمایی بر سطح ماه و با بازگشت به داخل مه نشین دچار حالتی شبیه به سرماخوردگی گردید. بعدا مشخص شد که او به گرد و غبار ماه حساسیت دارد!

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

زن جوان با خوراندن نمک یکی از دوقلوهایش را کشت+ عکس

مرگ خواننده معروف به خاطر رژیم‌های غذایی نادرست + عکس

جواب بله دختر 19 ساله تبریزی برای صیغه شدن / 100 جوان به دام افتادند!

تجاوز گروهی وحشیانه به دختر 17 ساله در استخر خصوصی

سنگ قبر پدر شهید در بهشت زهرا دزدیده شد! + عکس

دار زدن کبری رضایی 14 ساله با چادر در مقابل خانه اش + عکس

تجاوزهای سریالی به 2 پسر در مکانی مقدس!+ عکس

حادثه ناگوار برای دختر چاق تهرانی که عمل زیبایی کرد!

تجاوز وحشیانه برادر شوهر به عروس جوان / این زن در جنوب تهران قتل عام به راه انداخت + عکس

روش خنده‌دار یک زندانی برای فرار از زندان + تصویر

پارتی شبانه در شمال تهران میهمانان عجیبی داشت!+ عکس

مادر و 2 کودک مشهدی زنده زنده در آتش سوختند + عکس اجساد 16+

ازدواج اجباری زن شوهردار ایرانی با شیخ سعودی در مکه + عکس

کدخبر: 402733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟