افزایش شدید قیمت اجاره آپارتمان + جدول

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، در آستانه‌ی فصل جابه‌جایی، برحسب منطقه و موقعیت خانه‌ها نرخ‌ها در بازار Store اجاره ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. با توجه به پرش قیمت ارز که منجر به انتظارات تورمی شده مالکان نرخ اجاره را به شدت بالا برده‌اند. از سوی دیگر به دلیل کاهش نرخ سود بانکی تمایل به رهن کامل کاهش یافته و موجران ترجیح می‌دهند به جای پول پیش، اجاره بها دریافت کنند. عامل افزایش قیمت مسکن نیز در رشد قیمت اجاره تاثیر گذاشته است. آشفتگی دیگری هم از طریق برخی دفاتر املاک که متعاملین را به سمت عدم دریافت کد رهگیری سوی می‌دهند به نابسامانی این بازار دامن می‌زند.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که به دنبال جهش ۳۵ درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت ماه، فشار به بازار اجاره بیشتر شده است. گروهی از متقاضیان که تا قبل از زمستان ۱۳۹۶ قصد خرید مسکن داشتند حالا با افزایش غافلگیرکننده‌ی قیمت‌ها به سمت رهن و اجاره رفته‌اند. از سوی دیگر به دلیل رشد قیمت مسکن و انتظارات تورمی، موجران اقدام به افزایش نرخ‌های پیشنهادی کرده‌اند.

مظنه اجاره بها در مناطق مختلف تهران بر اساس قراردادهای خردادماه ۱۳۹۷

محله

متراژ

سن بنا

پول پیش (تومان)

اجاره ماهیانه (تومان)

دروس

۸۴ متر

۳ سال

۵۰ میلیون

۲ میلیون و۸۰۰ هزار

اختیاریه

۷۰ متر

۲۷ سال

۱۳۵ میلیون

۸۵۰ هزار

منیریه

۴۴ متر

نوساز

۶۸ میلیون (رهن کامل)

-

بریانک

۴۱ متر

۱۴ سال

۴۱ میلیون (رهن کامل)

-

امامت

۴۷ متر

۱۶ سال

۲۵ میلیون

۹۵۰ هزار

تهرانپارس

۵۴ متر

۱۷ سال

۸۰ میلیون (رهن کامل)

-

شکوفه

۵۵ متر

۱۴ سال

۵۵ میلیون (رهن کامل)

-

بلوار فردوس

۵۶ متر

۹ سال

۱۱۰ میلیون (رهن کامل)

-

دولاب

۴۶ متر

۱۶ سال

۵ میلیون

۹۵۰ هزار

آلستوم

۹۵ متر

نوساز

۲۰۰ میلیون (رهن کامل)

-

جمالزاده

۵۰ متر

۶ سال

۲۰ میلیون

یک میلیون و ۸۰۰ هزار

قیطریه

۵۲ متر

۲ سال

۵۰ میلیون

۲ میلیون و ۱۵۰ هزار

سوهانک

۸۵ متر

۹ سال

۵۰ میلیون

۳ میلیون و ۵۰۰ هزار

بررسی‌ها حاکی از آن است که مناطق ۵، ۲، ۴، ۷، ۸، ۶، ۱۴ و ۱۵ شهر تهران به ترتیب از بیشترین محبوبیت برای مستاجران برخوردارند؛ به طوری که در خردادماه حدود ۲۸ درصد کل قرارداد‌های اجاره پایتخت در مناطق ۵ و ۲ امضا شده است. به همین نسبت برخی دفاتر املاک در این مناطق سعی می‌کنند بیشترین سهم را از ثمن معامله به خود اختصاص دهند. با توجه به پایین بودن عرضه نسبت به تقاضا در مناطقی که دارای سرانه مصرفی مناسبی هستند، بعضی مشاوران املاک از این رقابت منفی، بهره می‌برند و به رشد اجاره بها دامن می‌زنند. به طور مثال مشاور املاک در نشست‌ها بینابین را می‌گیرد؛ به مستاجر می‌گوید این خانه اکازیون است اگر یک شیرینی به من بدهی برایت با قیمت پایین قرارداد می‌بندم و به موجر می‌گوید خانه شما زیاد جالب نیست، باید برای پیدا کردن مستاجر خیلی تلاش کنم بنابراین حق‌الزحمه بیشتری می‌خواهم. به نظر می‌رسد اتحادیه املاک هم تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از این‌گونه سوءاستفاده‌ها صورت نداده است.

یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر مستاجران همواره با آن مواجه بودند عدم ارایه کد رهگیری از سوی برخی دفاتر املاک است. این موضوع بخصوص در قرارداد‌هایی که مبلغ ودیعه پایین است نمود بیشتری دارد و اغلب دفاتر املاک به متعاملین می‌گویند برای این‌که هزینه‌های شما پایین بیاید نیازی به دریافت کد رهگیری نیست. حال آن‌که به گفته‌ی مسوولان اتحادیه املاک، قرارداد‌های فاقد کد رهگیری درهیچ مرجع قانونی قابل رسیدگی نخواهد بود و اگر پول پیش مستاجر پایمال شود هیچ‌کس جوابگو نیست. تشویق متعاملین به عدم دریافت کد رهگیری از سوی برخی دفاتر مشاور املاک در حالی انجام می‌شود که طبیعتا این دفاتر باید برعکس عمل کنند و اگر این درخواست از سوی طرفین ارایه شد از انعقاد قرارداد خودداری کنند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که عمده قرارداد‌های اجاره در جنوب تهران فاقد کد رهگیری است. این رفتار در حالی از سوی بعضی مشاوران با هدف کاهش هزینه‌های طرفین معامله انجام می‌شود که دیده می‌شود بنگاه‌ها هرگز حاضر نیستند از نرخ مصوب کمیسیون خود که اتحادیه برای آن‌ها تعیین کرده کوتاه بیایند و تخفیف دهند. کمیسیون دفاتر املاک یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده است.

هم‌چنین قیمت مسکن به عنوان عامل تاثیرگذار در افزایش نرخ اجاره عمل می‌کند. آمار اردیبهشت ماه حاکی از آن است که میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است و به همین نسبت موجران انتظار افزایش نرخ‌های اجاره را دارند. هرچند کارشناسان معتقدند که ظرفیت طرف تقاضا عامل تعیین کننده در رشد نرخ اجاره بها است، اما این روز‌ها دیده می‌شود که کارگران و کارمندان به دلیل بالا رفتن شدید قیمت اجاره مجبور به انتخاب اولویت‌های دوم و سوم شده‌اند و در خانه‌های با کیفیت پایین‌تر مستقر می‌شوند.

انتظارات تورمی نیز امسال برخلاف پنج سال گذشته، بازار Store اجاره را تهدید می‌کند. در دو سه سال اخیر نرخ تورم در محدوده ۱۰ درصد قرار داشت و بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به رقم ۸ درصد رسیده است. با این حال رشد بازار‌های ارز، سکه و مسکن که به انتظارات تورمی منجر شده، مالکان را بر آن داشته تا خود را با شرایط آینده وفق دهند و قیمت‌های پیشنهادی را بالا برده‌اند.

در این شرایط بازار اجاره بعد از پنج سال آرامش نسبی در مسیر التهاباتی قرار گرفته که نشانه‌های آن در روز‌های اخیر بروز یافته است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دختر 16 ساله وقتی با پسری خلوت کرد، 3 پسر دیگر داخل اتاق در کمین بودند + عکس

راز عقیم بودن مرد پس از مرگ زن باردارش لو رفت / قاضی تهران چه گفت! + عکس

این خانم معلم بی حیاترین زن دنیا لقب گرفت! / او در پیش دبستان درس می داد! +عکس

زن همسایه هر وقت همسرم نبود به خانه ام می آمد!

سعید وسوسه شده بود با هانیه که نوعروس بود، دوستی وقیحانه ای برقرار کند!

هایده مرا آواره خیابان ها کرد تا شوهرم را به خلوت خود بکشد

واقعیت ماجرای پرونده آزار دختران ایرانشهری چیست؟ / یکی از دختران از ارتباطش با متهم گفت

آخرین جزئیات پرونده آزار دختران ایرانشهر از زبان رئیس پلیس آگاهی

چرا دزدان خانه های ویلایی تابستان ها دست به کار می شدند؟

قتل زن جوان تهرانی در خانه مجردی مرد گل فروش

قربانیان شیطان صفت ها سکوت نکنند / چرا دختران آزار دیده ایرانشهر شکایت نمی کنند؟!

تجاوز به زن جوان در میان التماس هایش / راننده شیطان صفت پراید چه گفت؟!

مرد افغان پسر 6 ساله تهرانی را به ساختمان نیمه کاره برد! / کودک کابوس می بیند

بلای وحشتناکی که 7 مرد و یک زن بر سر دختران جوان می آوردند + عکس

چشم انتظار سرباز آشخانه / جیش العدل چرا این سرباز مرزبانی را با خود برد! + عکس

گفتگو با مادری که با یک لگد ارسلان 2 ساله را کشت + عکس

مادری در برابر پسر 10 ساله اش مورد آزار قرار گرفت+ عکس

زینت وقتی چشم باز کرد دید زنده است! / او در خانه یک شیطان زندانی بود!+عکس

کدخبر: 391193 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟