حجم ویدیو: 3.76M | مدت زمان ویدیو: 00:01:03

این مسئله همچنان در مورد برخی از خودروهای شاسی بلند اصیل و وانت بارهای مشهور نظیر تویوتا هایلوکس نیز وجود دارد اما در پی فراگیر شدن خودروهای کراس اوور طی چند سال اخیر که در واقع بر مبنای خودروهای معمولی کم ارتفاع طراحی شده اند، از شدت آن تا حدی کاسته شده است، چرا که اساسا فنربندی و مشخصات شاسی خودروهای کراس اوور بیشتر به مدل های سدان و استیشن نزدیک است تا خودروهای شاسی بلند (SUV) واقعی با شاسی مستقل و فنربندی انعطاف پذیر.

با این وجود نمی توان از نقش سامانه های ایمنی و پایداری الکترونیکی نیز در افزایش ایمنی خودروها گذشت، چرا که براساس آمارهای رسمی وجود تکنولوژی های کنترل پایداری نظیر ESP بین 40 تا 60 درصد از احتمال واژگونی خودروها می کاهد و طبیعتا چنین رقمی با توجه به آمار بسیار بالای تصادفات و تلفات رانندگی در کشورمان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

بر همین اساس شرکت مدیران خودرو به تازگی مدل جدیدی از کراس اوور کوچک X22 را مجهز به ESP روانه بازار Store کرده است و در آخرین روز هفته گذشته فرصتی دست داد تا خبرنگاران میزان پایداری این خودرو را در پیچ های تنگ و باریک پیست کارتینگ مجموعه ورزشی آزادی Freedom بسنجند.

در مقام مقایسه می توان گفت که نسخه قبلی MVM X22 که فاقد سیستم ESP بود، خودرویی نسبتا متزلزل در مانور های ناگهانی احساس می شد، کم فرمانی محسوس در مواجه با پیچ های بزرگ و احساس ناپایداری بخش انتهایی خودرو در تغییر مسیرهای سریع، باعث شده بود تا تاکید بر رانندگی ایمن، یکی از توصیه های همیشگی برای نشستن پشت فرمان این خودرو باشد، اما حالا MVM X22 مجهز به ESP کاملا متفاوتی در مواجه با پیچ های بزرگ به نظر می رسد.

در واقع اساس کارکرد تکنولوژی ESP (به معنای برنامه الکترونیکی تامین پایداری) بر دریافت اطلاعات لحظه ای از سنسور های مختلف و صدور فرمان برای فعال کردن مستقل ترمز چرخ های در معرض خطر است. بدین معنا که اگر سیستم تشخیص به ناپایداری چرخ های عقب دهد، با اعمال هوشمندانه ترمز می تواند خودرو را به شرایط پایدار در آورد.

کاربرد این تکنولوژی تنها به سریعتر پیچیدن خودروها و معقولاتی از این دست خلاصه نمی شود بلکه در مواجه به سطوحی با ضریب چسبندگی متفاوت نیز می تواند به یاری رانندگان بیاید، برای مثال در صورتی که دو چرخ از یک سمت در مسیری یخ زده قرار بگیرند و دو چرخ دیگر بر روی آسفالت خشک باشند، ترمزگیری با خودروهای مجهز به ESP بدون هیچ مشکلی و کاملا مطمئن انجام می شود، اما خودروهای فاقد این سیستم دچار ناپایداری شده و در چنین شرایطی به دور خود خواهند چرخید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعدام دو متجاوز به دختر دانشجو در ورامین / آنها حتی دوستانشان را هم به مهمانی شوم دعوت کردند!

جنجال رفتار تبعیض آمیز داور اروگوئه‌ای بازی ایران و اسپانیا! + عکس

نسرین را به مهمانی مجردی با دوستانم بردم که آن اتفاق وحشتناک رخ دادپدر بی رحم شرف دخترش را در قمار باخت! + عکس

ساسان خواستگار خواهرم برای من آپارتمان اجاره کرد تا رفت و آمد داشته باشیم

قتل هاجر خواننده معروف ترک + عکس

زن یاسر ؛ صیغه طاهر! / حاصل عشق خیابانی دختر 15 ساله

خواننده زن معروف 55 ساله با جوان 26 ساله در حالت بدی در یک رستوران دیده شد+عکس

عروس 15 روزه بودم که مچ شوهرم را در اتاق خواب خواهرم گرفتم!

ماموریتی برای شیطان/ جوان‌ترین قاتل چگونه 3 تن را قربانی شیطان کرد + عکس

گفتگو با مرد شیطان صفتی که 5 زن ثروتمند تهرانی را به دام انداخت

زنان روسی به دنبال باردار شدن فوتبالیست‌ ها در جام جهانی!

فرار عجیب داماد از حجله 2 عروس / او همزمان با 2 دختر ازدواج کرده بود + تصاویر

کدخبر: 390001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟