احتمال جنگ بین ایران، عربستان و اسراییل

به گزارش گروه سیاسی رکنا، در ادامه اظهار نظرهای درباره مواضع دولت آمریکا در قبال ایران، مذاکره‌کننده دولت باراک اوباما در گفت‌و‌گوهای منجر به برجام، به شدت از مواضع دولت کنونی انتقاد کرد و درباره تبعات این مواضع به دونالد ترامپ Trump و تیم امنیت ملی او هشدار داد.

«وندی شرمن»، مذاکره‌کننده ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی، به فرهنگ مقاومت ایرانی‌ها و افتخار آنها به فرهنگ ایرانی اذعان کرد.

این مقام سابق، در این مصاحبه ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های واشنگتن علیه تهران، درباره احتمال جنگ بین ایران، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هم هشدار داد و البته تمام قد در حمایت از تل‌آویو اظهارنظر کرد.

خلاصه مصاحبه او با «فرانس 24» را در متون زیر بخوانید:

«وندی شرمن: به نظر من احتمال یک درگیری «عربی-فارسی» وجود دارد یک درگیری بین عربستان سعودی، ایران و اسرائیل و امارات متحده عربی وجود دارد. ببینید نگرانی‌های مشروعی درباره رفتار شرورانه ایران در خاورمیانه وجود دارد و همه ما درباره این موضوع نگرانی داریم اما دلیل توافق برجام آن بود که اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا می‌کرد، قدرتش برای نمایش قدرت در خاورمیانه و بازدارندگی در برابر اقدامات ما بسیار زیاد می‌شد و ما باید سلاح اتمی را از معادله برمی‌داشتیم. به نظر من رئیس‌جمهور (ترامپ) اشتباه بزرگی مرتکب شد و به نظرم نباید از توافق خارج می‌شد بلکه باید با استفاده از توافق و کار روی یک استراتژی، اقدامات رورانه ایران در منطقه را به عقب می‌راند».

مجری شبکه فرانسوی سوال کرد: «آیا هیچ چشم انداز واقعگرایانه‌ای درباره حفظ توافق بدون حضور آمریکا وجود دارد؟»

معاون جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا جواب داد: «انجام این کار، خیلی سخت است. من فکر می‌کنم نه ایران و نه اروپا خواهان عجله در کشتن Killing و از بین بردن توافق نیستند چرا که آنها می‌فهمند این توافق چقدر برای ثبات مهم است. صادقانه بگویم اگر ایران از توافق خارج شود و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور بیرون کند (که البته امکان آن وجود دارد)، در آن صورت ترامپ خواهد گفت که "من در تمام مدت درست می‌گفتم و حق با من بود". در نتیجه به نظر من، ایران در حال حاضر به طرز عجیبی دست برتر اخلاقی را دارند و نمی‌خواهند که این موضوع را از دست بدهند البته آنها در داخل فشارهای سیاسی داخلی دارند که در صورتی که آنها به مزایای اقتصادی مورد انتظارشان نرسند، کار را برای رئیس‌جمهور روحانی برای باقی ماندن در توافق سخت می‌کند».

او در پاسخ به یک سوال، به بازگویی خاطره‌ای از مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران در دولت اوباما پرداخت و گفت: «آنها (تیم مذاکره ایران) بارهای زیادی به ما گفتند که چطور می‌توانیم مطمئن باشیم که این توافق پایدار خواهد بود؟ و من به آنها گفتم که ما چطور می‌توانیم مطمئن باشیم که توافقی که شما می‌کنید، پایدار خواهد بود؟ قبل از انتخابات قبلی آنها ما برخی مذاکرات داشتیم و نمی‌دانستیم که این مذاکرات به کجا خواهد رسید. در نتیجه همه در معرض خطر بودند برای همین به بهترین توافق ممکن و همچنین توافق در حد امکان پایدار رسیدیم، اما این تغییرات در دولت‌ها ممکن است حادث شود متاسفانه رئیس‌جمهور ترامپ در مسیری گام برداشت که به نظر من گامی غلط بود».

مجری فرانسوی سوال کرد: آیا امکان بازگشت دولت ترامپ به میز مذاکره با ایران است یا این موضوع، اصلا موضوعیت ندارد؟

شرمن جواب داد: «به نظر من در آینده نزدیک، این مساله موضوعیت ندارد. ایرانی که فرهنگ مقاومت دارد و به خودش می‌بالد، بعد از خروج آمریکا از برجام، قرار نیست به میز مذاکره با دونالد ترامپ برگردد. به نظر من، آقای بولتون احتمالا رئیس‌جمهور را تشویق می‌کند که تحریم‌ها را به ایران برگرداند و آنها را شدیدتر کند تا همگان را در جامعه بین‌المللی به همکاری دوباره (با آمریکا برای تحریم ایران) بکشاند. اما به نظر من آنچه که آقای بولتون شاید رئیس‌جمهور به آن امیدوار است آن است که این تحریم‌ها چنان سخت و شدید باشند که مردم ایران برخاسته و حکومت را سرنگون کنند. به نظر من، تغییر رژیم استراتژی آقای بولتون است و من فکر نمی‌کنم چنین چیزی قرار باشد اتفاق بیافتد».

وی در بخش پایانی اظهاراتش هم گفت: «برای من امنیت اسرائیل به شدت مهم است و فکر می‌کنم شلیک راکت‌ها از غزه به اسرائیل، مایه نگرانی شدید است و این نگرانی با توجه به آنچه که در سوریه و فشارها در بلندی‌های جولان اتفاق افتاده است، تشدید شده است. ما دیده‌ایم که اسرائیل برای دفاع از خودش اقدامات نظامی انجام داده است. عربستان سعوی قطعا اعتقاد دارد که ایران در یمن است، ایران در سوریه است، ایران در لبنان است و ایران خواهان کنترلی است که عربستان سعودی خواهان چنین کنترلی از سوی ایران نیست. به نظر من عناصر و فاکتورهایی اینجا هست که می‌تواند به جنگ منجر شود و من فکر نمی‌کنم چنین چیزی برای هیچ کسی خوب باشد».

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این فیلم سیاه از دبیرستان معین چگونه لو رفت؟ + فیلم

فرار ناظم دبیرستان پسرانه معین به مکانی نامعلوم / اولین گفتگو با پدر یکی از دانش آموزان + عکس

ولخرجی وحشتناک جنیفر لوپز برای جوانی که با او ارتباط دارد + عکس

این سکانس از سریال "رهایم نکن" حذف شد! / دختری که درخلوتگاه 2 مرد گرفتار شد + فیلم

دختر فوتبالیست ایرانی پسر شد! / معصومه در اردوی تیم فهمید که دختر نیست!

از علی شوهرم خواستم طلاقم دهد چون با دوستش همخوابی داشتم!

تجاوز تعمیرکار هود به زن تنها در آشپزخانه +عکس

پسر 22 ساله از زن جوان مطلقه ارتباط هوس آلود می خواست!

همه خواب بودند که دزد اجیر شده خواستگار از اتاق دختر وارد خانه شد+ عکس متهم

شاهین دوستم به زن برادرم ارتباط شیطانی داشت! وقتی فهمیدم خشکم زد + گفتگو و جزئیات

گفتگوی با مُرده ای که در سردخانه چشمانش را باز کرد+ فیل و عکس

همخوابی وقیحانه مدیر بازرگانی با کارمند دختر / آرمین باردار کرد!

تجاوز به زنان و دختران جوان در اتاق خواب /  متجاوز جوان از بالکن ها وارد اتاق قربانیان می شد + عکس

آغاز تحقیقات از مسوولان دبیرستان معین / به خاطر اعتراف مبهم ناظم منحرف صورت می گیرد

کدخبر: 385412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟