«پودر بچه» علت مسخره جنگ خونین داعش و طالبان !

به گزارش گروه سیاسی رکنا، مزارع خشخاش و کشت مواد مخدر Drugs روزگاری از عمده محصولاتی به حساب می آمد که تروریست Terrorist ها در افغانستان از فروش آن کسب درآمد می کردند. اما اکنون جنگ قدرت میان طالبان و داعش ISIS بر سر معادن در افغانستان نیز شکل گرفته است.

یافته‌های پژوهش یک نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد پولی که در آمریکا و اروپا برای خرید «تالک» مهم ترین ماده تشکیل دهنده «پودر بچه» پرداخت می‌شود، به دست گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌رسد. «گلوبال ویتنس» گفته است که درآمد طالبان از استخراج و تجارت «تالک» (که برای تولید پودر بچه استفاده می‌شود) در ننگرهار در شرق افغانستان در سال به ۳۰۰ میلیون دلار و سهم داعش هم به صدها هزار دلار می‌رسد.

این مبلغ در حالی است که تعداد افراد داعش در ننگرهار بین ۷۵۰ تا ۲۰۰۰ تن تخمین زده می شود به این معنی که درآمد حاصله می تواند مبلغی قابل توجه برای این تعداد باشد. «تالک» نرم ترین ماده معدنی شناخته شده در زمین است که به آسانی قابل گردآوری است. این ماده معدنی در اصل از «مگنیزیم هایدرت سیلیکات» تشکیل شده و کاربردهای گوناگونی دارد. از این ماده می توان در صنایع آرایشی و بهداشتی، ساختمان سازی، نساجی و همچنین ساختن مواد منفجره استفاده کرد.

پاکستان تنها وارد کننده تالک افغانستان است و آمریکا و اروپا بزرگ ترین بازار Store تالک صادراتی پاکستان معرفی شده‌اند. شاخه خوراسان گروه داعش، سه سال است که در افغانستان اعلام موجودیت کرده است. ننگرهار در مرز با پاکستان، پایگاه اصلی این گروه خوانده می‌شود و آن ها سعی در تصاحب دیگر معادن حاضر در این منطقه را دارند.به گزارش بی بی سی، شش ماه پیش، داعش با راه اندازی جنگ جدی با طالبان سعی کرد راهش را از ولسوالی‌های اچین، پچیراگام و خوگیانی به سوی شهر های حصارک و شیرزاد؛ کانون‌های اصلی معادن تالک ننگرهار باز کند.

این جنگ دست کم شصت هزار نفر را در این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. یک فرمانده ارشد طالبان به «گلوبال ویتنس» گفته که این جنگ بر سر کنترل معادن بوده است. طالبان تنها از یک معدن «چهار و نیم میلیون دلار در سال» درآمد دارد؛ داعش هم در خوگیانی چند معدن بزرگ را کنترل می کند. خوگیانی، حصارک و شیرزاد از ناامن‌ترین مناطق ننگرهار محسوب می‌شوند. حاکمیت دولت در این سه منطقه محدود به مرکز، آن هم بر ساختمان‌ها و ادارات دولتی است. طالبان بیشترین تسلط را بر این سه ولسوالی دارد.

کدخبر: 383684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟