آرات حسینی؛ نابغه ی ورزشی ۴ ساله ی ایرانی

آرات حالا ٤ساله است. او که در ٩ماهگی ورزش Sport را با پشتک‌زدن و ژیمناستیک آغاز کرد، حالا رویای بهترین فوتبالیست‌شدن جهان را در سر دارد. نخستین‌بار پدرش بود که متوجه شد دستان آرات قدرت فوق‌العاده‌ای دارد. مردی که از ٣ماهگی تا حالا و تا آینده و در تمام ویدیوهایی که از آرات منتشر می‌شود، همراه اوست. وقتی متوجه شد آرات با بقیه بچه‌های هم‌سن‌وسالش فرق دارد، کارش را رها کرد. سرمایه‌اش را فروخت و هزینه آرات کرد. حالا ما به سراغ پدر آرات رفتیم تا بدانیم چگونه توانست پسر ٤ساله‌اش را به قهرمانی کوچک تبدیل کند.

اول این‌که بگویید چند سالتان است و در کجا زندگی می‌کنید؟

من ٤٣‌سال دارم و همراه با خانواده‌ام در یکی از روستاهای استان مازندران زندگی می‌کنیم.

تحصیلات‌تان چیست؟

سیکل دارم.

شغل‌تان چیست؟

من در میوه و تره‌بار کار می‌کردم. گاهی مسافرکشی و گاهی هم در نمایشگاه ماشین کار می‌کردم.

آرات چند سالش است؟

آرات متولد ١٨ مهر ١٣٩٢ است.

از چه زمانی ورزش‌کردن را شروع کرد؟

از ٣ماهگی.

رشته تخصصی ورزشی آرات چیست؟

درحال ‌حاضر به صورت تخصصی فوتبال کار می‌کند، اما آرات پیش از این چندین رشته ورزشی ازجمله ژیمناستیک را انجام می‌داد.

159285_506

از کجا متوجه شدید آرات چنین توانایی دارد؟

ما از ٣ماهگی به‌طور اتفاقی متوجه شدیم که آرات توانایی خاصی دارد؛ ما متوجه شدیم که آرات دستان بسیار قوی‌ای دارد تا حدی که خیلی راحت می‌توانست با دستانش از هر جایی که می‌خواهد آویزان شود و خودش را نگه دارد. یادم می‌آید که ٧ماهه بود و یک روز که در خانه از میله بارفیکس آویزان بود، پشتک زد. همین حرکت آرات نخستین جرقه را در ذهن من روشن کرد و مطمئن شدم او استعداد نهفته‌ای دارد و می‌تواند حرکات آکروباتیک سخت را به راحتی انجام دهد. چند ماه از این موضوع گذشت و آرات در ١٣ماهگی توانست چندین‌بار این حرکت را به راحتی پشت‌سر هم تکرار کند. همین حرکات باعث شد که متوجه شوم آرات توانایی عجیبی دارد.

خودتان هم در رشته ورزشی مشغول هستید؟

من ورزش را به ‌صورت حرفه‌ای انجام ندادم. قبلا باشگاه بدنسازی و فوتبال و بوکس می‌رفتم اما ورزشکار حرفه‌ای نیستم. الان هم تجربه‌هایی که در گذشته داشتم را روی آرات پیاده می‌کنم. البته در مورد رشته‌های ورزشی هم مطالعه خوبی دارم. درست است که درس زیادی نخواندم اما مطالعه‌ام در این زمینه خوب است.

شما از یک زمانی به بعد کارتان را رها کردید و بعد از آن دیگر کار نکردید. در آن زمان از چه طریقی امرارمعاش می‌کردید؟

آرات ٦ماهه بود که وقتی توانایی‌هایش را دیدم به خودم گفتم من باید هرچه دارم و ندارم را بفروشم. من ١٨‌سال کار کردم. در این مدت ١٨‌سال هرچه کار کردم و جمع کردم را فروختم و تمام این پس‌انداز را هزینه آرات کردم.

چرا این تصمیم را گرفتید؟

وقتی دیدم آرات استعداد عجیبی در انجام‌دادن حرکات آکروباتیک دارد، تصمیم گرفتم وقتم را کاملا در اختیارش بگذارم؛ طوری بود که کارم را رها کردم و خودم مشغول آموزش‌دادن به او شدم.

159284_319

پس شما به توانایی‌های آرات مطمئن بودید، چون اگر آرات به ورزش علاقه نداشت، آن‌وقت شاید بیرون‌آمدن شما از کار به ضرر خانواده‌تان می‌شد؟

هیچ‌وقت نمی‌توان روی بچه‌ها حساب دقیقی باز کرد. بچه امکان دارد زمانی به یک چیزی علاقه نشان دهد و زمانی دیگر از آن چیز متنفر و خسته شود. من ریسک نکردم و برای بچه خودم سرمایه‌گذاری کردم. اگر روزی هم آرات علاقه‌ای به ادامه ورزش‌کردن نشان نمی‌داد، من می‌توانستم کارم را از نو شروع کنم و سرمایه جمع کنم. من تمام سرمایه‌ام را برای آرات گذاشتم و حالا مطمئنم که آرات آینده بسیار خوبی خواهد داشت. من اگر در طول یک‌سال با آرات نقاشی هم کار می‌کردم، قطعا نقاش بسیار خوبی می‌شد، چون من یک‌سال از وقتم را برای یادگرفتن او گذاشته بودم.

تابه‌حال شده آرات از ورزش‌کردن خسته شود؟

بله.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

نه‌تنها آرات بلکه تمام بچه‌ها همین‌طور هستند. حتی خیلی از ورزشکارهای حرفه‌‌ای هم گاهی اوقات از ورزش‌کردن خسته می‌شوند، بچه‌ها که جای خود دارند. گاه‌گداری این اتفاقات برای آرات هم می‌افتد.

در ویدیوهایی که از آرات در اینستاگرام Instagram منتشر شده، شما همیشه به‌عنوان مربی حضور دارید. آیا آرات مربی هم دارد؟

درحال حاضر آرات یک مربی برای فوتبال دارد. ما با مربی‌های مختلف کار کردیم. حتی با مربی‌های خیلی اسم و رسم‌دار هم کار کردیم و متوجه شدیم که آن مربی چون اسم و رسم دارد، دلیل نمی‌شود بتواند روی بچه ٤ساله کار کند و به او هم آموزش دهد. گاهی مربی‌های عادی بهتر هستند. درحال حاضر آرات با یک مربی کار می‌کند و از این به بعد من باید برای تمام کارهای آرات مربی بگیرم. چون فوتبال را به صورت تخصصی دنبال می‌کند، از این به بعد همه چیز باید برای آرات حرفه‌ای باشد.

هیچ مربی‌ای تا‌به‌حال برای آموزش به آرات اعلام آمادگی کرده است؟

بله. آرات با پتانسیلی که دارد، قطعا مربی‌های زیادی برای کارکردن با او اعلام آمادگی کرده‌اند. البته ما مربی‌های زیادی نگرفتیم.

مربی‌ها از شما هزینه‌ای می‌گیرند؟

برای من هزینه مهم نیست. بیشترین دغدغه من مربی است. پیش آمده که مربی اعلام آمادگی کرده که حاضر است بدون پول به آرات آموزش دهد اما من همیشه قیمت کلاس‌های آن مربی را پرسیدم و بیشتر از آنچه که از دیگران می‌گیرند را به آنها پرداخت می‌کنم. آنها اعلام می‌کنند که پولی نمی‌خواهند اما من این کار را می‌کنم.

در ویدیوهایی که از آرات منتشر می‌کنید وسایل ابتدایی برای آموزش دیده می‌شود چه چیزی باعث شده شما از این وسایل ابتدایی استفاده کنید؟ محدودیتی برای شما وجود داشت یا به این دلیل بود که به دیگران و آرات یاد دهید که می‌توان بدون وسایل ابتدایی هم ورزش کرد؟

بله، همین‌طور است. من فهمیدم که می‌توان از وسایل ساده‌ای که دور و برمان است، بهترین استفاده را کرد. برای ما مهم نبود که حتما باید سکویی برای پرش وجود داشته باشد. ما برای این‌که آرات حرکت پرش را انجام دهد، از مبل استفاده می‌کردیم. فقط تنها مشکل این بود که با تکان دادن مبل‌ها چهره خانه تغییر می‌کرد و شلوغ می‌شد. من آرات را با تمام وسایلی که در خانه داشتم به این‌جا رساندم. هیچ‌وقت تا به حال به آرات مکمل ندادم و همیشه از مواد طبیعی به‌عنوان مکمل استفاده کردم. همین کارها بعدا باعث شد مردم بیشتر او را دوست داشته باشند، زیرا فهمیده بودند که می‌توان با وسایل بسیار ساده یک قهرمان ساخت.

فکر نمی‌کنید یک وقت این وسایل به آرات آسیبی برساند؟

در کنار استفاده از وسایل ابتدایی. وسایلی هم برای مراقبت از او فراهم کرده‌ام. اما نباید فراموش کرد مصدومیت موضوع دور از دسترسی برای یک ورزشکار نیست. اگر ورزشکار با وسایل حرفه‌ای هم کار کند امکان دارد برای او مصدومیت به وجود آید. اما خدا را شکر تا به‌ حال برای آرات مشکل یا مصدومیتی به وجود نیامده است و من همیشه حواسم به او بوده.

برویم سراغ اینستاگرام. از چه زمانی و برای چه هدفی تصمیم گرفتید برای آرات پیج اینستاگرام باز کنید؟

من از دو ماهگی از آرات مثل تمام پدرها فیلم می‌گرفتم، اما بعدها وقتی متوجه شدم او این توانایی را دارد و شروع به ورزش‌کردن و تمرین کرد، از او فیلم می‌گرفتم تا ببینم اشتباهاتش در حرکات ورزشی که انجام می‌دهد کجاست تا بتوانم آنها را اصلاح کنم، چون آرات کارهایی می‌کرد که باقی بچه‌ها نمی‌توانستند انجام دهند، به همین دلیل تصمیم گرفتم فیلم‌هایش را منتشر کنم. آن زمان بهترین گزینه اینستاگرام بود. ما فیلم‌های آرات را یک روز در میان یا هر روز در صفحه اینستاگرام منتشر می‌کردیم. بعد از چند وقت ویدیوهای آرات برای مردم جذاب شد، به‌خصوص خارجی‌ها بیشتر جذب کارهای آرات شدند. اکثرا پدر و مادرهای خارجی و ورزشکاران حرفه‌ای در خارج از کشور ویدیوهای آرات را می‌دیدند.

آیا اینستاگرام توانسته به زندگی ورزشی آرات کمکی کند؟

بله. کمک بسیار بزرگی در معرفی آرات به مردم دنیا کرد.

پیج آرات تیک آبی دارد. اینستاگرام این تیک را به صفحاتی می‌دهد که صاحبانش افراد بسیار معروف و شناخته‌شده‌ای هستند. چطور توانستید این تیک را بگیرید؟

من هیچ‌وقت زبان انگلیسی بلد نبودم که بتوانم خودم این کار را انجام دهم. هیچ‌وقت هم دنبال این موضوع نبودم. این کار را طرفداران آرات برای ما انجام دادند. یکی از طرفداران آرات که در خارج از کشور بود به اینستاگرام رفت و گفت چنین بچه‌ای در ایران هست که چنین توانایی دارد و زبان انگلیسی هم بلد نیست تا بتواند به شما پیام دهد. جالب اینجاست که اینستاگرام آرات را می‌شناخت و از فردی که از طرف ما این درخواست را کرده بود پرسید که چه نسبتی با آرات دارد و وقتی متوجه شدند که آن فرد نسبتی با آرات ندارد و برای این‌که مطمئن شوند این درخواست راست است، خواسته بودند که من در قسمتی از صفحه آرات جمله‌ای را به انگلیسی بنویسم و آن جمله این بود: من پدر آرات هستم و این پیج توسط من اداره می‌شود. من این کار را کردم و جالب اینجاست که در مدت زمان بسیار کمی تیک آبی را به صفحه آرات تعلق گرفت.

مخاطبان آرات عموما چه افرادی هستند؟

٨٠‌درصد بازدیدکنندگان صفحه آرات خارجی‌ها هستند.

خیلی از کاربران در اینستاگرام در قسمت نظرات می‌گویند شما آرات را مجبور به ورزش‌کردن می‌کنید و این کار به نفع آرات نیست، چون کم‌سن‌و‌سال است و قدرت تصمیم‌گیری ندارد. خودتان تا به حال به این موضوع فکر کردید؟ نظرتان دراین‌باره چیست؟

خوشبختانه صفحه آرات در اینستاگرام جزو صفحاتی است که نظرات منفی بسیار کمی دارد. در جواب این سوال باید بگویم این افراد آن‌قدر کم هستند که نباید جوابی به آنها داد. این افراد به‌نظر من کسانی هستند که خودشان هیچ تلاشی نمی‌کنند که موفق شوند، به همین دلیل از دیدن فیلم‌های آرات ناراحت می‌شوند. خاطره جالبی دارم و آن هم این است که یک شهروند آمریکایی به من پیام داد و گفت اسم بچه‌ام را آرات گذاشته‌ام و تنها دلیل آن پسر شماست. ویدیوها و نظراتی از چین و ژاپن دریافت می‌کنم که بعضی از پدران بچه‌های‌شان را شبیه من آموزش می‌دهند. در این بین واقعا این نظرات منفی که خیلی کم است، اهمیتی ندارد.

ماجرای گزارش روزنامه دیلی‌میل از آرات قبل از این بود که پیج اینستاگرامش باز شود یا بعد از باز شدن پیج آرات بود؟ چطور آرات را پیدا کردند؟

روزنامه دیلی‌میل ویدیوهای آرات را در اینستاگرام دیده بود و بعد از مدتی متوجه شدیم که آرات را معرفی کرده و عکس‌هایی از آرات را در یکی از صفحات روزنامه منتشر کرده است. روزی که روزنامه دیلی‌میل آرات را معرفی کرد، پیج آرات ١٢‌هزار فالوور داشت. خود روزنامه نوشت آرات می‌تواند طوفانی در شبکه مجازی به پا کند که هیچ‌ کسی قادر به این کار نیست. ویدیوهای آرات اگر در صفحات خارجی به اشتراک گذاشته شود، بیشتر از ١٢٠‌میلیون بازدیدکننده خواهد داشت. ما این اتفاق را تجربه کردیم.

آرات در سرح جهانی هم معرفی شده و در چند مسابقه شرکت کرده است. او در ایران و خارج از کشور تا به حال در چه مسابقاتی شرکت کرده و چه مدال‌هایی کسب کرده است؟

آرات در ٥ مسابقه شرکت کرد. فقط در مسابقات کشور استرالیا همراه با بچه‌های زیر ١٥‌سال مسابقه داد و باقی مسابقات از همه سنین بودند، اما در تمام مسابقات آرات جزو کوچکترین شرکت‌کنندگان بود. اما جالب است بدانید که آرات در هر ٥مسابقه بیشترین امتیازها را کسب کرد. از نظر امتیازی برای آخرین مسابقه امتیازی کسب کرد که رکورد زد و تا به حال هیچ‌کس نتوانسته بود چنین امتیازی را کسب کند. اتفاقا ما به خاطر مشکل ویزا نتوانستیم به تمرینات آن مسابقه برسیم، ولی آرات آن‌قدر حرکات را به راحتی انجام داد که انگار تمرین زیادی کرده بود.

چطور به این مسابقات دعوت می‌شوید؟

آرات را تقریبا در تمام دنیا می‌شناسند. من هر متنی را که به دو زبان فارسی و انگلیسی در صفحه آرات منتشر می‌کنم، آی‌دی مترجم را پایین متن می‌آورم و چون آنها می‌دانند که من انگلیسی بلد نیستم، به مترجمان پیام می‌دهند، یا خودشان ایمیل می‌زنند ودعوت می‌کنند.

هیچ‌وقت از طرف دولت حمایتی شدید؟

به هیچ‌وجه. حتی یک ریال هم از طرف دولت حمایت نشده‌ایم. مسئولان به دیدار آرات آمدند و عکس‌های زیادی با او گرفتند، اما هنوز که هنوز است خبری از حمایت نیست. آرات با این سن و ‌سال یک قهرمان است و برای ایران هم افتخار است. در کشورهای زیادی آرات را می‌شناسند، اما مسئولان کشور خودمان توجهی به آرات ندارند. ما مسابقه کشور آلمان را که مسابقه بسیار مهمی بود و جایزه بسیار بزرگی داشت و آرات شانس بسیار زیادی برای برنده‌شدن داشت، به دلیل حمایت‌نشدن از دست دادیم.

البته بسیاری از مسابقات جهانی را هم به همین دلیل از دست دادیم. ما تنها بودیم. مسئولان به خانه ما آمدند و گفتند که آرات را حمایت می‌کنند و نمی‌گذارند که از کشور برود، اما از وقتی که از در خانه‌مان بیرون رفتند تا همین حالا خبری از آنها نشده است. اما حالا مردم را داریم. خیلی زیاد پیش آمده که از کشورهای مختلف آمدند تا آرات را ببینند. این بزرگترین افتخار است.

شما دوست دارید آرات در آینده به کجا برسد؟

من مطمئنم آرات خیلی زود همان‌طور که در ژیمناستیک و رشته‌های ورزشی دیگر موفق بوده، می‌تواند در فوتبال هم بسیار موفق شود و من مطمئنم بهترین فوتبالیست دنیا می‌شود. ما پدر و مادرها همیشه می‌گوییم فلان آرزو را برای فرزندان‌مان داریم، اما من مطمئن هستم که آرات بهترین فوتبالیست دنیا خواهد شد.

خود آرات در آینده دوست دارد به کجا برسد؟

آرات هم فوتبال را خیلی دوست دارد و درحال حاضر دوست دارد فوتبالیست شود. اگر بخواهد بین فوتبالیست‌شدن و ژیمناستیک یکی را انتخاب کند، آن فوتبال است. البته آرات هوش بسیار بالایی هم دارد.

159283_472

کدخبر: 381648 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟