افزایش آمار مهاجرت با وقوع خشکسالی/ مشاغلی که با خشکسالی از بین می روند
حجم ویدیو: 25.53M | مدت زمان ویدیو: 00:03:29

موضوع خشکسالی مدت هاست که در اخبار شنیده می شود. ممکن است با وقوع خشکسالی ، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند. اگرچه چند سالی است نسبت به خشکسالی در کشور هشدار هایی صادر می شود اما وقوع سیل و خرابی های آن نیز مشکلی بر مشکلات مربوط به خشکسالی اضافه کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقوع خشکسالی در کشور مانند شوکی به عرصه اقتصاد و اجتماع می ماند. سیاست گذاری های غلط ممکن است مشاغل زیادی را در صورت خشکسالی از بین ببرد و اقتصاد مردم را بی ارزش سازد.

علیرضا حیدری

علیرضا حیدری، فعال حوزه کار در مورد وضعیت مشاغل پس از وقوع خشکسالی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: کشور ما در منطقه ای خشک قرار گرفته است و متوسط بارش سالانه در ایران طی یک دوره بلند مدت، همیشه از متوسط جهانی به شکل معنی داری کمتر است. ما همواره باید خود را آماده نگه داریم، زیرا ممکن است خشکسالی در برهه  ای از زمان برایمان ایجاد شود. به همین جهت استراتژی سرمایه گذاری و اشتغال در ایران نباید بر پایه وابستگی به آب باشد. به عبارتی استراتژی توسعه کشور را باید در بلند مدت به سمت کاهش وابستگی به آب وصل کنیم. این موضوع بدان معناست که کشاورزی برای ما یک استراتژی بلند مدت تلقی نمی شود.

خشکسالی به اقتصاد و اجتماع شوک وارد می کند

این فعال حوزه کار گفت: زمانی که ممکن است از ابزار و تکنولوژی های پیشرفته استفاده کنیم، میزان مصرف آب را در واحد سطح به حداقل رسانده و میزان بهره وری آب را در واحد سطح به حداکثر می رسانیم، در این صورت می توان استراتژی خوبی اجرا کرد. ضمناً همه مشاغلی که به صورت پیشین و پسین به کشاورزی و مشاغل وابسته به نزولات آسمانی می شوند نیز همواره در خطر از بین رفتن و تهدید شدن هستند. خشکسالی و کم آبی از نظر اقتصادی و اجتماعی یک شوک به حساب می آید. به عبارتی اگر مکانی آب نداشته باشد، افراد آن جا را ترک می کنند و طبعاً مهاجرت را بر ماندن در آن مکان ترجیح می دهند.

وی در مورد آسیب های خشکسالی در کشور گفت: اگر بحرانی شکل گیرد و برای چند دوره زمانی تکرار شود، نوع تصمیم گیری برای کسانی که تاکنون آن موقعیت را به عنوان شرایط بلند مدت زندگی در نظر داشتند، تغییر می کند. متاسفانه اکنون ساکنان بسیاری از روستاها که منطقه شان با کم آبی مواجه شده، به سمت مناطقی که قابل سکونت و حیات است، مهاجرت کرده اند.

رسیدگی به خشکسالی از تکالیف سیاست گذاران است نه مردم!

حیدری در مورد نقش مسئولین و مردم در رفع مشکل خشکسالی و به تبع آن آسیب در حوزه مشاغل مختلف گفت: رسیدگی به موضوع کم آبی و خشکسالی، تکلیف سیاست گذار است. بی توجهی به حوزه های اقلیمی باعث آسیب هایی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شده است. باید در نظر داشت که مردم سیاست گذار نیستند و تابعی از سیاست گذاری ها هستند، به عنوان مثال اگر در منطقه برای توسعه کشاورزی اقداماتی انجام شود، کمک های دولت از یک طرف، ابزارهایی که دولت برای مشوق ها مثل سوبسیت ها، تخفیف های مالیاتی، تسهیلات اعتباری کم بهره و تک نرخ و تشویق به اجرای سیاست ها باعث می شود تا افراد با توجه به استعداد ها و امکاناتی که سیاست گذاران در اختیارشان می گذارند، از فرصت استفاده و منافع خودشان را تامین کنند.

این فعال حوزه کار در پایان ابراز داشت: باید توجه داشت که افراد در موضوع خشکسالی و بحران مشاغل مقصر نیستند و سیاست گذار، مجری و ناظر سیاست گذار هستند که مسئول اصلی بحران هایی مثل خشکسالی هستند. سیاست گذاران باید نفع عمومی را در سیاست هایشان اعمال کنند و نه نفع خصوصی و انفرادی.

آیا این خبر مفید بود؟