سوختن جنگل های ایران از شمال تا جنوب، به دست انسان ها / وزرات نیرو و صمت معضل حفاظت از جنگل ها

آتش سوزی در جنگل ها عوامل متعددی دارند. به گفته کارشناسان، آتش سوزی در جنگل های شمال و جنوب کشور دارای علل متعددی هستند، اما اغلب این آتش سوزی ها انسانی هستند. به نظر می رسد اکنون زمان آن است تا تجدید نظر جدی برای جلوگیری از آتش سوزی ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اخباری مبنی بر آتش سوزی در جنگل های مازندران، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان شنیده شد. متاسفانه آسیب دیدن جنگل ها به عنوان ریه های زمین و واسطه هایی برای ادامه حیات در این کره خاکی دل هر انسانی را به درد می آورد.

باید توجه داشت که منشا آتش سوزی ها در شمال، جنوب و غرب کشور معمولاً متفاوت است اما کارشناسان محیط زیست و جنگل ها معتقدند که اکثر این حوادث به شکل انسانی ایجاد می شود. به نظر می رسد اگر چنانچه طرح هایی مناسب برای حفاظت از جنگل ها وجود داشت و از مردم در جهت نگهداری و مواظبت از جنگل ها بیشتر استفاده می شد، وسعت بیشتری از جنگل ها را در ایران سرسبزمان در اختیار داشتیم.

طرح سال 46 در حفاظت از جنگل ها مغفول مانده است

کاظم نصرت آبادی در مورد وضعیت جنگل های ایران و آتش سوزی های متعددی که در آن رخ می دهد، به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: متاسفانه جنگل های ما سال هاست که چوب بی خردی مسئولان را می خورند. باید توجه داشت که در سال 1346 در قانون تصویب شد تا همه عرصه های منابع طبیعی باید دارای طرح باشند.همچنین در ماده 3 سازمان جنگل ها و مراتع آمده است که باید طرحی تدوین شود تا خود این سازمان یا کارگروهی برای رسیدگی و اجرای این طرح ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: از سال 1346 تا کنون، فقط 1 میلیون هکتار جنگل در شمال کشور طرح داشتیم و مدیریت شد که آن هم در سال 1395 تعطیل شد. به عبارت دیگر عملاً عرصه های طبیعی کشور با شعار و حرف مدیریت می شوند. متاسفانه در حال حاضر نه تنها برنامه ای برای جنگل ها وجود ندارد بلکه در هیچ دولتی نیز اقدامی برای رسیدگی به جنگل ها انجام نشده است.

عامل اکثر آتش سوزی ها در شمال کشور، زاگرس و ارسباران انسانی است

رئیس جامعه جنگل بانی ایران در مورد منشا آتش سوزی ها گفت: منشا آتش سوزی جنگل ها در شمال و غرب کشور متفاوت است. به عنوان مثال در شمال، به دلیل آن که جنگل ها در منطقه مرطوب قرار گرفته اند، در زمان ها و شرایط خاص ممکن است آتش سوزی های طبیعی و غیرانسانی رخ دهد. با این حال عمده آتش سوزی های شمال به واسطه عوامل انسانی ایجاد می شود.

نصرت آبادی در مورد وضعیت آتش سوزی ها در جنگل های ارسباران و زاگرس افزود: در زاگرس و ارسباران با مناطقی رها شده مواجه هستیم که هیچ گونه مدیریتی در آن ها اعمال نمی شود. متاسفانه اکنون در جنگل های زاگرس و ارسباران با سیستم نظارتی عام مواجه هستیم که قابلیت و توان کنترل و حفاظت از این عرصه ها را ندارد. لازم به ذکر است که در این منطقه نیز عمده آتش سوزی ها به صورت عمدی ایجاد می شوند.

حفظ ارزش آب و خاک کشور کمتر از حفظ مرزها نیست

کاظم نصرت آبادی در مورد لزوم رسیدگی کلان به حفظ جنگل ها و منابع طبیعی در کشور گفت: تا زمانی که دولت ها به ارزش حفظ آب و خاک داخل کشور پی نبرند و ندانند که ارزش آن ها کمتر از حفظ مرزهای کشور نیست، همچنان با آسیب های موجود در منابع طبیعی مواجه خواهیم شد. در گذشته دولت بر مناطق طبیعی تسلط داشت اما امروز هر دستگاهی در حفظ منابع طبیعی ساز خودش را می زند. امروز وزارت نیرو، صمت و دستگاه های دیگر از معضلات منابع طبیعی و جنگل ها به حساب می آیند. وقتی متولی جایی را ضعیف نگه داریم و برایش مدیران ضعیف انتخاب کنیم، وضعیت آن مکان روز به روز بحرانی تر می شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که هر موجودی که ضعیف شد، سایر موجودات به او حمله می کنند، اکنون وضعیت جنگل های ایران نیز همینطور است و آتش سوزی به آن حمله کرده است. ضمناً با انجمن ها و نیروهای خودجوش مردمی و اندک نمی توان کاری از پیش برد، بلکه باید فضایی فراهم شود تا مردم به طور مستقیم در حفظ جنگل ها و منابع طبیعی مشارکت فعال داشته باشند.

اگر مردم نبودند، دستگاه های متولی از پس آتش سوزی جنگل ها بر نمی آمدند

رئیس جامعه جنگل بانی ایران در مورد نقش مردم برای حفظ جنگل ها و منابع طبیعی کشور گفت: اگر از مردم در همه شئونات کشور استفاده شود، خودشان در این حوزه نیز با مسئولیت پذیری که احساس می کنند، سعی می کنند جلوی آتش گرفتن جنگل ها را بگیرند، در صورت وقوع حادثه به اطفای حریق پرداخته و سریعاً به نیروهای امدادی اطلاع می دهند. با این حال هم اکنون نیز اگر کمک های مردمی برای حفاظت از جنگل ها خصوصاً در بحث آتش سوزی نباشد، دستگاه های متولی نمی توانند به تنهایی از پس آن برآیند.

نصرت آبادی در پایان تاکید کرد: مسئولین باید ارزش حفظ منابع طبیعی، آب و خاک و جنگل ها را بدانند و متوجه باشند در صورت حفظ آن ها، مهمترین رکن برای حیات انسان ها نیز حفظ می شود. ضمناً باید در همه شئون از جمله امور مدیریتی و اجرایی از مردم کمک خواسته و استفاده کنیم. امیدواریم با تدوین طرح های متفاوت از جنگل های کشورمان محافظت شود.

کدخبر: 701905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟