ممیزی های زیاد، عامل ضعف سریال های تلویزیونی در سال های اخیر + عکس

سید مهرداد ضیایی، بازیگر «نجلا» ـ درباره حاشیه های پیش آمده برای این سریال و انتقادها از لهجه جنوبی بازیگران، توضیح داد: به طور کلی وقتی که سطح سلیقه مخاطب پایین می‌آید قضاوت و داوری درباره چیزهایی خارج از متن و نکات حاشیه‌ای بیشتر می‌شود. این‌ همه تاکید بر اینکه لهجه درست و استاندارد کدام است به نظرم جایی در درام ندارد. قرار نیست ما کار مستند انجام دهیم. این سلیقه سطح پایینی که به وجود آمده باعث شده به جای اینکه مخاطب به کار توجه کند و دست کم با آن سرگرم شود به این بپردازد که منشی صحنه و دکوپاژ کارش چگونه بوده است؛ این سطح از ارتباط با متن تاسف آور است، امیدوارم شرای به گونه ای شود که حداقل مخاطب از این سطح گذر کند.

نجلا

به گزارش گروه فرهنگی رکنا، ضیایی که در این مدت علاوه بر « نجلا » مشغول بازی در سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری هم بوده است و تصویربرداری‌ این سریال همچنان ادامه دارد، درباره سختی‌های کار در زمان شیوع کرونا توضیح داد:‌ من در قسمتی که دوستان به آبادان رفتند حضور نداشتم اما به هر حال کار در لوکیشن حاشیه تهران و رفت و آمد هر روز در زمان کرونایی سخت بود.

دفاع بازیگر خرمشهری «نجلا» از لهجه بازیگران

او در پاسخ به این پرسش که اگر سریال «نجلا» در شرایط مناسب‌تر و بدون مشکلاتی که بیماری کرونا برای پروژه‌های هنری به وجود آورده ساخته می‌شد، کیفیت بهتری می داشت؟ پاسخ داد: به نظرم این شرایط در کیفیت کار زیاد تاثیری نداشته است. سریال «نجلا» از آن چیزی که من فکر می‌کردم خیلی بهتر شده است. گمان نمی‌کردم آنقدر خوب شود. سطح کیفی کار از متوسط قطعا بالاتر است.

 ضعف سریال‌های تلویزیونی در سال ‌های اخیر و کمتر شدن مخاطب

این بازیگر علت ضعف سریال‌های تلویزیونی در سال ‌های اخیر و کمتر شدن مخاطب را ممیزی‌های صدا و سیما و نیز شرایط بد اقتصادی عنوان کرد و افزود: یکی عامل اقتصادی است که بسیار مهم است و تمام کارها را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. هنرمندان از قراردادهای ناعادلانه و بازپرداخت هایی که معلوم نیست چه زمانی باشد، ناراضی هستند. وقتی از شرایط کار رضایت و امنیت خاطر نداشته باشی، طبیعتا سطح کار تنزل پیدا می‌کند. دوم، مساله ممیزی است؛ صدا و سیما آنقدر حوزه ممیزی خودش را گسترش داده و آن را به کوچکترین اجزا کشانده که عملا قدم از قدم برداشتن بسیار سخت است؛ بنابراین از ابتدای کار و زمانی‌ که طرح یک سریال پیشنهاد می‌شود تا زمان نگارش فیلم‌نامه و حتی زمان پخش انواع و اقسام اعمال نظرها از انواع و اقسام آدم‌ها با هر سطحی از مسوولیت وجود دارد؛ یعنی اصلا معلوم نیست چه کسی با چه مسوولیتی و با چه قدرتی چقدر اعمال نظر می‌کند. طبیعی است که در چنین شرایطی کیفیت کارها پایین می‌آید. اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند، کیفیت سریال‌های تلویزیونی از این هم پایین تر می‌آید.

اختلافات اخیر سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد

ضیایی که چند سال قبل در سریال شبکه خانگی «قلب یخی» حضور داشته است، درباره اختلافات اخیر سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد و تاثیری که این اختلاف نظر بر تولید آثار هنری می‌گذارد، عنوان کرد: چه در سطح اقتصاد جهانی و چه در شرایط اقتصادی کشوری مثل ایران، اصل رقابت کردن چیزی است که باعث می‌شود در حوزه فرهنگ و هنر ما به جلو برویم و مخاطبان حق انتخاب داشته باشند. وقتی یکه تاز میدان فقط یک سازمان حکومتی باشد هیچ رقابتی وجود ندارد و مخاطبان قدرت انتخابشان بسیار بسیار کمتر است؛ از طرفی کسانی که تولید آثار هنری را انجام می‌دهند مثل هنرمندان، مسوولان فنی و حوزه تولید هم طبیعتا حوزه انتخابی شان کم شده و کمیت کاریشان کاهش پیدا می‌کند. در واقع هم در کمیت و هم در کیفیت آثار هنری تاثیر می‌گذارد.

او در پایان گفت: برای همگی مان آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم که امیدمان را از دست ندهیم.سید مهرداد ضیایی در سریال‌های تلویزیونی همچون «مادرانه»، « بچه مهندی۳ »، «از سرنوشت»، «مدینه»، «کیمیا» و «راه بی پایان» به ایفای نقش پرداخته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟