نمایشنامه‌نویس معروف برنده پولیتزر درگذشت

او هنگام مرگ 73سال داشت و در سال‌های پایانی عمر از یک بیماری پیشرفته عصبی موسوم به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک رنج می‌برد. به گزارش همشهری، این خبر شامگاه دوشنبه یعنی 4روز پس از مرگ شپارد اعلام شد. او که سال 1979برای نوشتن نمایشنامه «کودک مدفون» جایزه پولیتزر را برده بود، در نگارش فیلمنامه «پاریس- تگزاس» ویم وندرس هم مشارکت داشت.

از جمله مهم‌ترین فیلم‌های شپارد در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان می‌توان «چیزهای درست»، «بلک‌تورن»، «حماقت برای عشق»، «مگنولیاهای فولادی» و «پرونده پلیکان» را نام برد. بسیاری از منتقدان، شپارد را از هیجان‌انگیزترین نویسندگان تئاتر آمریکا می‌دانستند و در 1980 او را پس از تنسی ویلیامز در رده دوم بهترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ قرار دادند.

این چهره نامدار و محبوب نخستین‌بار در سال 1964با اجرای یکی از نمایشنامه‌هایش در نیویورک شناخته شد و پس از آن همواره در ردیف پرکارترین و مهم‌ترین نویسندگان و چهره‌های هنر Art آمریکا به‌ویژه تئاتر و بازیگری قرار داشت. او از انگشت‌شمار هنرمندان آمریکایی یا حتی تنها غول ادبیات بود که می‌توانست یک فیلمنامه برای پروژه‌ای بنویسد و همزمان در نقش اصلی یک فیلم عاشقانه بازی کند.

شپارد در 1983برای «مردان واقعی» فیلیپ کافمن نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد و ازجمله کتاب‌هایش در ایران می‌توان به مجموعه‌داستان «خواب خوب بهشت» اشاره کرد که به انتخاب و ترجمه امیرمهدی حقیقت از سوی نشر ماهی منتشر و روانه بازار Store شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟