صحبت های جالب داریوش ارجمند درباره تختی و ورزشکاران امروز +تصاویر

شب گذشته شنبه هفتم اسفند 1395 مراسم رونمایی از پوئم سمفونی «تختی» در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم هنرمندان و مسئولان هنری و البته جمعی از کُشتی‌گیران نامدارِ ایران حضور داشتند.
تختی

پوئم سمفونی «تختی» اثری است که آهنگساز آن پوریا خادم و خواننده‌اش محمد معتمدی است. مهمترین چهره‌ بین‌المللی موسیقی ایران یعنی علی رهبری در این اثر رهبر ارکستر است. این اثر را ارکستر «فیلارمونیک پراگ» که یکی از 20 ارکستر برتر دنیاست در استودیو «اسمچکی» ضبط کرده است.

افتخار می‌کنم بزرگ مردی مانند تختی از خانواده کُشتی است

علیرضا حیدری، رئیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی و از قهرمانان اسبق کشتی ایران و جهان، نخستین سخنران این مراسم بود. حیدری گفت: باید نسبت به تختی با نگاه تکریم و احترام سخن بگوییم. خوشحالم که تختی از خانواده کشتی است و افتخار می‌کنم بزرگ‌مردانی مانند تختی، پهلوان زندی و جوادی از خانواده کشتی هستند. در هر کوی و برزن یک باشگاه یا خیابان یا میدانی به نام تختی زیبا شده و فکر می‌کنم جامعه ما ارزش تختی را می‌داند. راز ماندگاری تختی آزادگی و مردم‌داری او بود و امیدوارم بتوانیم با بهره‌گیری از خصلت‌های او بهترین راه را در زندگی انتخاب کنیم.
مراسم رونمایی از پوئم سمفونی تختی

کاری بزرگ در حد نام تختی تولید شد

علی رهبری در این اثر رهبری ارکستر را برعهده داشته است. او اکنون در ترکیه به سر می‌برد و رهبر ارکستر آنتالیا است و به همین دلیل دیشب در مراسم رونمایی از اثر «تختی» حضور نداشت. رهبری با فرستادن فیلمی از صحبت‌هایش به برنامه نشان داد که برای این اثر اهمیت بسیاری قائل است. او در صحبت‌هایش گفت: از اینکه توانستیم کاری را برای شخص بزرگ و مردم‌داری همچون تختی ارائه کنیم، بسیار خوشحالم و فکر می‌کنم کاری بزرگ در حد نام تختی تولید شد.
تختی 2

تختی حاضر نشد عکسش بر پشت کالاهای تجاری قرار گیرد/ ورزشکارانِ کنونی برای پول در هر تبلیغی حاضر می‌شوند

«داریوش ارجمند» بازیگر Actor پیشکسوت سینما Cinema و تلویزیون، دیگر سخنران این مراسم بود که در صحبت‌هایش گفت: تختی مانند یک تکه از کاشی مساجد قدیم اصفهان یا یک تکه از تخت جمشید است که با فرهنگ این مرز و بوم آمیخته شده است. تختی برای مردم و به عشق مردم کشتی گرفت و قهرمان شد. او برای این کشتی نگرفت که تالار افتخاراتش را پر زرق و برق کند یا برای تشویق مردم به روی تشک نمی‌رفت، بلکه او کشتی می‌گرفت چون عاشق مردم بود و قلبش را با این کار زیر پای مردم گذاشت. به همین دلیل نیز موفق شد، چراکه تختی فهمید برای چه کشتی می‌گیرد.

او با تمجید از ویژگی‌های پهلوانی غلامرضا تختی ادامه داد: حتی بسیاری از جوانان و نوجوانانی که او را ندیده‌اند و خیلی نسبت به او آشنایی ندارند ارادت ویژه‌ای به تختی دارند و قلبشان در تسخیر اوست. تختی در اوج تنگدستی و زمانی که در کارخانه سیمان ری کار می‌کرد حاضر نشد برای صد هزار تومان پول که آن زمان پول هنگفتی بود، عکسش بر پشت تبلیغات کالاهای تجاری بیفتد اما امروزه بسیاری از ورزشکاران ما حاضر می‌شوند برای رسیدن به پول در هر تبلیغی حاضر شوند. به نظر من تختی فرم‌زده نبوده بلکه او مرد محتوا بود. متاسفانه فرم‌زدگی امروزه ما را از پای درآورده و وقتی جوان‌های این دوره را با جوان‌های گذشته مقایسه می‌کنیم به این وضعیت پی می‌بریم.

ارجمند با بیان اینکه تختی متعلق به زمین نبود، گفت: خیلی مهم است که انسان از دروازه تاریخ عبور کند و مانند شعله آتش به بالا برود و قلب‌ها را به تسخیر درآورد که تختی به خوبی از عهده این کار برآمد.

محمد معتمدی خواننده پوئم سمفونی «تختی» است. او در صحبت‌هایش گفت: باعث افتخار است در کنار استاد «علی رهبری» و با آهنگسازی «پوریا خادم» چنین اثر فاخری اجرا کرده‌ام. بودن در این کار مطمئناً نقطه پر رنگ زندگی کاری من است و امیدوارم این لیاقت را داشته باشم که اثری در حد نام تختی ارائه کرده باشم.

معتمدی در بخشی از این مراسم قطعه‌ «کویر» را با همراهی پیانو پوریا خادم اجرا کرد.

جای تختی در موسیقی خالی بود

در بخش دیگری از این مراسم علیرضا رضایی، قهرمان و پیشکسوت کشتی ایران گفت: خوشبختانه هنرمندان این سرزمین در آثار خود بارها در وصف خصایص و ویژگی‌های پهلوانی غلامرضا تختی آثاری تولید کرده‌اند. یکی از بخش‌های هنری که کمتر به زندگی غلامرضا تختی پرداخته، بخش موسیقی ما بود که به لطف دوستان هنرمند و پشتکار جوانی شایسته این کار بزرگ انجام و به بهترین شکل ارائه شد و تختی مرد جاویدان ورزش ایران است.

در مراسم رونمایی از پوئم سمفونی جهان پهلوان تختی؛ پهلوان عباس زندی، داریوش ارجمند، رحیم علی آبادی، ابراهیم جوادی، محمد پنجعلی، علی رضا حیدری، علیرضا رضایی، پوران درخشنده، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عوامل سازنده این اثر بر روی صحنه حاضر شدند و از این اثر رونمایی کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم در سخنانی از عوامل تولید کننده این اثر در وصف جهان پهلوان غلامرضا تختی قدردانی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 248241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟