تاثیر دین و باورهای دینی در سلامت روانی فرد و جامعه

سلامت روانی و رضایت از زندگی یکی از ویژگی های فرد سالم است . بنابراین تلاش جهانی در جهت فراهم کردن یک بستر مناسب برای زندگی عاری از بیماری تنها معطوف به پیشگیری و درمان بیماری هایی همچون قلبی ، و عفونی و... نمی شود ، بلکه علاوه بر سلامت جسمانی ، توجه ویژه ای به فراهم کردن محیطی آرام جهت آرامش درونی و سلامت روانی افراد معطوف داشته است .

به گزارش رکنا، با وجود پیشرفت های سریع در جهت حل مشکلات جسمی انسان ها ، علم پزشکی هنوز گامی موثر در جهت حل مشکلات روحی – روانی انسان ها بر نداشته است ، این در حالی است که مشکلات روانی نقش مهمی را در ایجاد بیماری های جسمی نیز ایفا می کند .

دین با مکانیسم های گوناگون موجب سلامت روانی فرد و جامعه می شود . نمونه هایی از سلامت روانی ناشی از دین ، وجود امید ، انگیزه و مثبت نگری در دین ، ایجاد شبکه حمایتی عاطفی و اجتماعی ، دادن پاسخ روشن و قاطع به مفهوم خلقت ، جهان و زندگی ، تبیین و تعریف لذت بخش و معقول از رنج ، درد و محرومیت و مکانیسم های بسیار دیگر.

به طور کلی تاثیر دین و باورهای دینی در سلامت فرد و جامعه بسیار پراهمیت است . مطالعات انجام شده حاکی از آن است که می توان در گرو اعتقادات و اعمال صالح و اخلاقی پسندیده به یک آرامش روانی دست یافت و انسان معتقد را به یک انسان سرزنده و بشاش که همیشه در حال تلاش و تکاپوست در می آورد ، در ارتباط با جامعه خود است و در هر زمینه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی سعی بر آن دارد که با توجه به توانایی های خودش بهترین باشد .

برای رسیدن به زندگی آرام و توام با آرامش و رضایت بخش قبل از هرچیز باید تفکر را اصلاح کرد . آنگاه زندگی خود به خود تغییر خواهد کرد . چرا که زندگی ما بر پایه اندیشه ماست .

یافتن معنا در زندگی یکی از مهارت های آرامش و سلامت روانی است که این مهارت در گرو شناخت هستی و خالق و شناخت خود به عنوان جزئی از این مجموعه هستی است . معنا در زندگی یعنی چیزی که به خاطر آن زندگی می کنیم و زندگی برای یک ایده و تفکر و برای خدمت صادقانه به خلق بهترین معنا و مفهومی است که دین به انسان می دهد . بهتر است آرزوهایمان را معقولانه و کم در نظر بگیریم چرا که آرزوهای طولانی که از دایره عمر انسان خارج باشد ، سبب تنش و فشار روانی می شود .

باید توانایی های خود را بشناسیم و به دانسته های خود ارزش بدهیم . انسان های شاد و سالم کسانی هستند که از آنچه دارند به بهترین شیوه استفاده می کنند کمتر در افسوس آنچه ندارند وقت خود را تلف می کنند .

یکی دیگر از مهارت های آرامش درونی این است که ؛ تلاش کنیم ولی نگران نتیجه نباشیم .

البته وجود اندکی استرس و نگرانی برای فرد لازم است ؛ چون به عنوان جرقه ای در شروع فعالیت موثرند ، ولی نباید اجازه دهیم این استرس و نگرانی سراسر وجود ما را در بر گیرد و دین توکل را سفارش کرده است ، تا با دیدن قدرت برتر به عنوان یاری رسان و شاهد بر فعالیت های خود به آرامش روانی بیشتری برسیم .

لازم نیست تمام پله های ترقی را یک شبه طی کنیم ، پیوسته و آهسته حرکت کنیم ، که اگر در مسیر صحیح تلاش و تکاپو باشیم طبق سنت الهی در زمین نتیجه عاید ما خواهد شد .

در جمع بودن و با جمع بودن یکی دیگر از مهارت های اساسی آرامش روان است . جمع دوستان خوب و مطمئن بهترین نعمت دنیوی است ، دوستانی که مایه خیر و برکت اند و با دین آنها به یاد خدا می افتیم و بهترین آرامش بخش دلها ، یاد خداست .

صبر و تحمل و بردباری مهارت دیگری است در حفظ آرامش و سلامت روان . صبر در مقابل عبادت ، در مقابل معصیت و همچنین در مقابل ناملایمات زندگی . انسان صبور همیشه قدرت برتر و حکمت الهی را بالای سر خود می بیند و از دیدگاه او زندگی یعنی طی یکسری موانع که باید سعی کند با تلاش و کوشش آنها را طی کند و نه اینکه موانع سد راه زندگی باشند .

در مجموع ، احتمالا تاثیر مثبت دین بر بهداشت روانی به دلایل زیر است :

دین به افراد متدین نوعی احساس کنترل و کارآمدی می بخشد که ریشه خدایی دارد و می تواند کاهش یافتگی کنترل شخصی را جبران کند .

دین نوعی سبک زندگی سالم تر برای افراد تجویز می کند که بر سلامت و بهداشت روانی تاثیر مثبت دارد .

دین مجموعه ای از هنجارهای اجتماعی مثبت است که اطاعت از آن موجب تایید ، پشتیبانی و پذیرش از سوی دیگران می شود .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657079 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟