زنان بیشتر در معرض کرونا هستند / درج نام مادر در کارت ملی

زنان / به گزارش رکنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی، ۲۸ مهرماه طی نشستی خبری ـ وبیناری درباره سلامت بانوان صحبت کرد و گفت: طی سال‌های اخیر چند اتفاق مهم در حوزه بانوان از جمله تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتیـ دومین محور شاخص‌های عدالت جنسیتی بحث سلامت ـ رخ داده است. خوشبختانه شاهد ارتقای شاخص‌های سلامت زنان هستیم که نمایانگر سرمایه‌گذاری‌ها در شاخص‌های بهداشت و درمان به ویژه توجه به بهداشت باروری است. او تصریح کرد: هفته سلامت بانوی ایرانی فرصتی برای ارتقای آگاهی سلامت بانوان ایرانی است. شاخص عدالت های جنسیتی در ستاد ملی زن و خانواده در زیر مجموعه مقوله سلامت مورد بررسی قرار می گیرد. این شاخص های نماینده زیرساخت های مناسب در کشور است. بهداشت باوری باید مور توجه قرار بگیرد. در این شاخص ها به این مقوله توجه شده است. در آذر سالجاری اولین نتایج بررسی های در سامانه ثبت می شود.

ایجاد سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی

ابتکار با اشاره به افتتاح سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی و فعالیت این سامانه ادامه داد: ایجاد سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی را می‌توان مهم ترین دستاورد معاونت زنان دانست چراکه از طریق این سامانه می‌توان اقدامات دستگاه‌های مختلف در خصوص عدالت جنسیتی را مورد ارزیابی قرار داد. این معاونت در سال گذشته شاخص‌های خانواده را برای نخستین بار تصویب کرد و در حال کار بر روی شناسنامه شاخص‌ها با همکاری مرکز آمار هستیم تا بتوانیم کارها را با برنامه و هدفمند پیش ببریم.

ثبت سند ارتقای وضعیت زنان در ۳۱ استان

وی اعلام کرد: تا آذرماه امسال، برای نخستین‌بار نتایج اقداماتی که برای شاخص‌های جنسیتی صورت گرفته در سامانه رصد و پایش وضعیت زنان، وارد خواهد شد. برای اجرایی کردن این برنامه‌ها در ۳۱ استان، سند ارتقای زنان و خانواده تصویب شده و هر استان در این خصوص مصوبه دارد. برای ارتقای وضعیت سلامت زنان و خانواده‌ در ۳۱ استان، فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

زنان سرپرست خانوار بیمه می شوند

وی افزود: طرح‌های حمایت از زنان سرپرست خانوار با همکاری سازمان‌هایی همانند بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد در حال اجراست. همچنین بحث بیمه زنان سرپرست خانوار نیز موضوع مهمی است که امسال با اولویت مادران بیش از یک و دو فرزند عملی خواهد شد.

اقدامات معاونت امور زنان برای سلامتی زنان سرپرست خانوار

وی در پاسخ به اینکه معاونت امور زنان برای سلامتی زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی انجام داده است، گفت:« معاونت زنان یک دستگاه ستادی است و مسوولیتی درحیطه اجرا در ارتباط با زنان ندارد. درباره زنان سرپرست یک الگوسازی موفق داشتیم و یک ستادی را براساس بند ط ماده ۸۰ برای هماهنگی بین دستگاهی برای موضوع زنان سرپرست تشکیل دادیم که یکی از کمیته‌های این ستاد کمیته سلامت است. موضوع سلامت زنان سرپرست خانوار و مشکلات مرتبط با این قشر از زنان در این کمیته که مسوولیت آن با وزارت بهداشت است دنبال می شود. یکی از مهمترین اقدامات یک الگویی برای توان افزایی۱۴ هزار زن سرپرست خانوار در سطح کشور اجرا شده است که محور آن مهارت های فردی است و این طرح با همکاری سازمان های مردم نهاد در حال اجرا است.» وی افزود:« کلاس هایی تحت عنوان مدرسه گفت و گو داریم، البته سه سال است بر روی این موضوع کار می کنیم و دو سال است که این مسئله تبدیل به یک بحث ملی شده است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های فردی و ارتباطی به زنان و دانش آموزان ادامه داد: آموزش این مهارت‌ها به قدری مهم است که کلاس‌هایی در قالب مدرسه گفت و گو در آموزش و پرورش برای دانش آموزان ایجاد شده است.

لزوم معرفی شبکه های مداخله در آسیبهای اجتماعی به مردم

ایران یکی از قوی ترین شبکه‌های اورژانس اجتماعی را داراست. خط ۱۲۳ در موارد خشونت کودک در داخل خانه، موارد خارج از خانه و به صورت اجتماعی بسیار عملکرد خوبی را داشته است. بهزیستی در این خشونت‌ها ورود یافته و در مواردی نیز دادستانی مانع این خشونت‌ها شده است.

ابتکار اورژانس اجتماعی را کارآمدترین شبکه در راستای مداخلات آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: امسال با همکاری وزارت ارتباطات دو اتفاق خوب رخ داد و آن پیامک معرفی سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۸۲۴ صدای مشاور به مردم و آگاه سازی مردم از فعالیت چنین سامانه‌هایی بود. این خدمات از جمله خدمات پیشرفته‌ای است که کشورهای پیشرفته به آن می‌بالند و اکنون ایران نیز باید در جهت توسعه و تقویت آن عمل کند. باید توجه داشت افراد بسیاری نمی‌دانند که خشونت، خودکشی و از این دست موارد را می‌توانند با شماره ۱۲۳ در میان بگذارند و امسال این شماره تلفن از طریق پیامک به تمام مردم ایران معرفی شد.

وی ادامه داد: معاونت در راستای توان افزایی کارشناسان اورژانس اجتماعی اقداماتی نظیر برگزاری نشست‌های تخصصی و مراسمات قدردانی از این کارشناسان انجام داده است، همچنین امسال مراسم قدردانی از کارشناسان ظرف هفته‌های آتی با همکاری سازمان بهزیستی برگزار خواهد شد.

معاونت زنان مسئولیت مستقیمی در زمینه افزایش جمعیت ندارد

ابتکار گفت: ما در معاونت امور زنان در سند جمعیت به طور مستقیم دخیل نیستیم، اما در برخی موضوعات مانند ازدواج، تشویق به اصلاح سبک زندگی و توجه به فرزندآوری کار کرده ایم و مهمترین اقدام ما سند ارتقای زنان در استان‌ها بوده است چرا که زنان محور اصلی در خانواده محسوب می‌شوند و موضوع فرزندآوری و جمعیت مورد توجه است هر چه این قبیل موضوعات جزو تکالیف مستقیم ما نیست و ما در حوزه بهداشت با وزارت بهداشت در کارگروه سلامت همکاری داریم.

اجرای آزمایشی طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت

ابتکار با اشاره به اینکه با وجود چالش‌ها، خوب پیش رفته‌ایم، گفت: اجرای آزمایشی طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت در برخی از استان‌ها موفق بوده است. نگاه خوب وزارت بهداشت در این طرح می‌تواند بسیاری از رفتارهای درست را در جامعه نهادیه کند..

تأمین سلامت روان بانوان

وی درباره نحوه تأمین سلامت روان بانوان گفت: از دو سال قبل در معاونت امور زنان با همکاری دستگاه‌های مختلف بر روی بحث سلامت روان و سلامت خانواده با تمرکز بر اصلاح گفتمان در خانواده، فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم. در این طرح هدف ارتقای مهارت‌های گفت‌وگو و شنیدن، و ارتقای گفت‌وگوی بین‌نسلی است. معتقدم اگر مهارت‌های ارتباطی را در بین اعضای خانواده ارتقا دهیم، بهبود مهارت‌های ارتباطی به کاهش تنش در خانواده کمک می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور موضوع خشونت رفتاری و لفظی را یکی از مشکلات روانی در خانواده‌ها دانست که مورد توجه دولت بوده است و با اشاره به تأثیر منفی شیوع کرونا بر افزایش این خشونت‌ها در خانواده‌ها، گفت: آموزش پیشگیری از کرونا باید از سطح خانواده و با اصلاح سبک زندگی آغاز شود. حتی متخصصان می‌گویند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت از واکسن احتمالی هم تأثیرگذارتر است و لازمه آن افزایش سطح آگاهی عمومی است که ما می‌توانیم از سطح خانواده رعایت این مسائل را آغاز کنیم.

خطر افزایش وزن بانوان در دوران کرونا

وی ادامه داد: آثار روانی کرونا بر روی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان بسیار زیاد است و باز شدن مدارس ولو به صورت مجازی می‌توانست بار این مشکلات روانی را کاهش دهد به همین دلیل در هیئت دولت بر مسئله بازگشایی مدارس تأکید شد. انجام ورزش ولو در خانه نیز بسیار مهم است. افزایش وزن و مسائل متابولیک مسائلی است که زنان ایرانی و جامعه ایرانی را تهدید می‌کند. افزایش وزن در شرایط کرونا اتفاق خوبی نیست و باید برای آن تلاش و برنامه ریزی کرد.

پیشگیری از افسردگی زنان در دوران کرونا

ابتکار در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه حمایت معاونت برای پیشگیری از افسردگی زنان در دوران کرونا، گفت: برای پیشگیری از افسردگی و سلامت روان مهم‌ترین اقدامات ورزش و نشاط اجتماعی و عمومی است که باید در دستور کارهمه دستگاه‌ها به خصوص رسانه‌ها قرار گیرد که البته متأسفانه به دلیل کرونا در عرصه فرهنگی هم با مشکل مواجه هستیم و امیدوارم رسانه‌ها به موضوع نشاط و ضرورت توجه به سلامت روان توجه داشته باشند.

فرهنگ دینی با نشاط و شادابی همراه است

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه دهیم که نگرش دینی و فرهنگ دینی با نشاط و شادابی همراه است و نباید اینگونه القا شود که دین داری با افسردگی و ملالت همراه است و این نگاه باید در دستور کار تمام فعالان این عرصه قرار گیرد.

پادکست‌های ارتباطی بین نسلی در رادیو نسل

وی ضمن معرفی «رادیو نسل» که حاوی پادکست‌های ارتباطی بین نسلی است، درخواست کرد برای معرفی و برگزاری نشست در این برنامه به ویژه در خصوص کاهش خشونت‌های لفظی همه کارشناسان تلاش و همکاری کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که چه امتیازهایی برای بانوان مدافع سلامت در زمان کرونا در نظر گرفته شده است؟ گفت: در دولت پیگیری‌های زیادی شده اما متأسفانه شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه شرایط سختی به وجود آورده که در کنار جنگ با کرونا جنگ اقتصادی هم داریم. همه درخواست‌ها در این حوزه به وزارت بهداشت ارجاع داده شده و اگر کمبودهایی بوده تلاش می‌کنیم پیگیری کنیم.

ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال

وی در خصوص کودک همسری نیز گفت: میزان کودک همسری در ایران بالا نیست اما کودک همسری به هر تعدادی که باشد برای سلامت کودک مضر محسوب می‌شود. دختران زیر ۱۳ سال کودک هستند و ازدواج این کودکان با تبعات سنگین سلامت جسمی و روانی روبه رو است به همین دلیل لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ارائه شده و امیدواریم به نتیجه برسد اما در این خصوص بحث فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش شده آگاهی لازم ارائه شود.

ابتکار ضمن قدردانی از خدمات سازمان بهزیستی در خصوص مقابله با کودک همسری، گفت: خط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) یکی از پیشرفته‌ترین خطوط اعلام و درخواست کمک است که در ایران فعال است و ما از اورژانس اجتماعی حمایت می‌کنیم.

افزایش مصرف دخانیات در میان زنان

معاون رئیس جمهور درباره افزایش استفاده از دخانیات گفت: تبعات بهداشتی استعمال دخانیات کاملاً واضح است این مقوله به موضوعات فرهنگی مربوط می شود. به باور بنده باید در این زمینه کار فرهنگی انجام داد و در مقوله اعتیاد نیز در این باره مورد توجه است. نرخ اعتیاد در زنان ایرانی بسیار بالا نیست اما باید بیشتر حساسیت داشت. تفاهم نامه با ستاد مقابله با مواد مخدر امضا شده است.

خدمات رسانی به ناباروان انجام می شود

او درباره ناباروی و ارائه خدمات به افراد به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: : ما بازدید‌هایی از مراکز ناباروری وزارت بهداشت داشتیم و مشاهده کردیم که درمان‌هایی در سطح کشور‌های پیشرفته دنیا با هزینه کم به زنان نابارور داده می‌شود و ایران در این زمینه در رده کشور‌های برجسته دنیاست

خدمات پزشکی در وزارت بهداشت درمان در زمینه ناباروی با حداقل هزینه ها خدمات عرضه می کنند. و خدمات نیز موثر بوده است امیدوایم این خدمات استمرار داشته باشد. مابقی این خدمات را وزارت بهداشت انجام می هند.

آزادی ۶۰ هزار زن زندانی در دوران کرونا

ابتکار در خصوص ازادی زنان و مادران به ویژه در دوران کرونا، گفت: پیشنهاد استفاده از دستبند الکترونیک برای مادران مطرح شده و با معاونت قوه قضائیه نیز موافقت نامه امضا کرده‌ایم تا مادرانی که حکمشان اجازه می‌دهد بتوانند از این دستبندها استفاده کنند. از سوی رئیس قوه قضائیه نیز دستور خوبی برای آزادی زنان در دوران کورنا صادر شد که ۶۰ هزار نفر آزاد شدند و امیدواریم این رویه رئیس قوه قضائیه استمرار پیدا کند و زنان زندانی که حتی جرائم سیاسی دارند نیز امکان آزادی داشته باشند.

ابتکار درباره طرح ارمغان که همان آزاد سازی زنان زندانی است، گفت: از طرف مردم وجوهاتی به این حساب ریخته شده است. امید است این دوره نیز در موقعیت مناسب برای آزادی زنان با شعار زندان جای زنان نیست اقدامات مناسب انجام داد.

او تصریح کرد: لایحه امنیت زنان در مجلس در حال بررسی است. در بند آخر آن قبل از ثبت ازدواج زوجین باید به کلاس های مشاوره رفته و این اقدامشان ثبت شود.

زنان سرپرست خانوار مسکن ارزان دریافت می کنند

معاون رئیس جمهور گفت: در دولت دوازدهم اقدامات مناسب در زمینه عدالت جنسیتی انجام شده است. در مورد کرونا و تاثیر بار اقتصادی آن با زنان سرپرست خانوار با وزارت کار اقدامات مناسب انجام شده است. زنان سرپرست خانوار جزو اولین گروه‌ها در دریافت بسته های معیشتی بودند و بیمه آنها مورد توجه قرار گرفته است. از وزیر مسکن و شهرسازی خواسته شده زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت مسکن ارزان قیمت باشند. با پاسخ مناسب از سوی دستگاه های دولتی مواجه هستیم.

شناور شدن ساعت کاری مادران شاغل

ابتکار در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت زنان شاغل که دارای فرزند هستند، گفت: مرخصی زایمان ۹ ماه مورد تاکید است و در زمان شیردهی مادر می تواند چند ساعت به شیردهی و امکان شناور بودن ساعت کاری مادران داری فرزند زیر ۶ سال در نظر گرفته شده است.

معاون زنان درباره زنان غیر شاغلی که همسران خود را از دست داده اند، گفت: بیمه این زنان از اهمیت برخوردار است. این افراد مور توجه خیریه ها قرار می گیرند.

استفاده از اینترنت برای خرید و فروش زنان

وی در ادامه به مسئله استفاده از صحیح از اینترنت برای اموزش مباحث اشاره کرد و گفت: کرونا نشان داد که اینترنت چه قدر در آموزش مهم است اما استفاده از اینترنت مخاطراتی هم دارد مثل سوء استفاده از اینترنت برای راه‌اندازی شبکه‌های خرید و فروش انسان که زنان را هدف قرار می‌دهند که در این زمینه آموزش استفاده از اینترنت بسیار مهم است.

تامین شیرخشک در حمایت از مادران شیرده

او ضمن اشاره به لزوم حمایت از مادران شیرده ادامه داد: برای مادران شیرده حمایت هایی انجام می شود و تامین شیرخشک این کودکان در دستور کار است و نکته مهمی است که سیاست گذاران در تحریم های ظالمانه و کرونا مورد توجه قرار می دهند.

لزوم آموزش به کودکان و زنان در خصوص خطرات فضای مجازی

ابتکار افزود: از ابتدای دولت دوازدهم برروی آن کار شده و در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به بحث توجه و آموزش کافی به سلامت باروری و بهداشت بلوغ توجه شده است. این مقوله می تواند مورد استفاده همگان قرار گیرد. امروز نحوه صحیح استفاده از اینترنت مورد توجه است. اینترنت نشان داد فضای سایبری مهم است، اما مخاطراتی است که شبکه های خرید و فروش انسان در فضای مجازی فعال هستند. بخشی از اقدامات در این زمینه می تواند در راستای سو استفاده های جنسی از کودکان و زنان باشد.

آموزش برای سلامت بلوغ دختران

ابتکار در پاسخ به این سؤال که برای آموزش سلامت بلوغ برای دختران چه اقداماتی صورت گرفته است، ضمن تأیید اهمیت این مسئله گفت: از ابتدای فعالیت ما مسئله اموزش بهداشت بلوغ را مطرح کردیم. معتقد هستیم ناآگاهی یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌هایی است که به جوانان وارد می‌شود. در همین خصوص طرح آموزش بهداشت بلوغ را به شورای عالی انقلای فرهنگی ارائه کردیم که بررسی آن با تأخیر مواجه شد. با وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص گفت‌وگو داشته‌ام.

تشدید مجازات پدر در قتل فرزند

معاون امور زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که آیا لایحه منع خشونت علیه زنان تا پایان دولت به سرانجام می‌رسد؟ گفت: ان شاء الله می‌رسد. این لایحه در مرحله ای است که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده در دولت تصویب شود. برای موارد دیگری مثل تعیین سن ازدواج و تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند (که با قتل رومینا روند ارائه آن تریع شد) این لوایح در دفتر رئیس قوه قضائیه است و امیدواریم زودتر به دولت ارجاع داده شود.

ابتکار در پاسخ به این سؤال که قرار بود اسم مادران در کارت ملی نوشته شود آیا اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟ گفت: اسم مادر را از اول در شناسنامه داشته‌ایم. در مورد کارت ملی نیز به نظر می‌رسد بی‌دقتی صورت گرفته است که طرح را به وزارت کشور پیشنهاد کردیم و به نظر می‌رسد وزیر کشور موافق هستند. اکنون منتظر اعلام نظر سازمان ثبت احوال هستیم که به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی در این خصوص وجود داشته باشد. نیاز به مصوبه دولت است که فکر می‌کنم ظرف ماه اینده انجام شود و کودکانی که تازه به دنیا می‌آیند و افرادی که کارت ملی خود را عوض می‌کنند نام مادر را نیز در کارت ملی خود خواهند داشت.

وی مهم‌ترین دست آورد دولت در حوزه زنان را تعیین و ارتقای شاخص عدالت جنسیتی دانست و گفت: شاخص‌ها تعریف و برنامه‌های اجرایی برای دستگاه‌ها مصوب شده است.

ابتکار گفت: مهمترین بخش رصد و پایش با حضور دکتر ربیعی بود دو ماه قبل سامانه رصد و پایش الکترونیک فعال شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 618166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟