دردسر جنجالی برای 40 دانشجویان ایرانی در خارج از کشور / بازپرس پرونده در تهران چه گفت؟

به گزارش رکنا، پنجم بهمن ماه سال گذشته وزارت بهداشت و درمان و پزشکی جمهوری اسلامی ایران گزارشی مبنی بر جعل و استفاده از سند مجعول مدارک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات توسط داوطلبان یا دانشجویانی که خارج از کشور در حال تحصیل هستند به ویژه رشته پزشکی، دندانپزشکی داروسازی به دادسرای عمومی انقلاب ناحیه ۲ تهران اعلام کردند که این گزارش به شعبه چهارم بازپرسی جهت رسیدگی به این موضوعات ارجاع داده شد که حدودا بالغ بر چهل پرونده در رابطه با این داوطلبان نزد شعبه اعلام جرم شده است.

به گزارش پرونده، مراکز حراست ، خدمات آموزشی ، وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی اصالت مدارک گواهی نامه دیپلم و پیش دانشگاهی از سوی آموزش پرورش محل اخذ تایید نشده است.پرونده به صورت ویژه در اختیار بازپرس محمد صالحی برای بررسی بیشتر قرار گرفت‌.

دردسر جعل دیپلم برای دانشجویان ایرانی خارج کشور

اظهارات یکی از شاکی های پرونده که دانشجوی خارج از کشور است به این شرح است:«در خارج از کشور در حال تحصیل بودم که برای ادامه تحصیل خود درخواست انتقال به دانشگاه داخل کشور دادم که نیاز به مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی داشتم بعد از گرفتن این مدارک متوجه شدم مدارک ارائه شده به وزارت بهداشت دارای اصالت نمی باشد لذا مصداق بارز جعل و استفاده از سند مجعول مدارک تحصیلی بوده و تقاضای تعقیب و تحقیق و محکومیت افراد را از دادسرای ناحیه ۲ عمومی و انقلاب تهران خواستارم.»

تحلیل حقوقی پرونده توسط بازپرس محمد صالحی

امروزه افراد زیادی به دنبال تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور با هزینه های شخصی یااستفاده از بورس های رایگان دولتی جهت اخذ مدارک تحصیلی به ویژه در رشته پزشکی جهت فراهم نمودن یک زندگی مناسب در خارج از کشور و یا بعد از اخذ مدرک تحصیلی در داخل از کشور هستند.

به دلیل حجم بالای علاقه مندی دانشجویان به ویژه به رشته های زیر مجموعه پزشکی ،دندانپزشکی،داروسازی و از طرفی پذیرش محدود در دانشگاه های سراسری،آزاد و بین الملل دانشگاه های داخل ایران سبب هجوم افراد زیادی از جوانان و تحصیلکرده ها به سمت کشور های اروپایی یا آسیای شرقی جهت ادامه تحصیل در رشته های پزشکی هستند.

علت این علاقه مندی افراد به تحصیل از خارج کشور را شاید بتوان چند مورد را به این شرح نام برد :

یک منزلت بالای پزشک در جامعه ایران.

دوم در آمد و سطح رفاهی بالایی  پزشکان در جامعه ایران وجود دارد.

سوم عدم توانایی داوطلب و دانش آموز در کسب امتیاز لازم جهت پذیرش در رشته های پزشکی در دانشگاه های داخل کشور است.

چهارم را می توان قصدی که فرد داوطلب برای مهاجرت دائم از کشور ایران دارد یا قصد اخذ اقامت جهت فعالیت های شغلی در کنار تحصیل  در خارج از کشور را دارند می توان از علل علاقه مندی داوطلبان جهت اخذ مدارک در خارج از کشور دانست.

از لحاظ حقوقی جعل به معنیه قلب متقلبانه حقیقت است یا دگرگون کردن واقعیت یا ساختن چیزی برای جا زدن آن به عنوان اصل در ماده۵۲۳ قانون مجازات اسلامی تعریفی از زه جعل آمده است .

جعل و تزویر عبارتند از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر و یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یامهل یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر آنها به قصد تقلب .

لذا اگر کسی با علم و اطلاع و اراده آزاد مدرکی را جعل نماید و یا با علم و آگاهی که این مدرک جعلی است از آن استفاده کند تحت تعقیب کیفری قرار میگیرد و در ماده ۵۲۷ جعل مدارک تحصیلی جرم انگاری شده  ودارای مجازات است .

ماده ۵۲۷ هر کس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وتحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن آن مورد استفاده قرار گیرد علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

بنابراین افراد مسئول اگرچه ممکن است خودشان مستقیما در جعل مدرک تحصیلی دخالت نداشته اند و مشارکت نداشته اند اما با علم به اینکه این مدارک جعلی است از آنها استفاده نموده و در سایت وزارت بهداشت بارگذاری شده بعدا عدم اصالت آنها محرز شده لذا استفاده از سند مجعول تحت تعقیب قرار می گیرند .

اما پیشنهاد دستگاه قضایی به خانواده های افراد و داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستند بررسی مطالعه و تحلیل  آیین نامه ها وقوانین مقررات وزارت علوم و وزارت بهداشت در رابطه با نحوه اقدام برای تحصیل در خارج کشور است که بعدا این مشکلات برای افرادی که صادقانه به دنبال تحصیل در خارج از کشور بودند ایجاد نشود .

کدخبر: 793248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟