قتل خواهر ناتنی با انگیزه عجیب + موشکافی کارشناسانه

به گزارش رکنا، روز 17 بهمن سال گذشته ماموران کلانتری 127 نارمک به بازپرس محمدرضا صاحب جمعی، خبر کشف جسد دختری 34 ساله را در محل زندگی اش اعلام کردند.

نامزد این دختر، جسد وی را که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود و بر روی گردنش آثار اسیدپاشی دیده می شد، پیدا کرد. طبق گزارش پزشکی قانونی، این قتل 2 روز پیش اتفاق افتاده بود.

رسیدن سرنخ قتل به خواهر و برادر ناتنی

نامزد مقتول توضیح داد: حدود 5 سال از نامزدی من و فرنگیس می گذشت. مادرش به من خبر داد که هر دو خط همراهش خاموش است و ساعت هاست که از او بی خبر است. او تنها زندگی می کرد. به محل زندگی اش رفتم، ولی هر چه در زدم او در را باز نکرد. به ناچار با کلید زاپاسی که داشتم وارد خانه شدم و با جسد او روبرو شدم.

با توجه به اینکه طبق تحقیقات اولیه هیچ نشانی از ورود به زور وجود نداشت، احتمال انجام شدن قتل از سوی افراد آشنا مطرح شد. ثریا خواهر ناتنی مقتول در روز وقوع جنایت در اطراف محل قتل دیده شده بود. از طریق انجام بررسی، روشن شد که ثریا با مقتول رابطه خوبی نداشته و این دو سال ها با هم قهر بوده اند. به همین خاطر، او به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران، بازداشت شد.

از انکار تا اعتراف به قتل

ثریا در ابتدا ادعا کرد که از قتل بی خبر است. اما با ادامه تحقیقات مشخص شد که وی روز حادثه به علت سوختگی با اسید در بیمارستان بستری شده بوده است. با توجه به رو شدن این مدرک، خواهر ناتنی چاره ای جز اعتراف نیافت. البته در اعترافات ابتدایی اش، برادرشان شاهین را به عنوان تنها قاتل معرفی کرد. پس از اعتراف ثریا، شاهین نیز بازداشت شد و به قتل خواهر ناتنی شان اعتراف کرد.

پدر مقتول را بیشتر از دو فرزند دیگرش دوست داشت؟

شاهین در اعترافاتش به اینکه مادر فرنگیس، همسر دوم پدرشان است اشاره کرد و گفت: رفتار پدرم با فرنگیس بسیار بهتر از ما بود و هر چه که او می خواست در اختیارش قرار می دادند. پدرم به من اجازه نداد تا درس بازیگری بخوانم ولی با تحصیلات او در رشته گرافیک موافقت کرد. فرنگیس آنقدر نزد پدرمان بدگویی مرا کرد که من از خانه رانده شدم و زندگی ام را در شمال ادامه دادم.

برادر ناتنی فرنگیس افزود: ثریا، خواهر تنی ام پس از 12 سال با من تماس گرفت و از آزارهایی که فرنگیس در این مدت به او رسانده بود، شکایت کرد و پیشنهاد داد که از او انتقام بگیریم. من نیز که با شنیدن حرف های ثریا داغ دلم تازه شده بود، وسوسه شدم.

ناموفق ماندن اولین نقشه قتل خواهرناتنی

او گفت: ابتدا تصمیم گرفتیم که خودروی او را آتش بزنیم و با صحنه سازی، او را به قتل برسانیم که نقشه مان، با شکست مواجه شد. سپس به پیشنهاد ثریا تصمیم گرفتیم تا به خانه فرنگیس برویم. ابتدا ثریا وارد شد و بطری حاوی اسید را به عنوان مشروب الکی روی میز خانه فرنگیس گذاشت.

شاهین ادامه داد: من در راه پله کمین کرده بودم و زمانی که فرنگیس با تلفن مشغول صحبت بود، من توانستم وارد خانه شوم. به محض ورودم فرنگیس و من وارد درگیری فیزیکی شدیم. با استفاده از چاقویی که در آشپزخانه وجود داشت به حمله کردم.

انجام قتل با ضربات چاقو

متهم جوان توضیح داد: هنگام دعوا، بطری اسید به زمین ریخت و به من و مقتول پاشیده شد. لباس هایم را که خونی شده بودند. آن ها را درون کیسه ای انداختیم. در خانه فرنگیس، لباس هایی پیدا کردیم و پوشیدم و پس از سرقت گوشی هایش، خانه را ترک کردیم.

او در پایان گفت: از آنجایی که به خاطر اسید دچار تنگی نفس شده بودم به بیمارستان رفتم تا درمان شوم.

پس از اعترافات هولناک خواهر و برادر ناتنی، این دو به دستور بازپرس جنایی، به کارآگاهان اداره دهم پلیس پایتخت، تحویل داده شدند، تا تحقیقات تکمیلی صورت بگیرد.

نگاه یک روانشناس به انگیزه های قتل

با دکتر علیرضا عابدین جامعه شناس و متخصص روانشناسی بالینی به گفت و گو نشستیم تا دیدگاه وی را درباره ابعاد روانشناختی و جامعه شناسی این قتل خانوادگی ، جویا شویم. این استاد روانشناسی، در ابتدا با اشاره به این نکته که رفتار تبعیض آمیز پدر و مادر بر ابعاد مختلف زندگی فرزندان تا سال های زیادی تاثیر خواهد گذارد، گفت: رفتارهای تبعیض آمیز به تنهایی نمی تواند انگیزه قتل باشند. شاید شرط لازم باشد اما شرط کافی نخواهد بود. برای درک انگیزه این قتل، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. زیرا ممکن است انگیزه های دیگری نیز وجود داشته باشند که از آن ها سخنی به میان نیامده است.

وی افزود: قطعا در ارتکاب چنین قتلی فاکتورهای دیگری نیز وجود داشته اند که آن ها نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند. در ابتدا باید مشخص شود که شدت این بدآزاری تا چه حد بوده و تا چه مدت ادامه یافته است. از سوی دیگر، باید مشخص شود که آن ها در چه دوره های سنی به چنین احساسی دچار بوده اند.

او ادامه داد: اگر مشخص شود که این فشارهای روانی تا چه حدی بوده و از چه زمانی شروع شده و در چه فاز رشد روانشناسی اتفاق افتاده است، قطعا به نتایج بهتری می شود دست یافت.

دکتر عابدین همچنین با تاکید بر این نکته که علاوه بر دلایل فردی و خانوادگی باید شرایط اجتماعی نیز مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: باید صفات شخصیتی، الگوهای رفتاری و تکانه های عصبی و گرایش های ضداجتماعی این افراد نیز واکاوی شود. جامعه فعلی ما یک جامعه به عصبانی و در آستانه انفجار است. در برخی از افراد تمایلات ضد منبع قدرت وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی از افراد جامعه خود را مغلوب فرهنگ پدرسالار و دیکتاتور می دانند و به طور مستقیم نمی توانند انتقامشان را از عامل اصلی بگیرند و به نوعی دیگر علیه آن می جنگند.

او با اشاره به پرونده قتل فرنگیس گفت: باید این خواهر و برادر قاتل به لحاظ سایکوپت نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

دکتر عابدین در تعریف سایکوپت اظهار داشت: افراد سایکوپت با وجود آگاهی از هنجارها و قوانین محیط و جامعه، دست به اعمال خلاف می زنند بدون اینکه دچار عذاب وجدان شوند. این افراد یا فاقد وجدان هستند یا به راحتی می توانند از آن عبور کنند.

او در پایان با اشاره بر روانشناسی جرم شناسی توضیح داد: باید قاضی تشخیص دهد که جرمی که اتفاق افتاده، ریشه های روانشناختی داشته یا متهم در حال تمارض است. در بسیاری از موارد، حتی جرایم مشهور جهانی، مجرمین سعی می کنند از دلایلی مانند تبعیض های اجتماعی و یا فردی و خانوادگی سوءاستفاده کند تا خود را بابت ارتکاب به جرم تبرئه و یا توجیه کنند. 

کدخبر: 771570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟