فیلمی از عمق فاجعه آتش سوزی مرگبار مجتمع آناهیتا / گفتگو با شاهدان + عکس قربانیان
حجم ویدیو: 43.23M | مدت زمان ویدیو: 00:05:53

مجتمع آناهیتا دچار حریق شد. ماجرای آتش سوزی مجتمع آناهیتا به آتش نشانی رسید و به این ترتیب عملیات اطفاء حریق آغاز شد. با تلاش آتش نشانان آتشی که به جان مجتمع آناهیتا افتاده بود خاموش شد. برخی از ساکنان مجتمع آناهیتانجات پیدا کردند اما داستان برای 4 نفر از اهالی مجتمع آناهیتا فرق داشت و آنها جانشان را از دست دادند.

قربانیان آتش سوزی مجتمع آناهیتا

به گزارش رکنا، عقربه ها ساعت 6 بعدازظهر روز 20 دی ماه را نشان می داد که آتش به جان واحد شماره 21 مجتمع آناهیتا در بلوار تعاون خیابان شربیانی افتاد. آتشی که خیلی زود شعله ور شدو دود سیاه و غلیظی را به هوا بلندکرد.بلافاصله چند ایستگاه آتش نشانی راهی محل حادثه شد، آتش نشانان بلافاصله دست به کار شدند و به جان آتش افتادند. هم زمان با آغاز عملیات اطفاء آتش ،گروه دیگری از آتش نشانان برای نجات جان افراد گرفتار وارد طبقات مجتمع شدند.

ساکنان واحدی 21 که آتش سوزی از آنجا آغاز شده بود قبل از اینکه به محاصره آتش قرار بگیرند فرار کرده بودند،بقیه واحدها نیز یا خالی بودند یا ساکنان آن با کمک آتش نشانان به محل امنی منتقل شدند اما داستان برای 4 مهندسی که در طبقه چهار واحد 27 بودند فرق داشت. 4 مهندسی که این حادثه به قمیت جانشان تمام شد.

حضور در محلی که بوی مرگ می داد

یک روز پس از ماجرای آتش سوزی مرگبار مجتمع آناهیتا، راهی محل حادثه شدیم. ساختمانی چندطبقه ،از بیرون و نمای اصلی ساختمان آثاری از آتش سوزی دیده نمی شود اما هنوز نوارهای زردرنگ هشدار که آتش نشانی کشیده دیده می شود. اما از پشت ساختمان عمق فاجعه را می توان دید.

وارد مجتمع می شویم، بوی سوختگی همه جا را فراگرفته و با اینکه ماسک روی صورت داریم بوی تند دود و سوختگی باعث سوزش گلویت می شود. برق راهروها قطع است. از پله ها یکی یکی بالامی رفتیم . تا طبق دوم فقط بوی سوختگی را حس می کنید اما به محض ورود به راهروی طبقه چهار همه درو دیوار سیاه شده. صدای چند نفر را  که در طبقه چهارم هستند می شنویم. به سراغشان می رویم، یکی از آنها مرد جوانی است که بعدا متوجه شدیم صاحب همان واحدی است که چهارنفر در آنجا جانشان را ازست داده اند.

صاحب خانه می گوید: این ساختمان را هم نام دخترم گذاشتم آناهیتا. دیشب وقتی درجریان ماجرا قرار گرفتم بلافاصله به محل آمدم. خوشبختانه همه را بیرون آورده بودند اما فقط 4 نفری که در واحد من بودند جانشان را از دست دادند.

وارد سالن خانه شدیم. خانه ای که همه جای آن را دود فرا گرفته بود. خانه ای که تا یک روز قبل چند نفر در آن زندگی می کردند اما حالا بوی مرگ همه جا را فرا گرفته بود. خانه ای که رحمان عبداللهی، حسن ابراهیمی،ناصر مهدویان و یک نفر دیگر که همه آنها جزء مهندسان ایران خودرو بودند.

مرد صاحبخانه گفت: دو نفر در ورودی اتاق خواب افتاده بودند. یک نفر هم خودش را به داخل تراس رسانده بود اما نمی دانم سرش گیج رفته بود و یا چه اتفاقی افتاده بود که از آن طرف به پایین پرت شده بود. یک نفر دیگر هم موفق شده بود خودش را به راهرو برساند اما قبل از اینکه بتواند به پشت بام برود دچار خفگی شده بود و او هم جان باخت. در این ساختمان 28 واحد دارد که که 21 واحد تجاری و مابقی مسکونی هستند.

حرف هایمان که با صاحب خانه تمام شد به محلی که آتش از آنجا آغاز شده بود یعنی واحد 21 رفتیم. یکی از ساکنان گفت: گویا خانم خانه در حال سرخ کردن سیب زمینی روی پیک نیک بوده که بر اثر نشتی پیک نیک همه جا آتش می گیرد.

اظهارات بازپرس پرونده

پس از اطفاء حریق، محمدحسین زارعی، بازپرس شعبه اول دادسرای جنایی بلافاصله در محل حضور پیدا کرد. طبق مشاهدات اولیه حادثه در مجتمع تجاری مسکونی و در یکی از واحدهای مسکونی رخ می دهد. طبق بررسی های اولیه مشخص شد مرد خانواده درحال سرخ کردن سیب زمینی بوده که گاز مایع از پیک نیک نشت کرده و این اتفاق باعث شعله ورشدن پیک نیک می شود. مردجوان پیک نیک را برمیدارد تا از خانه بیرون ببرد اما در قمست حال پیک نیک از دستش رها می شود. با افتادن پیک نیک روی فرش آتش شعله ور می شود.

 مرد جوادن دو فرزند خردسال و همسرش را از خانه بیرون می بردو  وقتی در آپارتمان را باز می کند، شعله های حریق و دود غلیظ  به طبقه بالا نیز که واحد یک تجاری بوده سرایت می کند.

 در این واحد  یک مرد به همراه 3 نفر از مهمان هایش که میانگین سنی آنها 45 تا 50 سال بوده است حضور داشتند. دو نفر براثر دودگرفتگی غلیظ در دم جان می بازند، یک نفر به بیمارستان منتقل و در آنجا جانش را از دست می دهد ویک نفر نیز بر اثر سقوط جانش را از دست می دهد که علت سقوط هنوز در دست بررسی است.

در این حادثه مرگبار حریق به حدی بوده که تمام وسایل به صورت کامل از بین رفته است و فقط در آشپزخانه و اتاق برخی از وسایل سالم مانده است. همچنین در شب حادثه یک هئیت کارشناسی سه نفره با حضور بازپرش ویژه قتل پایتخت در مرحله حاضر شده و برای تعیین میزان تقصیر، درحال حاضر دستور بازداشت مستاجر که در این حادثه کمی دچار سوختگی شده است صادر شده اما نظر نهایی بستگی به نظر نهایی هیئت کارشناسی دارد. باید بررسی شود که برابر مقررات آیا ساختمان ملزم به بیمه آتش سوزی بوده یا خیر.درحال حاضر با دستور بازپرس اجساد به پزشکی قانونی منتقل شده و تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد.

 

کدخبر: 761235 ویرایش خبر
لینک کپی شد
جعفر پاکزاد دبیر گروه حوادث: حسین خزائی فر
آیا این خبر مفید بود؟