چرا 128 قاتل زندان کرمانشاه اعدام نشدند ؟ / رفتن تا پای چوبه دار !

 همزمان با سالروز تاسیس شورا‌های حل اختلاف، مراسمی جهت بزرگداشت این مناسبت با حضور رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ، دادستان عمومی و انقلاب مرکز این استان، معاون مرکز توسعه حل اختلاف استان و برخی از مسئولین قضایی،اجرایی نظامی و انتظامی برگزار شد.

به گزارش رکنا، توسلی زاده با اشاره به ابلاغ سند تحول قضایی به دادگستری‌های کشور، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در این سند به صورت جدی مورد تأکید قرار گرفته بحث سازش و مصالحه است.

وی در ادامه ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم و برخی روایات و همچنین تأکیدات رهبر معظم انقلاب و ریاست دستگاه قضا در خصوص نهادینه سازی و گسترش فرهنگ صلح و سازش خاطرنشان کرد: مکتب اسلام یک مکتب تربیتی است و مجازات را شایسته افراد جامعه نمی‌داند و اصل را بر سازش و مصالحه گذاشته است و معتقدیم همه مردم استان باید در امر سازش پیش قدم باشند.

سازش در ۱۲۸ فقره پرونده قتل

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه رویکرد گسترش فرهنگ صلح و سازش را از مهمترین اولویت‌های دستگاه قضایی استان برشمرد و افزود: برای تحقق این هدف، تلاش کرده‌ایم تا با پایین آوردن سطح اختلافات بین مردم، سطح مراجعات آن‌ها را به دادگستری‌ها کم کنیم و اگر هم برای هر فردی پرونده‌ای قضایی به جریان افتاد، درصورتی که حق باشد، حقش را بدهیم و اگر هم حق نبود، او را قانع کنیم تا با رضایت از دادگستری خارج شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد زیادی افراد به خاطر جرایم خرد زندانی می‌شوند، گفت: این درحالیست که می‌توان با برقراری صلح و سازش از ایجاد مشکل برای صد‌ها نفر جلوگیری کرد.

توسلی زاده خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف نهادی برآمده از متن مردم است و بخش عظیمی از وظایف حیطه سازش و مصالحه را بر عهده دارد.

128 قاتل بخشیده شدند

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تعدادی از اهداف شورای حل اختلاف از جمله ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش، قطع ریشه‌های نزاع و... افزود: در استان کرمانشاه تعداد ۱۷۱ شعبه شورای حل اختلاف داریم.

توسلی زاده تعداد پرونده‌های وارده در ۶ ماهه اول سال به معاونت توسعه حل اختلاف استان را حدود ۵۵ هزار پرونده عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۵ درصد منجر به صلح و سازش شده است.

وی همچنین تعداد کل پرونده‌های مختومه در شورای‌حل‌اختلاف را حدود ۵۶ هزار فقره عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۲۸ پرونده اتهام به قتل به سازش منتهی شده که ۱۲ مورد از این سازش‌ها مربوط به شش ماهه اول سال جاری است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه یکی از مهمترین چالش‌های امسال شورا‌های حل اختلاف این استان را موضوع تخلیه املاک مسکونی و دعاوی موجر و مستاجر با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا عنوان کرد و بیان داشت: طی این مدت یکهزار و ۱۱۶ پرونده در این زمینه تشکیل گردید که از این تعداد ۵۶۰ فقره حدود ۵۲ درصد از آن‌ها به سازش منتهی شد.

کدخبر: 738835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟