جزییات 3 سامانه مهم پلیس آگاهی ناجا / مجرمان لیست می شوند!

راه اندازی 3 سامانه پلیس از مهمترین اقدامات پلیس آگاهی ایران است که سامانه ثبت سرقت خودرو توسط مالباخته ها در  زمانی کوتاه، سامانه آلبوم مجرمان سراسر کشور و سامانه نما برای ثبت اموال سرقتی می تواند پلیس آگاهی را در کشف سریع جرم کمک کند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در گفت وگو با رکنا، مطرح کرد.

سردار محمد قنبری در گفت و گو با خبرنگار رکنا اظهار داشت: حرفه کارآگاهی یکی از حرفه هایی است که علاوه بر خستگی جسمی که به کارآگاه وارد می شود فشار روحی را نیز باید تحمل کنند.فشار روحی از باب اینکه با صحنه های دلخراشی روبه رو می شوند هرچند این موارد در روند کاری آنها تاثیر گذار نیست .

وی در ادامه اضافه کرد: تمام خستگی های یک کارآگاه با کشف یک پرونده تمام می شود. برای حل یک پرونده اتفاق رخ داده که سه شبانه روز نخوابیده ایم.خیلی خوب به خاطر دارم وقتی فرزند اولم به دنیا آمد آنها را به خانه آوردم و بلافاصله به مأموریت رفتم. این مأموریت سه ماه به طول انجامید و بعد از این به خانه برگشتم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: پلیس آگاهی را به سمت دو موضوع مهم سوق داده ایم.سرعت بخشیدن به کشف جرم و کشف کامل جرم.

سرعت بخشیدن به کشف جرم گام اول پلیس آگاهی

سردار محمدقنبری در این باره گفت: ما در پلیس آگاهی به دنبال سرعت بخشیدن به کشف جرم هستیم.

در این موضوع دو نکته مدنظر ماست،ابتدا اینکه معتقد هستیم زمان وقوع و کشف اگر فاصله زیادی باشد، باعث می شود این کشف نمود پیدا نکند. همین موضوع جامعه ای را تحت تاثیر خود قرار می دهد به خصوص امروزه با وجود فناوری های به روز و فضای مجازی اگر فاصله وقوع تا کشف زیاد شود در مدت زمان کوتاهی جامعه آماری بالایی متوجه ماجرا می شوند. از هر جرم خشنی که در کشور رخ می دهد اگر به فاصله کوتاهی کشف جرم شود بی شک هم برای مردم مالباخته نمود پیدا می کند و هم مجرمان متوجه می شوند که به راحتی نمی توانند دست به اعمال تبهکارانه خود بزنند.

اختراع پودر نمونه برداری توسط کارآگاه ایرانی/ اختصاصی

وی افزود: قوی بودن آگاهی چه بخواهیم و نخواهیم در کاهش جرم نمود پیدا می کند،هرچند وظیفه ذاتی پلیس آگاهی ،پیشگیری از جرم نیست و زمانی وارد میدان می شود که جرمی صورت گرفته باشد و آن زمان است که کار تخصصی خود را انجام می دهند.

کشف کامل جرم قدم بزرگ پلیس آگاهی ناجا

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: در زمینه کشف کامل جرم ،یک نکته مربوط به پلیس آگاهی است و یک نکته در سیستم حقوقی و قضایی قرار دارد. سارق نباید راه فراری داشته باشد و فرصتی نباید پیدا کند تا اموال سرقتی را تلف کند.همانطور که می دانید برخی از مالها تلف می شود به طور مثال، سارقی طلاهای سرقتی آب می کند و قبل از اینکه به دست پلیس دستگیر شود بسیاری از مال سرقتی از بین می رود و یا سارقی پولی را سرقت می کند و قبل از دستگیری مقدار زیادی از پول سرقتی را خرج می کند.

وی با بیان اینکه فرد مالباخته باید به مال از دست داده اش برسد اضافه کرد: سیاست ما در آگاهی این است که کشف را کامل کنیم. یکی از دلایل اثبات جرم توسط اغراق متهم است اما فقط نباید به این مسئله اکتفا کنیم، باید پرونده به سمتی پیش برود که مالباخته هرچه سریعتر به مال از دست رفته خود برسد و راضی باشد.

خاموشی های شبانه معابر و بزرگراه ها سرقت ها را 18 درصد افزایش داد

واحد تجسس کلانتری ها برای جلوگیری از سردرگمی مردم

در پلیس آگاهی ناجا یک سیاست گذاری داریم که مردم سردرگم نشوند. به همین خاطر در کلانتری ها واحدهایی به نام تجسس داریم و جرائم را سطح بندی کردیم. از این رو هفت جرم را در واحدهای تجسس رسیدگی می شود.

وی اضافه کرد: این هفت جرم عبارتند از محتویات داخل خودور، قطعات و لوازم داخل اتومبیل، سرقت موتورسیکلت، سرقت دوچرخه، کشرو زنی و جیب بری وسرقت اماکن خصوصی.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: درتهران بزرگ به ازای هر 100 کلانتری یک پایگاه آگاهی داریم. در این پایگاه تمام کلانتری آن حوزه رسیدگی می کنند.

تفاوتی در پیگیری پرونده ها وجود ندارد

سردار قنبری با بیان اینکه این روزها این تصور به وجود آمده اگر عکس و فیلم یک جرم در فضای مجازی منتشر شود پلیس به آن مسئله زودتر رسیدگی می کند افزود: این یک تصور اشتباه است و برای پلیس همه پرونده به یک اندازه اهمیت دارد. به طور مثال همان زمانی که سارقان پرونده آقای سرشناس دستگیر شد 40 پرونده دیگر نیز در پلیس آگاهی به سرانجام رسیده بود. اما خب این موضوع فقط رسانه ای شد.

وی اضافه کرد: پلیس آگاهی استان ها زیر نظر فرماندهان انتظامی استان ها و پلیس آگاهی شهرستان ها زیرنظر فرماندهان انتظامی شهرستان ها هستند. منتهی چون هر استان حوزه استحفاظی مختص خود دارد و فرمانده استان قانونا در قبال تمام اتفاقات حوزه استحفاظی خود که حوزه قضایی و انتظامی است باید پاسخگو باشد .بنابراین طبیعتا از نظر مدیریتی پلیس آگاهی زیر نظر آنها هستند.اما از نظر تخصصی سیاست گذاری تخصصی پلیس های آگاهی و نظارت های تخصصی با پلیس آگاهی ناجاست و امکانات تخصصی آنها نیز از طرف پلیس آگاهی نیز انجام می شود. عزل و نصب رئیس پلیس آگاهی شهرستان ها با اظهار نظر فرمانده استان ها و با نظر تخصصی از جانب پلیس آگاهی ناجا احراز و تایید می شوند.این درحالی است که رئیس پلیس آگاهی باید جزء کارآگاهان باشد.

موضوع جغرافیای جرم برای پلیس مهم ا ست

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: همه جرائم در سراسر کشور در همه مناطق اتفاق نمی افتد، به طور مثال یک جرم فقط در یک استان رخ می دهد به همین خاطر طبیعتا گارد کشف را باید به این ترتیب بچینیم از این رو آگاهی ها باید متناسب با جغرافیا آن منطقه عملیات تخصصی خود را آغاز کرده و پرونده را هرچه سریعتر به نتیجه برسانند.

درگیری مسلحانه با سوداگران مرگ در سیستان و بلوچستان

وی افزود: پلیس آگاهی باید از حالت سنتی باید به حالت مدرن کوچ کند.از آنطرف نیروی انسانی تاثیر گذار است به همین خاطر با نظارت بر دانشکده جنایی افسرانی را تربیت می کنیم که با انگیزه وارد بازار کار شوند. اما این پیگیری ها و نظارت ها برای زمان دانشکده نیست بلکه پس از فارغ التحصیلی یک دوره آموزش استاد شاگردی نیز داریم. کارآگاهان جدید در کنار کارآگاهان قدیمی قرار می گیرند تا کار را بیاموزند.

سامانه نما یک اتفاق نو در پلیس آگاهی

در ادامه سردار محمد قنبری درباره سامانه نما و پیشرفت در این حوزه نیز اینطور بیان کرد: در تلاش هستیم تا سامانه نما را توسعه دهیم. درحال حاضر سامانه نما از اموال عکس گرفته و طبق این عکس های بارگذاری شده در سامانه مالباخته ها می تواند مال سرقتی خود را شناسایی و پس گرفتن آنها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در آینده نزدیک خود افراد مالباخته می توانند فاموالی که از آنها سرقت شده است را در سامانه ثبت کنند . به اینصورت تمام کارآگاهان کشور می توانند درجریان پرونده سرقتی قرار بگیرند و از آن طرف فرد مورد نظر نیز از طریق سامانه به نزدیکترین کلانتری معرفی می شود.

ثبت خودروهای مسروقه توسط شهروندان

رئیس پلیس آگاهی ادامه داد: سرقت خودرو برای شهروندان مشکلاتی را به وجود می آورد، قبلا وقتی خودروی شهروندی به سرقت می رفت، فرد مالباخته باید به کلانتری مراجعه می کرد، روند به اینصورت بود که پس از تشکیل پرونده ،پرونده به دادسرا و آگاهی منتقل می شد و این روش رسیدگی حدود 24 ساعت به طول می انجامید.

وی در ادامه افزود: در این 24 ساعت این احتمال وجود داشت که خودرو توسط سارقان از کشور خارج شود، به همین منظور درصدد هستیم سامانه ای راه اندازی کنیم تا شهروندان پس از اطلاع از سرقت خودرو ،خبر سرقت را شخصا به سامانه مربوطه اعلام کند. به محض درج خبر سرقت، اطلاعات خودروی مسروقه درتمام سامانه های کشور از قبیل راهنمایی و رانندگی ،پارکینگ ها و سیستم آگاهی ثبت می شود. به اینصورت خودروی سرقتی در هرمکانی رؤیت شود، بلافاصله پلیس وارد عمل شده و خودروی سرقت کشف خواهدشد.

سردار قنبری رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: البته برای ثبت اطلاعات خودروی سرقتی شرایطی را  نیزباید برای این سامانه درنظر بگیریم. درنظر گرفتن شرایط به این خاطر ا ست که هر فردی نتواند خودروی فرد دیگری را به راحتی در سامانه ثبت کند و فرد ثبت کننده حتما باید صاحب خودرو و دارای مدارک شناسایی معتبر باشد.

متهمان تحت تعقیب درچنگال قانون

رئیس پلیس آگاهی ناجا دررابطه با متهمان متواری و تحت تعقیب نیز حرف به میان آورد و گفت: درحال راه اندازی و توسعه سیستم شناسایی متهمان متواری و تحت تعقیب هستیم. با این روش دیگر هیچ مجرمی نمی تواند از چنگال قانون فرار کند و به هرکجا که مراجعه کند بلافاصله شناسایی و دستگیر می شود.

شورای عالی پیشگیری،قدمی بلند برای بسترزدایی جرم

سردار محمد قنبری گفت: امروزه نیمی از جرائم ما جرائم خرد هستند، از این رو ازگر بتوانیم بسترها را از بین ببریم دیگر نیازی به پلیس نداریم.

وی افزود: برای از بین بردن بسترهای جرم باید همه سازمان ها و ارگان ها قدم پیش بگذارند. به طور مثال خودروساز باید متناسب با قمیت مسائل حفاظتی خودرو را نیز فراهم کند ، یا شهرداری در کنار عوارضی از پاساژها دریافت می کند باید باید پارکینگ برای مردم بسازد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: طرحی به نام شورای عالی پیشگیری از جرم ارائه کرده ایم که توسط شورای عالی امنیت ملی تصویب شده. پیشنهاد دادیم که ریاست این شورا را ویز کشور و یا معاون اول رئیس جمهور برعهده بگیرند و در جهت کاهش بسترهای جرم در سراسر کشور و هماهنگی همه سازمان ها و ارگان ها در این خصوص قدم بزرگی برداریم.

شواری عالی پیشگیری از جرم راه اندازی شود ،با ریاست وزیر کشور ،معاون اول شورای عالی امنیت ملی تصویب گرفتیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟