سرنوشت عجیب 12 مرد اعدامی در زاهدان / چرا اعدام نشدند؟

نفود خوب بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان یکی از ظرفیت ها در سیستان و بلوچستان است که بعضا سبب نجات جان انساها می‌شود، اینبار این اعتبار و ظرفیت سبب نجات 12 نفر از مجازات حتمی قصاص در منطقه سیستان شده است.

به گزارش رکنا ، ورود به پرونده های اختلافات طایفه ای آن هم با نیت صلح و سازش کار هر کسی نیست و قطعا مهارت و تجربه ای خاص را طلب می‌کند بهره‌گیری از محبوبیت و اقتدار افراد ریش سفید، دارای اقتدار، صاحب نفوذ و معتمدان محلی ظرفیت بسیار خوبی برای حل و فصل و تقلیل خسارات ناشی از اختلافات طایفه ای در استان است.

شاید گفتنش آسان به نظر برسد اما قرار گرفتن بین دو طایفه یا خانواده برای اینکه از خون عزیزشان بگذرند و بیشتر به آثار معنوی گذشت و ایثار در جامعه توجه کنند خود اقدامی جهادی است که این کار مهم را اعضای شورای حل اختلاف بر عهده گرفتند تا ضمن یاری به دستگاه قضایی برای رسیدگی سریع تر به پرونده ها در کاهش اطاله دادرسی نیز نقش داشته باشند.

شوراهای حل اختلاف صلحی ایجاد شده اند تا پس از طی مراحل قانونی پرونده آخرین تلاش ها برای اخذ رضایت از اولیای دم را انجام دهند که با ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف در اولین فرصت تلاش ها برای رایزنی آغاز و جلسات برگزار می شود، مشقت های فراوانی دارد اما وقتی به نتیجه فکر می کنند کامشان شیرین می شود نتیجه ای که می تواند برای منطقه نوید بخش امنیت، آرامش و صلح را به دنبال داشته باشد.

نجات 12 نفر از مجازات قصاص این بار در سیستان

پس از سازش پرونده های مهم اختلافات طایفه ای در منطقه بلوچستان، این بار ریش سفیدان، معتمدان و بزرگان منطقه سیستان نیز در راستای حل و فصل اختلافات طایفه ای وارد میدان شدند به گونه ای که از ابتدای امسال تا کنون 12 نفر را از مجازات حتمی قصاص نجات داده اند اقدامی که خود جای قدردانی و خداقوت گرفتن دارد.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: در شش ماهه امسال تا کنون 12 فقره پرونده قتل ناشی از اختلاف طایفه ای تنها در منطقه سیستان توسط اعضای شورای حل اختلاف به سازش ختم شده و 12 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اند.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی ادامه داد: پرونده هایی که با موضوعات قتل عمدی به شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان ارجاع و طی همین مدت با تلاش فراوان مسئولان قضایی شهرستان، مردم منطقه، بزرگان و معتمدان و ریش سفیدان و اعضای شورای حل اختلاف به سازش ختم و موجبات امنیت و آرامش را در جامعه فراهم کرد.

وی افزود: از مجموع 12 پرونده قتل عمد 11 فقره پرونده به همت اعضای شورای حل اختلاف مستقر در زندان زابل و یک فقره پرونده قتل نیز توسط اعضای شورای حل اختلاف شهرستان بنجار به سازش رسیده است.

بندانی با اشاره به اینکه بهترین بستر برای اجرای عدالت، شورای حل اختلاف و مصالحه است گفت: شوراهای حل اختلاف طبق وظیفه ذاتی خود مبنی بر تلاش برای رفع خصومت و ایجاد صلح و سازش اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان با تاکید بر ترویج و فرهنگ سازی روحیه گذشت و ایثار در جامعه گفت: تلاش همه باید در مسیر ارتقای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها با رضایت، ریش سفیدی و کداخدا منشی باشد و مسئولان نیز با استفاده از توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی موجود در منطقه، زمینه های صلح و سازش را به منظور ایجاد امنیت و آرامش در جامعه بیش از پیش فراهم کنند.

میانجی‌ گری ریش ‌سفیدان ظرفیتی با ارزش برای حل آسیب ‌های اجتماعی است و فرهنگ اسلامی- ایرانی جامعه ما برای استفاده از ظرفیت میانجی گری بسیار مستعد است به گونه ای می ‌توان با توجه به این عامل مهم وتاثیرگذار مشکلات بسیاری را در جامعه حل و فصل کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 618129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟