۳۷۰ پرونده قتل در شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شد

به گزارش رکنا، حجت الاسلام و مسلمین حکمت علی مظفری معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز امور شورای حل اختلاف در مراسم افتتاح مجتمع ویژه صلح و سازش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: در پروژه صلح و سازش که در این مجتمع بصورت رسمی افتتاح می‌شود شاهد اقدامات خوبی خواهیم بود.

رئیس مرکز امور شورای حل اختلاف گفت: شورای حل اختلاف از بدو تولد خود خدمات ارزنده‌ای انجام داده و مورد اعتماد مردم بوده و صلح و سازش هدف آن است و بخش قابل توجهی از پرونده‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود و در گذشته بیش از ۳ میلیون پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع می شد.

وی افزود: ماموریت بنیاد اصلی شورا‌ها انجام امر صلح و سازش بود و این وظیفه امروزه پر رنگ‌تر شده است و حسب ماموریت دوره تحول بخش عمده ماموریت شورای حل اختلاف به موضوع صلح و سازش واگذار می‌شود و سمت و سوی حرکت من بحث صلح و سازش خواهد بود.

مظفری با اشاره به لایحه قانون شورا‌های حل اختلاف اظهار کرد: در جهت دائمی شدن قانون فعلی شورای حل اختلاف این لایحه اجرایی شد و توجه به رویکرد اصلی ماموریت شورای حل اختلاف یا همان مصالحه هدف اصلی است.

رئیس مرکز امور شورای حل اختلاف با بیان اینکه رفع خصومت و ازبین رفتن ظلم هدف اصلی است گفت: توجه به مصالحه در رتبه برتر قرار دارد و حتی در مقام حکم هم اهمیت دارد حتی در آیات قرآنی هم به بحث گذشت و صلح پرداخته شده است حتی در موضوع قتل هم باز توصیه به گذشت است.

وی با اشاره به اصل اساسی در اسلام گفت: اصل اساسی عفو است و در قوه قضاییه با همکاری سایر نهاد‌ها و وزارت خانه‌هایی که در فرهنگ عمومی رسالت دارند دو موضوع را در دستور کارخود قرار دادیم که یکی اختصاص تمام ظرفیت‌های شورای حل اختلاف در جهت برگزاری صلح در دعاوی مختلف است.

رئیس مرکز امور شورای حل اختلاف گفت: باید درب سبک صلح و سازش در تمام جامعه باز شود، اما امروز علی رغم تمام فضائل بنا به دلایلی مورد غفلت قرار گرفته و گذشت‌ها امروز کمرنگ شده است آمار طلاق بالا رفته و در شان جامعه علوی نیست و این‌ها هم بیماری هستند و ریشه بنیادی‌ترین مسائل را تحت الشعاع قرار داده است.

مظفری افزود: تمام بخش‌ها از روحانیت و دانشگاه‌ها تا وزارت خانه‌ها و مردم باید وارد عمل شوند و این تربیت دینی در سراسر جامعه اشاعه داده شود.

وی گفت: ساختار مناسب باید درکنار فرهنگ مناسب بوجود بیاید یکی از مخاطرات ما تخلفات و سود جویی است نمی‌توان گفت، چون با لفظ می‌توان معامله انجام داد معاملات میلیاردی انجام می‌شود و مشخص می‌شود مال اصلا متعلق به فرد نبوده و چون ساختار مناسبی ایجاد نشده کلاهبرداری رخ می‌دهد.

رئیس مرکز امور شورای حل اختلاف ادامه داد: خیلی از مشکلات خانوادگی قابل حل است حتی خیلی از قتل‌های عمد هم قابل حل است سال گذشته بیش از ۳۷۰ پرونده قتل در شورای حل اختلاف به صلح و سازش منجر شد.

مظفری درباره پرونده‌های منتهی به صلح و سازش گفت: حدود ۳۰۰ هزار پرونده کیفری در چند ماه اخیر منتهی به سازش شدند و حدود ۵۰ درصد از مجموع پرونده‌های ارجاع شده به شورای حل اختلاف در حوزه کیفری و حقوقی منجر به سازش شدند و میزان مصالحه در تهران به مرز ۳۲ درصد رسیده است.

وی گفت: در شرایط فعلی صلح و سازش اهمیت بسیاری دارد و انشالله امسال در سال جهش تولید و دومین سال اجرای برنامه تحولی قوه قضائیه بهتر و بیشتر از سال گذشته در حوزه ماموریت شورای حل اختلاف به نماد صلح و سازش در سطح دنیا تبدیل شویم.

مظفری بیان کرد: امیدوارم امسال با توجه به عنایت رئیس قوه قضائیه در بودجه این سازمان بتوانیم فعالیت‌های خود را به خوبی انجام دهیم و جبران خدمات مالی داشته باشیم و استخدام نیرو‌ها در دولت به سرعت مورد توجه قرار بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟