ماجرای پیاده کردن یک دکتر از هواپیمای تهران- بوشهر به بهانه کرونا+پاسخ ایرلاین و اظهارات مسافر

به گزارش رکنا، داستان این رفتار توهین آمیز که به سرعت در فضای مجازی پخش و بازنشر شد از این قرار است که یکی از مسافران پرواز تهران-بوشهر شرکت هواپیمایی وارش که اتفاقا از کادر درمانی و متخصص بیهوشی بوده است نسبت به رعایت نشدن فاصله اجتماعی در هواپیما به مهماندار تذکر می‌دهد که چرا یک نفر از ردیف آخر به کنار او آمده و در ردیف دوم نشسته است؟ پس از آن بحث‌هایی بین وی و خدمه پرواز درمی‌گیرد و خلبان هواپیما از حراست فرودگاه درخواست می‌کند که این پزشک را به بهانه داشتن کرونا از هواپیما خارج کنند.

انتشار این خبر واکنش‌های زیادی از جمله دبیر ستاد مبارزه با کرونا بوشهر، سخنگوی وزارت بهداشت و ... را برانگیخت. آنها تاکید کردند که باید با خاطی یا خاطیان برخورد لازم صورت گیرد. پس از گذشت چند روز از این اتفاق، شرکت هواپیمایی وارش نیز در این باره توضیحاتی در قالب جوابیه به ایسنا داد که از مهمترین نکات آن، می توان به این موارد اشاره کرد:

به ادعای وارش، مسافر مذکور قبل از پرواز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی خاصی در مورد ابتلا به کرونا به عمل نیاورده و متاسفانه ایشان که خود از پرسنل کادر درمان هستند ضمن خودداری از انجام این کار، پس از ورود به هواپیما و استقرار روی صندلی خود با صدای بلند خطاب به مسافران نشسته در ردیف ایشان و مهمانداران اعلام کردند که احتمالا ناقل ویروس کرونا هستند.

این شرکت هواپیمایی در ادامه می افزاید: سر مهماندار پس از اعلام مسافر، محترمانه از ایشان درخواست کردند مطابق بخشنامهی ۱۹۰۰ سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به ترک هواپیما اقدام کنند. ایشان در کمال تعجب، اظهارات قبلی خود را تکذیب نموده و اعلام کردند که ناقل نیستند و تنها برای این که کسی در صندلی هم ردیف ایشان ننشیند این کار را کرده اند.

در بخش دیگری از اطلاعیه هواپیمایی وارش آمده است که، در نهایت با تشخیص خلبان هواپیما و کادر امنیت پرواز تصمیم بر این شد که برای حفظ سلامت مسافران دیگر و پرهیز از هر گونه ریسک احتمالی، ایشان پیاده شوند و لذا با همراهی پرسنل زمینی با رعایت اصل تکریم مسافر از هواپیما پیاده شدند.

در پایان این توضیحات وارش تاکید شده که، تمام موارد بین مسافر و کادر پرواز کاملا محترمانه رد و بدل شده و نگرانی بوجود آمده، در نهایت با آرامش و بدون هیچگونه توهینی پایان یافت. با توجه به وضعیت خطیر کشور لازم است که الزامات بهداشتی توسط همگان با دقت و توجه لازم مورد عمل قرار گیرد تا با پایان این وضعیت به روال عادی برگردد. انتظار می رفت ایشان که از کادر زحمتکش و محترم درمانی کشور هستند، نسبت به رعایت پروتکلها اهتمام بیشتری داشته باشند. ضمن اظهار تاسف از رویداد پیش امده، توجه به اتفاقات رخ داده و این که این مسافر محترم از پرسنل درمانی کشور هستند، هواپیمایی وارش موضوع را تا انتها ادامه داده و حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می داند.

اظهارات مسافر پزشک

اما غزاله خائف، متخصص بیهوشی که این اتفاقات برای وی رخ داده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهارات بسیار متفاوتی را مطرح و اظهارکرد: هیچ آدم عاقل و بالغی این کار را نمی‌کند که سوار هواپیما شود و اعلام کند من کرونا دارم! چه برسد که پزشک باشد و در ارتباط مستقیم با این موضوع. من سوار هواپیما شدم و در صندلی خودم که ردیف A بود نشسته بودم و یکی از خانم‌ها که دیر هم به پرواز رسیده بودند با فاصله یک صندلی کنار من بود و دیگری انتهای هواپیما، آن ها گفتند ما خواهر هستیم و می خواهیم کنار هم بنشینیم، و او را از ردیف ۲۵ کنار من آوردند که این دو نفر بدون هیچ وسایل حفاظتی و ماسکی بودند. از آن طرف در ردیف های دیگر صندلی های خالی زیادی وجود داشت.

وی افزود: من بدون اینکه افراد حاضر در هواپیما و کنار دستی هایم متوجه شوند بسیار محترمانه به مهماندار گفتم من به دلیل حساسیت ویژه شغلی و اینکه در بخش مراقبت های ویژه هستم و با بیماران ICU، دیابتی، نقص ایمنی و ارتباط بیماران با ریسک بالا و بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند ممکن است که انتقال دهنده بیماری بشوم نه اینکه بیمار باشم، و من قبل از آن پرواز به مدت ۳۰ روز در خانه بودم و اصلا شیفت نداشتم و هیچ‌گونه علائم بالینی نیز نداشتم و ندارم. ریسک من به دلیل رعایت زیاد و حفظ فاصله مثل سایر افراد حاضر در پرواز و شاید هم کمتر بود.

خائف ادامه داد: پس از این صحبت‌ها مهماندار اول قبول کرد و من روی صندلی خودم نشستم. هدف من تنها حفظ فاصله گذاری ایمن بود. بعد نمی دانم به سرمهماندار چه گفت که دوباره آمده و علت را جویا شدند و من مجددا همان توضیحات را بیان کردم که پس از آن مهماندار و سرمهماندار به همراه تیم حفاظت و مهمانداران آمدند و گفتند که باید پیاده شوی. من گفتم چرا؟ و به این موضوع تاکید کردم که امشب شیفت بیمارستان هستم و باید در محل کارم حاضر شوم. آنان گفتند خلبان گفته شما اظهار کرده اید که مبتلا به کرونا هستید و باید پیاده شوید. در حالی که من حرفی از ابتلا به کرونا نزدم و تنها گفتم به دلیل حساسیت شغلی فاصله اجتماعی رعایت شود و نسبت به اینکه افراد کنار دست من حتی یک ماسک ساده هم نداشتند و اصول اولیه ایمنی را رعایت نکرده بودند، اعتراض کردم.

این متخصص بیهوشی اضافه کرد: این شرکت هواپیمایی یک ماسک هم در اختیار مسافران قرار نداده بود، در حالی که در پرواز شب قبل از آن پک کاملی شامل ضد عفونی کننده دست کش ماسک و دیگر اقلام را توزیع کردند و توضیح دادند که چطور استفاده شود و خانم کناردستی من ماسک و دستکش داشت و من هم راحت نشستم و هیچ مشکلی هم نداشتم. اما آن شرایط از نظر من که در این رشته فعالیت دارم واقعا وضعیت ناامنی بود.

وی با بیان اینکه جوابیه شرکت هواپیمایی وارش را خلاف واقعیت می داند، گفت: هر چقدر نکات و پروتکل های بهداشتی را توضیح دادم متوجه نشدند و خودشان طوری رفتار کردند که مسافران تقریبا قضیه را متوجه شدند. من کاملا محرمانه با مهماندار صحبت کردم و اصلا با صدای بلند حرف نزدم و سوال اینجاست که چطور یک پزشک اظهار می‌کند مبتلا به کرونا است در حالی که از آخرین شیفتش ۳۰ روز گذشته است و ریسک ابتلای من در این شرایط چطور می تواند از بقیه بالاتر باشد؟

خائف در پاسخ به اینکه چرا مسافران دیگر نسبت به این رویداد اعتراض نکردند؟ گفت: چند نفر که در ردیف‌های عقب ما بودند دقیقا متوجه نشدند که قضیه از چه قرار است و شاید پس از پیاده شدن من صحبتی در گرفته باشد. تعداد کمی هم که متوجه شدند به دلیل رفت و آمدها، صدای بلند و برخورد تهاجمی تیم مهمانداری و حفاظت توجه هاشان به آن ها جلب شد. البته بعد از اینکه به من اعلام کردند خلبان گفته مسئولیت با من است و تا ایشان پیاده نشود پرواز نمی کنم، چند نفر اعتراض کردند که شما چرا ماسک بهداشتی و دستکش در اختیار مسافران قرار نمی دهید؟ مگر قیمت این اقلام چقدر می شود؟ حق هم داشتند چون من دیشب هم با شرکت دیگری پرواز داشتم و اقلام مورد نیاز در اختیار مسافران قرار داده شد و مشکلی هم پیش نیامد.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع را قطعاً از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهم کرد، افزود: رفتار آنها واقعا توهین آمیز بود و نه تنها من بلکه تمام کادر درمان ناراحت شده اند. در این شرایط که ما از خانه و خانواده و فرزندان خود دور هستیم طالب احترام ویژه ای نیستیم اما حداقل بی احترامی و توهین به ما نشود. تنها درخواست من حفظ فاصله ایمن بوده تا خطری من و دیگران را تهدید نکند و به دلیل چنین تقاضای معقولی چنین رفتار توهین آمیزی با من صورت گرفته است.

این متخصص بیهوشی با اشاره به جزئیات مباحث پیش آمده گفت: من ماسک N۹۵ داشتم و بر روی آن نیز ماسک جراحی زده بودم، حتی دستکش و عینک مخصوص داشتم، وقتی که پشت پرده رفتیم صدای موتور هواپیما خیلی زیاد بود و در حال صحبت بودیم و من هر چه برای آنها اصول ایمنی را توضیح می دادم که باید رعایت ویژه شود، می‌گفتند خلبان گفته تا شما پیاده نشوید پرواز نمی کند. لطفاً بیشتر از این وقت پرواز را نگیرید. من کمی ماسکم را پایین کشیدم تا با صدای واضح تری توضیح دهم که خانم سرمهماندار دستش را به سمت من کشید و گفت جلو نیا و فاصله اجتماعی را رعایت کن! در حالی که این موضوع در پرواز و در مورد مسافران اجرا نشده بود! با یک حالت خشن چمدانم را برای من آوردند و اصرار داشتند که پیاده شوم. اگر من بیشتر مقاومت می کردم یا شخص دیگری به جای من بود شاید کار به برخورد فیزیکی و زد و خورد هم می‌کشید. من آرامش خودم را حفظ کردم و سعی داشتم خودم را کنترل کنم ولی چون عصبانی بودم و صدایم می لرزید آن خانم به من گفت از ظاهرت مشخص است که بیمار هستی. من هم به او گفتم شما تفاوت علائم بیماری کرونا و عصبانیت را نمی‌دانید؟!

وی اظهارکرد: هر ایرلاین یک پزشک دارد و آنها می توانستند پزشک خود را خبر کنند تا من را معاینه کند ولی این کار را نکردند. در حالی که حتی تب سنجی غربالگری ایمنی محسوب نمی شود، اما اگر پزشک می آمد و با من صحبت می‌کرد قطعا از شنیدن توضیحات علمی من قانع می شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟