اسارت عقاب خاکستری آمریکا زیر باران موشک‌ی سپاه/ اپراتور امریکای: ما در جهنم اسیر شدیم+ تصاویر

بامداد روز ۸ ژانویه پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق که محل حضور نظامیان امریکایی بود در عملیات انتقام شهادت سردار شهید حاج قاسم سیلمانی هدف حملات موشکی کشورمان قرار گرفت. بر اساس بیانیه رسمی سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعداد ۱۳ فروند موشک بالستیک از دو مدل قیام و فاتح به سمت این پایگاه شلیک می‌شود.

دقت فوق العاده موشک‌های ایرانی در اصابت به اهداف مورد نظر

در نخستین تصاویر ماهواره‌ای که از پایگاه عین الاسد پس از عملیات انتقام موشکی کشورمان منتشر شد، تعداد قابل توجهی برخورد مستقیم به تاسیسات و سازه‌های پایگاه که محل نگهداری تجهیزات و مراکز کنترل پهپادی این مقر بود منتشر شد.

علاوه بر اینکه برخی کارشناسان احتمال میدهند در محل سوله‌ها و چادرهای بزرگ نابود شده احتمالا تعدادی از پهپادهای امریکایی نیز مستقر بوده‌اند، حال با صحبت‌های یکی از اپراتورهای پهپادی حاضر در این پایگاه ثابت می‌شود که مرکز کنترل پهپادی این پایگاه به کلی نابود شده و ارتباط آنها با پهپادهایی که مشغول عملیات بوده‌اند قطع شده است.

روایتی از اسارت عقاب خاکستری آمریکا در عین‌الاسد زیر باران موشک‌های سپاه

اعتراف اپراتور پهپادی امریکایی

وبسایت Yahoo news امریکا سخنانی را به نقل از ستوان Costin Herwig از کاربران پهپادی ارتش امریکا در پایگاه عین الاسد به هنگام حملات موشکی کشورمان منتشر کرده است.

وی میگوید : لحظاتی پیش از آغاز حملات موشکی ایران، حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای امریکایی حاضر در پایگاه سریعا به پناهگاه های زیرزمینی منتقل می‌شوند اما ۱۴ نفر از اپراتورهای پهپادهای تهاجمی MQ۱-C موسوم به Grey Eagle به معنای عقاب خاکستری، در مراکز کنترل پهپادی پایگاه باقی می‌مانند تا ۷ فروند از این مدل پهپاد را در آسمان منطقه هدایت کنند.

روایتی از اسارت عقاب خاکستری آمریکا در عین‌الاسد زیر باران موشک‌های سپاه

پهپاد MQ_1C

ستوان Costin Herwig دلیل این امر را هشدار احتمال حملات زمینی به پایگاه عین الاسد همزمان با حمله موشکی اعلام می‌کند. در واقع ارتش امریکا احتمال می‌داده است که قبل یا بعد از حملات موشکی ایران، برخی گروه‌های نظامی عراقی قصد یورش زمینی و تصرف این پایگاه را داشته باشند و به همین دلیل ۷ فروند پهپاد MQ۱_C به منظور پوشش مناطق اطراف این پایگاه به پرواز در می‌آیند.

اما پس از لحظاتی کلیه اپراتورهای پهپادی نیز تصمیم به فرار به محل پناهگاه‌ها گرفته و پهپادها را به حال خود رها می‌کنند. پس از پایان حملات موشکی، نظامیان امریکایی به مرکز کنترل پهپادی بازمی‌گردند تا مجددا کنترل پهپادهای در حال پرواز را به دست بگیرند اما متوجه می‌شوند که کلیه شبکه کابل فیبر نوری و آنتن‌های هدایت ماهواره‌ای نابود شده و امکان برقراری مجدد ارتباط از این مرکز میسر نیست. Costin Herwig در ادامه مدعی است که پرسنل فنی بیش از ۵۰۰ متر کابل ارتباطی نابود شده در حملات را جایگزین می‌کنند تا مجددا ارتباط با پهپادهای در حال پرواز برقرار شود.

عقاب خاکستری و موشک‌های مرموز

پهپاد MQ۱_C از سال ۲۰۰۹ در ارتش امریکا به خدمت درآمده و قیمت هر واحد آن حدود ۲۱ میلیون دلار است. طبق گفته منابع غربی این پهپاد از سال ۲۰۱۶ در عراق و سوریه مستقر شده و در عملیات تهاجمی ارتش امریکا مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل به شکل استاندارد توان حمل ۴ تیر موشک مشهور AGM۱۱۴ هلفایر را که بر روی سایر پهپادهای تهاجمی امریکایی نظیر MQ۹ ریپر نیز نصب می‌شود دارد. اما به شکل خاص این پهپاد از سلاحی بهره می‌برد که AGM۱۷۹ JAGM نام دارد.

روایتی از اسارت عقاب خاکستری آمریکا در عین‌الاسد زیر باران موشک‌های سپاه

این موشک بر اساس پلتفرم موشک هلفایر توسعه یافته است که وزنی حدود ۵۲ کیلوگرم و سر انفجاری بزرگتر و متفاوتی بر روی آن نصب شده است. علی رغم اینکه این موشک نیز نظیر موشک R۹X از برنامه‌های محرمانه ارتش امریکاست و اطلاعات زیادی در مورد آنها موجود نیست اما تا کنون در چند مورد شواهدی از استفاده این موشک در عراق و سوریه کشف شده است.

در دو مورد حملات نیروی هوایی امریکا به اهداف گروه‌های وابسته به القاعده در استان‌های ادلب و حلب سوریه، بقایای موشکی کشف شد که در گزارشات اولیه هلفایر معرفی میشد اما تطبیق نوشته‌ها و کدهای روی موشک نشان میداد این مدل تفاوت مهمی با مدل پایه موشک هلفایر دارد.

یکی از حملات به مسجدی در منطقه الجینه در استان حلب و محل تجمع سران القاعده و دیگری خودروی حامل یکی از سران گروه هیات تحریرالشام به نام ابومروان از اتباع عربستانی این گروه انجام شده بود که از حامیان مالی این سازمان تروریستی بود.

روایتی از اسارت عقاب خاکستری آمریکا در عین‌الاسد زیر باران موشک‌های سپاه

بقایای موشک JAGM در حملات سوریه

این موضوع در عملیات ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز تکرار شد. در محل وقوع حادثه در نزدیکی فرودگاه بغداد بقایای موشک مورد استفاده پهپاد امریکایی کشف شد که نوشته‌های روی یکی از قطعات نشان میداد در این عملیات نیز از پهپاد MQ۱_C و موشک AGM۱۷۹ JAGM استفاده شده است.

روایتی از اسارت عقاب خاکستری آمریکا در عین‌الاسد زیر باران موشک‌های سپاه

بقایای موشک AGM179 JAGM در محل شهادت سردار سلیمانی و همراهان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 535258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟