پشت پرده داروهای تقلبی در شیراز

به گزارش رکنا، دکتر محمد جواد خشنود معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه  با بیان اینکه در این رابطه پرونده در محاکم قضایی تشکل شده و موضوع در دست بررسی است اظهار داشت : محتویات این پرونده تا اتمام بازپرسی از افرادی که به هر نحوی نام آنها مطرح است محرمانه می‌ماند.

براساس بیانیه شرکت رُش پارس که این دارو متعلق به این شرکت است، یک شرکت دیگر دارو را وارد ایران کرده و توسط شرکتی دیگر در شیراز پخش شده است و نهایتا از طریق داروخانه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فروخته شده است.

در عین حال ادعای تقلبی بودن این دارو از سوی مجامع قضایی در حال بررسی و رسیدگی است.

شرکت رُش پارس نیز اخیرا بیانیه‌ای رسمی را در این زمینه منتشر کرد و ضمن تاکید بر این نکته که داروی مب‌ترای موجود در کشور در حال حاضر هیچ‌گونه عارضه جانبی مشابه و مرتبط ندارد، یاد آور شده داروهای مورد بحث موجود در شیراز در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) غیر اصل و تقلبی بوده است.

این دارو در درمان سرطان کاربرد دارد و سال ۱۳۹۳ در اختیار داروخانه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت و فروخته شد.

در بیانیه شرکت رش پارس آمده است: این شرکت بلافاصله پس از اطلاع از وجود چنین دارویی در کشور، پس از نامه‌نگاری با سازمان‌های ذی‌ربط و وزارت بهداشت، نمونه را برای انجام دقیق‌ترین آزمایش‌ها جهت تشخیص هویت محصول به مجهزترین آزمایشگاه‌های خود واقع در شهر بازل کشور سوییس ارسال کرد؛نتایج این آزمایشات به‌وضوح نمایان کرد که داروی موردنظر، محصول شرکت رُش نبوده و نه‌تنها فاقد ماده موثره ریتوکسیماب و فاقد اصالت بوده، بلکه حتی در طراحی جعبه مغایرت‌های جدی با داروی اصلی داشته و جزو نمونه‌های شماره‌گذاری شده (Batch number) کارخانه این شرکت نبوده است.

این شرکت افزوده است:‌همچنین لازم به ذکر است نمونه قابل ‌بحث در آن زمان از طریق کانال‌های وارداتی رسمی و تحت کنترل به کشور وارد نشده است.

بیانیه شرکت رُش پارس در ادامه گفته است : این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال کیفیت و ایمنی داروهایی که به طریقی غیر از کانال‌های رسمی واردات رُش، به کشور رسیده و یا محصول تولیدی این شرکت نیستند را بر عهده ندارد. این شرکت همواره در همکاری با مقامات ذی‌ربط تمامی تلاش خود را به‌کار بسته تا داروهای این شرکت که تنها از طریق کانال‌های رسمی واردات به کشور می‌رسند، با حفظ کیفیت در دسترس تمامی بیماران در اقصی نقاط کشور قرار گیرد.

در این بیانیه آمده است:‌شرکت رُش هیچگاه در مورد کیفیت داروها و سلامتی بیماران کوتاهی نکرده است و به‌طور مداوم از انطباق کیفیت داروها با استانداردهای معتبر بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کند.

آنچه همچنان در هاله ای از ابهام وجود دارد و می بایست از سوی مجامع رسمی و کارشناسی پاسخ داده شود این است که با این فرض که داروی توزیع شده فاقد ماده موثره بوده باشد، چه عوارضی می‌تواند روی بیمار بگذارد ؟ آیا مصرف چنین دارویی به دلیل عدم درمان بیمار، باعث پیشرفت بیماری در بیماران شده است ؟ آیا مصرف این داروی تقلبی هزینه‌های بیمار را افزایش داده یا موجب مرگ برخی بیماران شده است ؟

داروی “ریتوکسیماب”، با نام تجاری “مب ترا” (MabThera) می تواند تقریبا به طور کامل از پیشرفت بیماری سرطان در غضروف افرادی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اند، جلوگیری کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522146 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟