فکر می‌کنید شوهران قرون وسطایی همسران پُرحرف خود را چگونه تنبیه می‌کردند؟ با گذاشتن پوزه‌بند روی دهانشان! این دستگاه شکنجه و تحقیر عمومی که با نام «افسار زنان غرغرو» شناخته می‌شد بیشتر در انگلستان و اسکاتلند و در قرن شانزده و هفده استفاده می‌شده است.

تنبیه وحشیانه زنان پُرحرف و غرغرو در قرون وسطی

زن غرغرو به زنانی می‌گفتند که مدام غر می‌زدند و با خبرکشی، شایعه‌پراکنی، رفتار ناهنجار و ... آرامش همسایگان را به هم می‌زدند. زنانی که با همسایه‌ها درگیر می‌شدند، با همسران خود دعوا می‌کردند و با کشیش‌ها بحث می‌کردند، باعث نگرانی شدید مردان شدند و مشخص نیست که اولین بار ایده افسار زدن به دهان این زنان به ذهن کدام یک از آن‌ها رسیده است.

افسار زن غرغرو یک دهان بند آهنی با یک چارچوب آهنی بود که دور سر قرار می‌گرفت. وقتی این دستگاه پوشیده می‌شد، شخص نه می‌توانست حرف بزند و نه چیزی بخورد. برخی افسار‌ها، میخ‌هایی داشتند که وقتی افسار بسته و قفل می‌شد، وارد دهان شده و مانع هرگونه حرکت فک می‌شدند، چون حرکت دادن فک باعث سوراخ شدن دهان و زبان می‌شد. این عمل واقعا وحشیانه بود.

تنبیه وحشیانه زنان پُرحرف و غرغرو در قرون وسطی

بالای این افسار آلمانی یک زنگوله دارد تا توجه بیشتری را جلب کند و باعث تحقیر و سرزنش بیشتر زنان شود.

دهان‌بند اولین بار در اسکاتلند و برای تنبیه جادوگران در اواخر قرن شانزدهم استفاده شد. بعد‌ها در انگلستان، عده‌ای شروع به استفاده از آن برای زنان دردسرساز و خطاکار کردند. بسیاری از شهر‌ها تنبیه خاص خود را برای زنان غرغرو و شوهران بی‌غیرت داشتند. یکی از روش‌های رایج این بود که قربانی روی یک چارپایه می‌نشست و به رودخانه یا استخر انداخته می‌شد.

تنبیه وحشیانه زنان پُرحرف و غرغرو در قرون وسطی

افسار بستن فقط از نظر جسمی ناراحت کننده نبود، بلکه تحقیرآمیز هم بود. در اسکاتلند، زن افسار بسته را در خیابان‌ها می‌گرداندند، گاهی با شوهرش. این اقدامات برای این بود که به مردم یادآوری کند چطور رفتار کنند و عواقب رفتار ناشایست خود را بفهمند. این تنبیه یک قرن رواج داشت، اما در بخش‌هایی از اروپا مثل آلمان، تا اوایل دهه ۱۸۰۰ به عنوان مجازات در کارگاه‌ها استفاده می‌شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 497936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟