جزئیات دادگاه رسیدگی به پرونده ١۴ متهم ارزی

به گزارش رکنا، حجت الاسلام موحدی‌راد دادستان سیستان و بلوچستان در ابتدای جلسه دادگاه گفت: جناب قاضی مستحضر هستید که متهمین سه گروه هستند؛ گروه اول به مدیریت آقای رنود ۵۲ میلیون یورو از بانک‌های کشور گرفته‌اند؛ گروه دوم به مدیریت آقایان فرجی، وزیری و رنود ۱۶ میلیون دلار و گروه سوم به مدیریت آقای نوری ۱۴ میلیون یورو از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: رویه این بوده که این آقایان اصلاً قصد واردات کالا نداشتند؛ آنها شرکت‌های واسط را خریداری کرده و با مدیرعامل اجاره‌ای به فعالیت می‌پرداختند. دو مدیرعامل این شرکت‌ها در روستای زهک تحت حمایت کمیته امداد بودند و با یارانه زندگی می‌کردند. آن وقت با امضای این‌ها وام گرفته‌اند.

موحدی‌راد افزود: به همین علت است که زمانی که بانک پولش را می‌خواهد رفع تعهد صورت نمی‌گیرد و در بعضی مواقع این آقایان به عنوان ضامن امضاء زده‌اند اما امضای جعلی زده‌اند که از سیستم بانکی کلاهبرداری کنند.

دادستان سیستان و بلوچستان با نشان دادن یک عکس به قاضی گفت: در عکس آن کسی که کت شلوار روشن به تن دارد مدیر عامل است و حالا در سمنان بازداشت شده؛ وی در بانک مثل آدم بی‌خبر ایستاده است در حالیکه نوری می‌گوید من کاره‌ای نیستم اما اینجا آقای نوری در حال دست دادن با رئیس بانک است.

وی ادامه داد: می‌بینید در زمانی که دولت می‌خواست مشکلات مردم را حل کند افرادی سودجو وارد شدند. من معتقد هستم باید در قانون ثبت شرکت‌ها بازنگری کنیم حتی تا قبل از این موارد بانک مرکزی ما سامانه ارزی نداشت و تازه این سامانه راه اندازی شده است.

وی افزود: آقای رنود البته به جز اتهام جعل و کلاهبرداری دو کارخانه نیز دارد که از سال ۹۳ تسهیلات گرفته و حالا بانک خواستار رفع تعهد است. مردم ما باید هوشیار باشند و بدانند که ممکن است چه اتفاقی برایشان پیش بیاید.

در ادامه دادگاه، به درخواست دادستان، قاضی پرونده از دو تن از مدیرعامل‌های جعلی این پرونده خواست برای ارائه توضیحات در جایگاه حاضر شوند.

علی گلی یکی از این افراد در جایگاه حاضر شد و گفت: من کارگر ساختمان هستم. ما از شرکت هیچ اطلاعی نداریم و اصلا نمی‌دانیم نامش چیست. آقای جواد بارانی این اطلاعات را دارد. ما از روستا بودیم و خیلی از روستای ما رفتند و گفتند یک کارت به شما می‌دهند و مشکلی نیست.

وی ادامه داد: ما را به بیرجند بردند و از ما امضا گرفتند بقیه کار را خودشان انجام دادند به ما نمی‌گفتند قرار است چه اتفاقی بیفتد به ما فقط سه میلیون تومان پول دادند.

علی گلی مطلع این پرونده افزود: ما از طریق اطلاعات فهمیدیم آنها چه کاری انجام می ‌ادند و بعد با اطلاعات همکاری کردیم.

قاضی موحد در ادامه از مطلع بعدی خواست که در جایگاه حضور یابد و اظهاراتش را بیان کند.

مجید گلی با حضور در جایگاه خود را کارگر ساده، دارای تحصیلات دوم راهنمایی معرفی کرد و گفت: در روستای ما افراد فامیل برای دریافت کارت بازرگانی رفته بودند و مبالغی هم در مقابل این کار دریافت کردند. بعد به ما گفتند برای دریافت کارت به تهران بیایید و هزینه‌های سفر و بلیت هواپیما را هم خودشان می‌دادند و بعد از آنجا به گنبد رفتیم.

وی ادامه داد: در آنجا با آقایی به نام نوروزی به دفترخانه رفتیم و مدارک را امضا کردیم و دیگر اطلاعی از موضوع ندارم.

وی افزود: به خاطر اینکه مشکلات مالی زیادی داشتیم. با هزینه‌ هواپیما کلا ۴ میلیون تومان دریافت کردم و پول را آقای نوروزی به کارت من حواله کرد.

مجید گلی در ادامه از قاضی موحد درخواست کرد که حساب‌های آنها که مسدود شده است باز شود که قاضی موحد به وی گفت: شما در قبال امضایی که کردید مسئولیت دارید.

مجید گلی در ادامه گفت: تعداد زیادی از افراد فامیل و روستای ما در قبال مبالغ ۲ تا ۴ میلیون تومان این مدارک را امضا کردند.

در ادامه نماینده دادستان اظهار کرد: جناب قاضی چون آن منطقه نزدیک مرز است و به دلیل وجود بازارچه‌های مرزی متهمان نیاز به دریافت کارت بازرگانی داشتند که از این افراد در روستاها استفاده می‌کردند.

در ادامه پدر علی شیروانی، یکی از کسانی که این کارت‌ها به نام او صادر شده اعلام کرد: آرش شیرآقایی به نام پسر من شرکت باز کرد و حال در سمنان ۲.۵ میلیارد به نام پسرم چک برگشت خورده وجود دارد و پسرم در بازداشت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 489026 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟