اعدام در ملاعام برای خطرناک ترین مرد شیراز

موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس از دستگیری سرکرده توزیع هروئین به همراه ۳ تن از همراهانش در جاده شیراز دشت ارژن و اجرای حکم سارقان مسلح آرایشگاه‌های شیراز خبر داد و بیان کرد: این متهم در چند مرحله مبادرت به حمل ١٧٠٠ کیلوگرم هروئین کرده و محکوم به اعدام شده است و اعدام آن در ملاءعام انجام می‌شود. 

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به شهادت امام جمعه کازرون، گفت: چهار روز بعد از وقوع حادثه کیفرخواست صادر شد و جلسه رسیدگی به اتهامات متهم، ۱۲ تیرماه برگزار خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین با بیان اینکه پرونده سیل شیراز از دیدگاهی کارشناسی بررسی شده و همه ابعاد آن هم دیده می‌شود، گفت: اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، اگر تمایل دارند که این پرونده سریعتر به نتیجه برسد، از اظهارنظری که منجر به اخلال در پرونده شود خودداری کنند.

موسوی تصریح کرد: این پرونده بدون تاثیرپذیری و به شکل کاملا عادلانه رسیدگی شده و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه ۵ پرونده اقتصادی در شعب ویژه فارس رسیدگی شده است، از تشکیل دو پرونده جدید خبر داد و گفت: دادگاه‌های مفاسد اقتصادی همچنان در فارس هم علنی برگزار می‌شود و حضور خبرنگاران مورد تاکید ما قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های دادگستری فارس در هفته قوه قضائیه، گفت: دادگستری فارس علی رغم گستردگی و اهمیت حوزه قضایی، به لحاظ عِده و عُده در مظلومیت بسر می‌برد و یکی از واضح‌ترین این مظلومیت ها، ساختمانی است که هفتادسال قدمت دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه دوران مدیریت جدید قوه قضائیه، دوران تحول نامیده شده است، ابراز امیدواری کرد که این تحول در تمام حوزه‌ها حادث شود؛ گفت: یکی از تحولاتی که دنبال خواهد شد، آغاز احداث ساختمان جدید دادگستری فارس به عنوان یک مصوبه است.

موسوی با اشاره به تعدد پرونده‌های وارده و مختومه در دادگستری فارس گفت: ۷۷۸ هزار و ۶۸۱ پرونده در محاکم مختلف رسیدگی شده حال آنکه تعداد قضات دستگاه قضایی فارس حدود ۵۷۰ نفر است.

وی با اشاره به رسیدگی به بیش از ۲۰۰ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف استان فارس، خاطرنشان کرد: مجموع پرونده‌های ورودی و مختومه شده در دستگاه قضایی این استان در یکسال گذشته بیش از یک میلیون فقره بوده است.

موسوی با اشاره به برنامه‌های بلند و کوتاه مدت دادگستری فارس و تاکید براینکه این برنامه‌ها در راستای سیاست دستگاه قضایی خواهد بود، یکی از برنامه‌های اصلی را آزادی زندانیان مهریه که استطاعت مالی لازم را ندارند دانست و گفت: اکنون ۲۷ زندانی مهریه در زندان‌های فارس، محبوس هستند.

این مقام قضایی، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را از دیگر برنامه‌های مد نظر دانست و گفت: طی یکسال گذشته قریب به ۵ هزار نفر از زندان‌های فارس به اشکال مختلف آزاد شده اند که عموما مرتکبان جرائم غیرعمد را شامل می‌شود.

موسوی، زمانبندی مشخص برای پرونده‌های مختلف قضایی با هدف کاهش اطاله دادرسی، ارتقاء امنیت استان و افزایش جذب سرمایه گذاری، حمایت از صنعتگر و تولیدکننده و سرمایه گذار با هدف رونق تولید، حفظ و ارتقاء حقوق شهروندی و ... از دیگر موارد اصلی در دادگستری فارس در یکسال پیش رو عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس یکی از مهمترین برنامه‌های مد نظر را مبارزه بی وقفه با فساد چه درون چه در بیرون از دستگاه قضایی دانست و تصریح کرد : با اطمینان می‌گوییم که استان فارس یکی از سالمترین مجموعه‌های قضایی کشور است و ما با شائبه فساد هم برخورد و در برابر فشار‌های بیرونی با قدرت ایستادگی خواهیم کرد.

موسوی از دستگیری سرکرده توزیع هروئین به همراه ۳ تن از همراهانش در جاده شیراز دشت ارژن و اجرای حکم سارقان مسلح آرایشگاه‌های شیراز خبر داد و بیان کرد: این متهم در چند مرحله مبادرت به حمل ١٧٠٠ کیلوگرم هروئین کرده و محکوم به اعدام شده است و اعدام آن در ملاءعام انجام می‌شود.

شهرداری شیراز مقصر اصلی سیل است

حیدر آسیابی دادستان شیراز در ادامه این نشست خبری گفت : براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده از سوی هیئت‌های سه نفره و پنج نفره کارشناسی دادگستری، هیچ ارگانی جز شهرداری شیراز مقصر اصلی سیل شناخته نشده است.

وی با انتقاد از شورای شهر شیراز به واسطه انتشار عمومی مطلبی تحت عنوان گزارش کارشناسی سیل، گفت: رسیدگی به پرونده سیل شیراز موضوعی حقوقی و در صلاحیت دستگاه قضایی است و هیچ دستگاه و فرد دیگری اجازه ورود به آن را ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با بیان اینکه شورا و دیگر مجموعه‌های مرتبط می‌توانند برای آسیب شناسی موضوع ورود کرده و کار کارشناسی انجام دهند، گفت: هیچ دستگاهی جز سیستم قضایی، اجازه مداخله در امر قضا را نداشته و نمیتواند نظرات کارشناسی را منتشر کند.

آسیابی در خصوص سیر کارشناسی این پرونده گفت: در ابتدا یک هیئت سه نفره کارشناسی از بین کارشناسان رسمی دادگستری فارس، از سوی دادستانی مشخص و مسئول بررسی شد که براساس نظر آن هیئت، ۲ نفر از شهرداران ادوار یکی به میزان ۷۰ درصد و دیگری به میزان ۳۰ درصد مقصر قلمداد شدند.

وی ادامه داد: از نظر هیئت کارشناسی سه نفره، لوله انتقال روان آب احداث شده از دروازه قرآن که سال ۶۸ اجرا شده بود، توان انتقال حجم بالای سیلاب را نداشت که شهردار مربوطه به میزان ۷۰ درصد مقصر قلمداد شده بود و از طرفی عدم حضور به موقع عوامل شهرداری و انجام نشدن لایروبی به موقع و جمع آوری ضایعات، منجر به تعیین ۳۰ درصد تقصیر برای شهردار وقت شده بود.

آسیابی گفت: بعد از اعتراض ۲ شهردار مورد نظر، پرونده به هیئت کارشناسی ۵ نفره ارجاع شد که براساس نظر این هیئت، لوله گذاری برای انتقال آب‌های سطحی و روان آبها، بین سال‌های ۶۳ تا ۶۶ و دوران تصدی ۲ شهردار انجام شده بود که در آن زمان هماهنگی لازم هم با آب منطقه‌ای نشده بود لذا هر شهردار به میزان ۲۵ درصد مقصر قلمداد شدند.

وی ادامه داد: براساس این نظریه، یکی از شهرداران که در زمان تصدی خود مطالعات بازنگری مورد نیاز خط لوله انتقال روان آب را که مصوب شده بود، اجرا نکرده است، به میزان ۲۵ درصد و در نهایت عدم شناخت نقطه بحرانی، رفع نشدن نواقص طرح و بی توجهی به مطالعات طرح بازنگری و سایر مباحث نیز منجر به تقصیر ۲۵ درصدی برای شهردار وقت شد.

آسیابی از شورای شهر و سایر دستگاه‌ها خواست تا از ورود به حوزه مسئولیتی دستگاه قضایی خودداری کرده و اعضای شورای شهر هم از اظهارنظری که منجر به طولانی شدن روند پرونده میشود خودداری کنند.

دادستان شیراز تصریح کرد که رسیدگی به این پرونده در کمال دقت انجام شده و هیچ فشار فردی یا گروهی بر روند آن تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.

آسیابی در پاسخ به سئوالی پیرامون اعتصاب غذای یک زندانی در شیراز، گفت: آقای حسین سپنتا به واسطه اثبات جرائم امنیتی به تحمل ۲ فقره زندان هرکدام به مدت ۱۰ سال محکوم شده است.

دادستان شیراز با تکذیب اعتصاب غذای این زندانی که از سوی برخی رسانه‌های معاند منتشر شده بود، گفت: فردی که حکم محکومیتش صادر شده و زندانیست، بلاتکلیف محسوب نمیشود.

وی همچنین با انتقاد از طرح برخی نظرات پیرامون مهدی حاجتی، گفت: اتهام آقای حاجتی، امنیتی است و ارتباطی با توئیت او ندارد و براساس شواهد و مدارک از سوی دادگاه صالحه به تحمل یکسال زندان و دوسال تبعید به طبس محکوم شده است.

دادستان شیراز با بیان اینکه اطلاع رسانی شاهد برخی اظهارنظر‌ها در مورد این زندانی هستیم، گفت: در نظر گرفتن عفو و اعطای هرگونه تسهیلاتی به زندانیان، در صلاحیت مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس نیست و فقط دستگاه قضایی می‌تواند در این خصوص ورود کند.

آسیابی تصریح کرد که اتهام مهدی حاجتی، اقدام علیه نظام بوده و اکنون نیز در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است و تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر عفو و تخفیف مجازات از سوی او ارائه نشده است.

دادستان شیراز، بازداشت رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های استان فارس را تایید و اضافه کرد: این فرد براساس گزارش دستگاه اطلاعاتی و با اتهام ارتشاء بازداشت شده است.

آسیابی با تاکید براینکه هنوز اتهام انتسابی اثبات نشده است، گفت: این پرونده در مرحله بازپرسی و تحقیق قرار دارد لذا اطلاع رسانی پیرامون آن هنوز به شکل کامل امکانپذیر نیست.

دادستان شیراز همچنین ممانعت از تداوم اکران فیلم‌های هفته سینمای اروپا در این کلانشهر را براساس شواهد و مدارک و مستنداتی دانست و گفت: این فیلم‌ها دارای صحنه‌های مستهجنی بود.

آسیابی خاطرنشان کرد: موضوع اکران این فیلم‌ها به شکل کاملا کارشناسانه بررسی و منجر به اخذ تصمیم و توقف اکران فیلم‌ها شد؛ قطعا اگر بار دیگر شاهد چنین رخداد‌هایی باشیم، برخورد قانونی انجام خواهد شد.

دادستان شیراز برخی از این فیلم‌ها را دارای صحنه‌های زننده دانست و گفت: این فیلم‌ها در ۵ شهر به نمایش درآمده بود، اما برای اکران آن‌ها در سالن‌های ۲۵ نفره، پروانه تفکیکی وجود نداشت.

آسیابی با یادآوری اینکه یکی از معاونان دادستانی شیراز هم با هدف بررسی موضوع، برخی از این فیلم‌ها را در سالن سینما تماشا و موضوع را گزارش کرده بود، گفت: گاهی وزارت ارشاد هم یک فیلم را تایید کرده، اما بعد از اکران مانع تداوم نمایش آن می‌شود.

دادستان شیراز تاکید کرد که مهر تایید ارشاد دلیل بر مباح بودن یک فیلم و فعالیت هنری نیست، گفت: در برخی فیلم‌هایی انتخاب شده برای هفته فیلم اروپا، مباحث غیراخلاقی و ترویج این مسائل به شکل غیرمستقیم آموزش داده می‌شد.

آسیابی با بیان اینکه بررسی برای شناسایی عوامل اصلی اکران این فیلمها، در سطح کشور و استان فارس ادامه دارد، گفت: برخورد قانونی در سطح کشور و همچنین در مرکز استان فارس با خاطیان در این خصوص انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شعار امسال رونق تولید و حمایت از اقتصاد مقاومتی است، گفت: قوه قضائیه در کنار دولت و جامعه وظیفه دارد با بررسی میدانی مشکلات واحد‌های تولیدی را بررسی و رسیدگی کنند و موانع اجرایی آن‌ها را رفع کند.

وی افزود: تعطیلی کارگاه‌های تولیدی به هیچ وجه انجام نمی‌پذیرد و مسئولان مربوطه بایستی از تعطیلی واحد‌های تولیدی جدا خودداری کنند.

آسیابی ادامه داد: استان فارس در موضوع زمین خواری جز سومین استان برخوردار طمع زمین خواران است که بیش از هزار نفر شاکی در این زمینه وجود دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس اظهار کرد: با تشکیل شورای حفاظت از منابع طبیعی به صورت فصلی، شاهد ارتقاء، قاطعیت برخورد و پیشگیری زمین خواری باشیم.

وی با بیان اینکه بحث حقوق عام که یکی از وظایف عام قوه قضاییه است، تصریح کرد: فارس به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) شایسته اهمیت اخلاق مطلوبی است و با موضوع فساد بدون اغماض برخورد قاطع خواهد شد و در حوزه برخورد و پیشگیری برنامه‌های خوبی اجرا خواهد شد.

قاتل امام جمعه کازرون از وضعیت روحی و روانی سالمی برخوردار بوده است

سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس هم در ادامه این نشست خبری با اشاره به آزمایشات انجام شده قاتل امام جمعه کازرون گفت: وضعیت روحی و روانی قاتل بررسی و به پزشکی قانونی ارجاع داده شد و ایشان در سلامت روحی و روانی کامل قرار دارد.

وی با بیان اینکه ساعت‌ها با قاتل صحبت کرده ایم و او مورد مشاوره قرار گرفته است، اظهار داشت: هیچ گونه علائمی که نشان بدهد قاتل دارای سلامت روانی نیست، وجود ندارد.

غلامزاده افزود: طبق گفته‌های قاتل، طراحی و برنامه قتل از ماه‌های قبل تدارک دیده شده بوده و حتی یک هفته قبل قصد انجام این کار را داشته است و شب ۲۳ ماه مبارک رمضان امام جمعه را به شهادت می رساند.

غلامزاده رئیس پزشکی قانونی فارس با بیان اینکه آمار جان باختگان حادثه سیل پنجم فروردین در شیراز دقیق اعلام شده است، گفت: تعداد کشته شدگان را ۲۱ نفر اعلام که شامل ۷ مرد، ۷ زن و ۷ کودک بود و تنها ۷ نفر از آنان مسافران نوروزی بودند و مابقی از استان فارس بودند.

وی با اعلام افزایش ۸ درصدی فوتی‌های ناشی از خودکشی در استان، گفت: در سال ۹۷ تعداد ۳۷۸ نفر در استان فارس به دلیل خودکشی جان باختند که این آمار در مقایسه با سال ۹۶ افزایش ۸ درصدی را نشان میدهد.

غلامزاده بیان کرد: در ۲ ماه نخست امسال تعداد ۶۳ نفر در استان اقدام به خودکشی کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی فارس با اشاره به اینکه مرگ بر اثر خودکشی در مردان بیشتر از زنان است، گفت: در آمار سال گذشته از جمع ۳۷۸ نفری که اقدام به خودکشی کردند، ۲۸۶ نفر مرد و مابقی زن بوده اند و بیشترین آمار مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال است.

غلامزاده با بیان اینکه سن خودکشی در سال‌های اخیر پایین آمده و این زنگ هشداری است، اظهار کرد: کوچکترین فردی که در فارس بر اثر خودکشی فوت کرد، یک دختر کلاس اول راهنمایی بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟