محکومیت 2 فرد که برای سرویس های آمریکا و عربستان جاسوسی می کردند + فیلم
حجم ویدیو: 16.18M | مدت زمان ویدیو: 00:02:36

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز- سه شنبه - در سومین نشست خبری در محل ساختمان دادگستری استان تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال « رکنا » مبنی برمحکومیت دو جاسوس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، گفت: هفته گذشته یکی از موارد نفوذ فرهنگی را توضیح دادم. این فرد کسی بود که به دنبال استحاله فرهنگی و تغییر رویکرد و ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی مغایر با شئون اسلامی و ایرانی ما بود. این فرد علاوه بر وابستگی به بریتیش کانسل، تحت تعلیمات سرویس انگلستان آموزش‌هایی را دیده بود و از امکانات وزارت خارجه انگلستان برخوردار بود. برخی از این تئاترهایی که سروصدا کرد و بعضاً شنیده شد، موقع برگزاری همکاران ما مجبور شدند سالن را ببندند، جزوتئاترهایی بود که تحت تعلیم این جریان روی صحنه رفته بود. همچنین پرونده‌هایی را در حوزه سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف در دستور کار داریم ،که اخیراً نیز پرونده دو نفرکه وابسته به سرویس آمریکا و عربستان، بودند در دادگاه رسیدگی واحکامشان صادر شده است.

20سال محکومیت هدایتی

وی در ارتباط با آراء پرونده های مفاسد اقتصادی رسیدگی شده و اخیراً صادر شده، اظهارداشت: پرونده مربوط به آقای حسیین هدایتی مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی صادر شد و با رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی ما آقای حسین هدایتی فرزند علی اکبر به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی کشور به تحمل 20 سال حبس، محرومیت دائم از بکارگیری از خدمات دولتی و رد مال معادل 4 هزار و 889 میلیارد و 395 میلیون ریال یعنی 488 میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه که از این بانک تحصیل مال نامشروع کرده بود و همچنین تحمل 74 ضربه شلاق. متهم دیگر آقای سید مهدی موسوی نژاد به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 15 سال حبس، محرومیت دائم از مشاغل دولتی، استرداد 93 میلیارد تومان و 74 ضربه شلاق محکوم شد. علی اکبر یقینی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 10 سال حبس، محرومیت به کارگیری در مشاغل دولتی و آقای کیان پیشه به جرم معاونت در نظام اقتصادی به تحمل 5 سال حبس.

وی افزود: آقای محمد محسنی آهویی به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 10 سال حبس، ضبط ارزهای مکشوفه و 500 میلیون ریال جزای نقدی، محمد حسین عابدینی نژاد به جرم اختلاس به جرم 4 سال حبس و انفصال دائم از مشاغل دولتی و استرداد 1374 میلیارد و 640 میلیون و 722 تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند. آقای جهانگیر حجتی نجف آبادی به جرم اخلال در نظام اقتصادیی به تحمل 3 سال حبس و پرداخت جزای نقدی مجموعاً 11 میلیارد و 88 میلیون و 700 هزار ریال در حق 31 نفر از شکات محکوم شد. آقای سید حمیدرضا رضوی به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 3 سال حبس و ضبط ارزهای مکشوفه، سید رضا میری به تحمل 3 سال حبس، نوید محمد به جرم اخلال در نظام اقتصادی 3 سال حبس، سید ناصر مزیدی به جرم اخلال در نظام ارزی کشور تحمل 3 سال حبس و ضبط ارزهای مکشوفه محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: برخی از اصحاب رسانه مطالبه به حقی در ارتباط با انتشار جزئیات احکام صادره در پرونده‌هایی اخلال در نظام اقتصادی، ارتشاع، تبانی و ... را مطرح کردند. آنچه که در ماده 36 قانون مجازات آمده است این است که هرگاه این جرائم بیش از میزان 100 میلیون تومان اتفاق بیفتد بایستی احکام انتشار یابد، ما خود را موظف به اجرای قانون می‌دانیم و حس مطالبه‌گری را تحسین می‌کنیم و باید این حس مطالبه‌گری از همه بخش‌های دولتی و اجرایی انجام شود و ما هم در این ارتباط با بیان جزئیات احکام تا جایی که مقدور بوده اطلاع رسانی کردیم.

اسماعیلی گفت: ما هم با انتشار حکم موافقیم اما یک درصدی از آن را عملیاتی نمی‌دانیم. از یک قاضی پرسیدم که گفت من در اردیبهشت ماه 10 رای صادر کردم که مجموع این 10 رأی مشتمل بر 3 هزار صفحه است. بنابراین وظیفه ما اعلام نتیجه محکومیت بوده که ما به این وظیفه عمل کردیم.

بازداشت 15 نفر در ارتباط با واردات کاغذ

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد تخصیص ارز کاغذ گزارشات و تخلفاتی گزارش شده آیا قوه قضاییه اقدامی انجام داده یا خیر، گفت: تخصیص ارز در حوزه واردات کاغذ به صورت ویژه بعد از اطلاع دادسرای عمومی و انقلاب تهران در دستور کار قرار گرفت و تا الان صرفاً در حوزه تخصیص ارز و واردات کاغذ 5 پرونده در دادسرای تهران تشکیل که 15 نفر در این ارتباط بازداشت هستند که این تعداد 3 گروه هستند.

وی افزود: گروه اول شرکت‌هایی که بابت واردات کاغذ ارز گرفتند اما به جای اینکه تمامی ارز را به واردات کاغذ اختصاص بدهند یک سوم از این مبلغ را به واردات کاغذ تخصیص داده‌اند که 157 میلیون دلار به 2-3 شرکت تخصیص ارز داده شد که فقط 57 میلیون دلار واردات داشتند. شرکت دیگری ارز گرفت و معادل با ارز تخصیصی کاغذ هم وارد کرد اما این کاغذ را با ارز آزاد در بازار به فروش رساند، شرکت‌هایی هم هستند که ارز گرفتند اما اصلاً کاغذی وارد نکرده‌اند و استعلامات خود را از وزارت صمت در خصوص میزان ارزهای تخصیص یافته داشتیم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: اگر تخصیص ارز ما با محاسبات دقیقی بود، اگر تضمیناتی که بایستی از وارد کنندگان اخذ می شد توسط نهادهای متولی انجام می‌شد ، اگر بعد از ورود کاغذ نظارت لازم توسط نهادهای لازم انجام می‌شد ما امروز شاهد این بحران در بحث کاغذ نبودیم. من از نهادهای متولی تقاضا دارم که در تخصیص ارز و سایر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، تضمینات لازم را اخذ کنند که اگر تخلفی انجام شد با استفاده از تسهیلات اقدامات قانونی خود را انجام بدهند و نظارت کافی در حوزه اخذکنندگان تسهیلات داشته باشند.

21 پرونده شرکت های خودرو

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده‌های خودرو گفت: پرونده‌های خودرویی برای ما مایه تأسف است. 21 پرونده در رابطه شرکت‌های خودرویی در مراجع قضایی در دست رسیدگی است که در مورد 3 شرکت رأی قطعی صادر و در حال اجرا است. برخی از این شرکت‌ها 300 ، 500 و 100 و 3000 شاکی داشتند. برای 2 شرکت اخیراً کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال و در نوبت رسیدگی دادگاه قرار گرفته است و 16 پرونده دیگر در ارتباط با شرکت‌های خودرویی در دادسرا در مرحله تکمیل تحقیقات است. اینکه چرا این پرونده‌ها با تأخیر رسیدگی می‌شود بخشی از آن مربوط به واردات است و بخشی به این دلیل است که مثلا یک پرونده که بیش از 3 هزار شاکی و بازپرس دارد باید اظهارات این 3 هزار نفر را شنید و مشخص شود که این شکات چقدر پول به شرکت خودرویی دادند، به همین دلیل یک قدری رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خصوص جرائم کسب و کار اینترنتی و همچنین مواردی مثل سایت دیوار اقداماتی انجام شده یا خیر، گفت: ما در این حوزه قانون داریم، قانون رسیدگی به جرائم رایانه‌ای که حوزه اینترنت نیز ذیل این قانون تعریف می‌شود.در این قانون تکالیف، مقررات و همچنین مجازات‌هایی پیش‌بینی شده البته ادعا نمی‌کنیم که این قانون کامل است و حتما نیازمند به اصلاح و تکمیل دارد، این قانون هم از این قائده مستثنی نیست.

پرونده عراقچی مجدداً به دادگاه رفت

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های سیف، عراقچی و سالار آقاخان گفت: پرونده با نقص از ناحیه دادگاه به دادسرا اعاده شد. دادگاه باید در مورد عراقچی و سالار آقاخان نواقص را برطرف کند اما نمی‌توانست کسی را که در کیفرخواست نیست و اظهاراتش اخذ نشده و اظهارات او مؤثر است را شخصاً احضار و از او تحقیق کند. دادگاه فقط در چارچوب کیفرخواست رسیدگی می‌کند و می‌تواند موضوع اتهامی را تغییر دهد اما این بخش را نمی‌توانست راسا اقدام کند.

سخنگوی قوه قضائیه از ارجاع پرونده احمد عراقچی معاون ارزی سابق بانک مرکزی به دادگاه خبر داد و گفت: دادسرا تحقیقات را تکمیل کرده است و پرونده در همین هفته به دادگاه اعاده شد.

پرونده سیف به دادگاه ارسال شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی به سرانجام رسیده است یا خیر گفت: این پرونده بعد از تکمیل تحقیقات به دادگاه ارسال شد و با پرونده احمد عراقچی و سالار آقاخان مرتبط است.

اسماعیلی افزود: برخی از اصحاب رسانه مطالبه به حقی در ارتباط با انتشار جزئیات احکام صادره در پرونده‌هایی اخلال در نظام اقتصادی،ارتشا و … را مطرح کردند. آنچه که در ماده ۳۶ قانون مجازات آمده است این است که هرگاه این جرایم بیش از میزان ۱۰۰ میلیون تومان اتفاق بیفتد باید احکام انتشار یابد، ما خود را موظف به اجرای قانون می‌دانیم و حس مطالبه‌گری را تحسین می‌کنیم و باید این حس مطالبه‌گری از همه بخش‌های دولتی و اجرایی انجام شود و ما هم در این ارتباط با بیان جزئیات احکام تا جایی که مقدور بوده اطلاع رسانی کردیم. ما هم با انتشار حکم موافقیم اما یک درصدی از آن را عملیاتی نمی‌دانیم. از یک قاضی پرسیدم که گفت من در اردیبهشت ماه ۱۰ رأی صادر کردم که مجموع این ۱۰ رأی مشتمل بر ۳ هزار صفحه است. بنابراین وظیفه ما اعلام نتیجه محکومیت بوده است که ما به این وظیفه عمل کردیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکان کاهش محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و افزایش مشارکت مردم وجود دارد یا خیر گفت: محدودیت‌های اشاره شده، محدودیت‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی کشور است بنابراین تغییر در وضعیت باید از تغییر خود نهاد ذی‌ربط انجام شود نه از سوی قوه قضائیه.

توضیح درباره دوچرخه سواری بانوان در اصفهان

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره استفاده بانوان از دوچرخه و منع آن در اصفهان و موضع دستگاه قضا در این زمینه چیست، گفت: آنچه در این زمینه از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. آنچه ایشان در آن نامه اعلام کردند این نیست که دوچرخه سواری توسط بانوان مطلقاً ممنوع است.

وی افزود: موضوع آن بخشنامه و دستور پیشگیری و برخورد با مظاهر اعمال منافی عفت، بد حجابی یا بی حجابی و تشوی ق دیگران به فساد و فحشاء و امثال آن است و در این راستا، دستوراتی دادند و ای کاش کسانی که در فضای مجازی به اظهارنظر پرداختند، ذیل این دستور را می‌دیدند. در ذیل دستور اعلام کرده که شهرداری لازم است محل‌هایی را برای دوچرخه سواری بانوان تعبیه کند. کسی که چنین چیزی را می‌خواهد آیا معتقد است بانوان مجاز به دوچرخه سواری نیستند؟ ای کاش افرادی می‌آمدند و از این اقدام که بخشی از آن صیانت و پیشگیری از جرایم و حفظ شأن و منزلت زنان است، حمایت می‌کردند. دوچرخه‌سواری برای بانوان به موجب قانون اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد البته من فقیه نیستم و به فتوا نمی‌پردازم.

طبق قانون ارائه لیست اموال مسئولان محرمانه است

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه بر اجرای قانونی رسیدگی به دارایی‌های مسئولان و اعلام راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت دارایی‌های مسئولان، آیا دارایی‌های مسئولان قرار است به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد یا اینکه صرفاً قرار است در اختیار قوه قضائیه و به صورت محرمانه باشد؟ گفت: طبق قانون ارائه لیست اموال مسئولان محرمانه است. در ارتباط با مقامات در اصل ۱۴۲ قانون اساسی، قوه قضائیه کار رسیدگی را انجام می‌دهد و اگر در رسیدگی‌ها جرم و تخلف و یا افزایش غیر حق اموال و دارایی مسئولان را مشاهده کرد نتایج را به اطلاع عموم می‌رساند. در آئین نامه این قانون که توسط قوه قضائیه تنظیم و در این دوره مورد اهتمام قرار گرفته و احتمالاً تا پایان هفته ابلاغ شود پیش بینی شده که اگر تخلفی دیدیم حسب مورد ما آن را به مراجع ذی صلاح منعکس می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تعداد و هزینه‌های زندان نیز گفت: در دوره جدید چند محور در رابطه با زندانیان مورد اهتمام است و مجازات‌های جایگزین حبس در قانون آمده است و علاوه بر آن در سیاست‌های کلی قضا هم قضازدایی، جرم زدایی و حبس زدایی را داریم و نظر ما بر این است با استفاده از میانجی‌گری، داوری و حل اختلاف قبل از کار قضائی موضوع حل شود.

وی افزود: در حوزه جرم زدایی معتقدیم برخی از عناوین مجرمانه به تخلف تبدیل شود. در بسیاری از قوانین رویکرد قانون‌گذار تعیین حبس بوده است و در رابطه با جرایم خشن، معتقدیم باید مجازات حبس باشد. به عنوان مثال اگر کسی با پلاک مخدوش وارد طرح ترافیک شد، حبس می‌شود و در این رابطه معتقدیم اگر خودرو ضبط شود، مجازات باید متناسب باشد.

بازداشت یک خبرنگار به اتهام امنیتی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً مرضیه امیری خبرنگار روزنامه شرق بازداشت شده، اما اجازه دیدار با وکیل را ندارد، آیا علت خاصی دارد؟ گفت: بازداشت و صدور حکم مبتنی بر اعمال مجرمانه بر افراد است و در این رابطه شغل و جنسیت برایمان مهم نیست.

وی افزود: این فردی که نام بردید عمل مجرمانه در حوزه امنیت به او نسبت داده شده است و در این زمینه هر وکیلی نمی‌تواند وکالت کند البته مجلس دنبال اصلاح قانون است و هر آنچه مجلس تصویب کند، آن را اجرا می‌کنیم.

وزیر دارایی گفته که ۳۰ میلیارد دلار ارز صادراتی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر دارایی گفته که ۳۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته است؟ گفت: اولاً باید سوال کرد چرا به این افراد بی حساب و کتاب ارز داده شده است؟ قرار جامعه ما بر این نیست که نهادهای متولی بدون حساب و کتاب اقدام کنند و بعد بگویند قوه‌قضاییه شناسایی و برخورد کند. در ابتدا تکلیف متوجه نهادهای متولی است. این هنر نیست برای یک مسئول که بگویید ۳۰ یا ۵۰ درصد ارز ناشی از صادرات به کشور بازنگشته است و بعد هم بگوید ما به قوه‌قضاییه گفته‌ایم. فقط می‌آیند رسانه‌ای اعلام می‌کنند که قوه‌قضاییه پیگیری کند.

وی با طرح این سوال که قوه‌قضاییه سراغ چه کسی برود؟ گفت: در مرحله بعد لیست می‌فرستند در حالی که علیه یکایک آنها باید شکایت کنند. اینکه یک لیست بفرستند، از اقدامات عجیبی است که در کشور ما باب شده است و همیشه هم قوه‌قضاییه باید پاسخگوی این اعمال و رفتار باشد. ما به عنوان دستگاه قضائی از اینکه اجرای قانون مطالبه شود، استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در مورد سوالی که کردید باید بگویم تا کنون گزارشی داده نشده است و اگر گزارش داده شود، ضمن اینکه از قصورشان گلایه‌مند هستیم، حتماً وظیفه قانونی خود را انجام خواهیم داد.

حکم رامین صادر شده اما قطعی نیست

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم در پرونده یاسین رامین خبر داد و گفت: این حکم غیرقطعی است.

غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکم پرونده یاسین رامین صادر شده است؟ حکم صادره چیست و این حکم قطعی است یا خیر؟ اظهار کرد: حکم صادر شده ولی غیرقطعی است.

وی افزود: از بیان جزئیات حکم تا زمانی که قطعی نشده است معذورم.

حکم ممنوع‌الخروجی پوری حسینی رفع نشده است

اسماعیلی در رابطه با وضعیت پرونده پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: در ارتباط با فردی که اشاره شد دو موضوع در مرجع قضائی وجود دارد. یک موضوع شکایتی است که قبلاً شخص خاصی علیه ایشان مطرح کرده بود که در دادسرا رسیدگی و منتهی به قرار منع تعقیب شد.

وی افزود: به این قرار اعتراض شده و به دادگاه آمده است و دادگاه اعتراض را وارد دانسته و قرار جلب به دادرسی صادر کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نظر دادسرا این بود که پرونده در دادسرا مختومه شود که دادگاه این نظر را تأیید نکرده است.

اسماعیلی گفت: موضوع مطرح دیگر در مورد واگذاری‌ها و اشکالات خصوصی سازی است که مسئولیت اولیه به موجب قانون با هیأت‌های واگذاری است که این هیأت هر تصمیمی گرفت در مرجع بالاتر آن که هیات‌های داوری است مطرح می‌شود و به آن رسیدگی می‌کند.

وی افزود: آرای هیأت داوری تحت شرایط خاصی در مرجع قضائی مطرح می‌شود. البته در این راستا هرگاه غیر از نحوه واگذاری عمل مجرمانه‌ای رخ دهد دادسراها و دادگاه‌ها به آن رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: در این موضوع اخیراً گزارشاتی واصل شده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در این مرحله نمی‌توان نسبت به ماهیت این گزارشات اظهار نظر قضائی دقیقی انجام داد اما دستور مؤکد صادر شده که بررسی‌های لازم با دقت انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت ممنوع‌الخروجی پوری حسینی چگونه است، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم در این ارتباط تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

دستگاه‌های متولی پیش فروش ساختمان قانون را رعایت کنند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر قانون مربوط به پیش فروش ساختمان توسط دستگاه‌های متولی اجرایی شود شاهد این حجم از پرونده‌های قضائی نخواهیم بود.

غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در جلسات قبل به آن اشاره کردم برنامه‌های تحولی ریاست قوه قضائیه بود که متناسب با رهنمودهای معظم له در اجرای در اجرای برنامه‌های تحولی است.

وی افزود: از محورهای اصلی سند تحول و برنامه‌های تحولی قوه قضائیه اهتمام بیش از پیش به مقوله پیشگیری از وقوع جرم، دعاوی و اختلافات است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ریاست قوه قضائیه تاکید کردند که هیچ دستگاهی را نمی‌شناسند الا اینکه برای آن دستگاه قائل به وظیفه پیشگیری از وقوع جرم هستند. درست است که قانون اساسی ایران یکی از وظایف قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم شمرده اما این به معنای انحصار این موضوع مهم و حائز اهمیت در قو قضائیه نیست کما اینکه قانون پیشگیری از وقوع جرم که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است سایر نهادها و دستگاه‌ها را در این موضوع مسئول شناخته و برای آنها وظایفی را تعیین نموده است.

اسماعیلی یکی از موضوعات مهمی که امروزه مردم و مراجع قضائی با آن مواجه هستند را موضوعات مربوط به پیش فروش آپارتمان و ساخت و سازها خواند و گفت: آنچه که در قانون برای این حوزه در سال ۸۹ تصویب شده این است که در این قانون برای وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، مجامع امور صنفی و سازندگان و کسانی که اقدام به اجرای مجموعه‌ها می‌نمایند است.

وی افزود: اگر این قانون توسط دستگاه‌های ذیربط به عنوان قانونی که پیشگیری از وقوع جرم می‌نماید، عملیاتی می‌شد الان با این حجم از پرونده‌های سنگین مواجه نبودیم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ماده ۴ قانون پیش فروش ساختمان اظهار کرد: تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان مصوب سال ۸۹ تنظیم قرارداد پیش فروش را منوط به ارائه مدارکی از قبیل سند اصلی مالکیت، پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد دانسته است.

وی افزود: این الزام قانونی به این معنی است که وقتی شهرداری پروانه ساختمان صادر می‌کند و قرار است یک مجموعه آپارتمانی ساخته شود باید همزمان با صدور پروانه و قبل از شروع عملیات ساختمانی واحدهای پیش‌بینی شده در ساختمان شناسنامه‌ای به عنوان شناسنامه فنی برای هر واحد که قرار است ساخته شود، صادر شود.

اسماعیلی گفت: باید به کسانی که برای پیش خرید ساختمان مراجعه می‌کنند، علاوه بر اسناد یک شناسنامه فنی آپارتمان که واحد را مشخص می‌کند را دریافت کنند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: اکثریت قریب به اتفاق شهرداری‌ها به این مساله عمل نکردند. از سال گذشته در تهران حدود ۵۰ هزار شناسنامه فنی ساختمان صادر شد که این الزام قانونی باید در تهران و شهرستان‌های دیگر اجرایی شود.

وی در خصوص تدبیر دیگر قوا قضائیه اظهار کرد: مشاوران املاک فقط می‌توانند نقش واسطه و دلالی را در مذاکرات مقدماتی بین خریدار و فروشنده را داشته باشند و به هیچ عنوان مجاز به تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان نیستند و قرارداد پیش فروش ساختمان باید در دفاتر اسناد رسمی صادر شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همچنان شاهد قصور و کوتاهی مشاوران املاک، اتحادیه مربوطه و همچنین وزارت ثبت به عنوان ناظر بر فعالیت‌های صنفی هستیم.

وی افزود: اگر این تکلیف توسط سازمان‌ها انجام شود شاهد نخواهیم بود که یک واحد آپارتمانی به چند نفر فروخته شود.

اسماعیلی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در کشور قانون حاکم باشد و شهروندان با کمترین آسیب مواجه شوند باید همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: برای رفع اختلافات در این حوزه هیأت‌های داوری پیش بینی شده که مردم اختلافات خود را باید از این طریق حل کنند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: در برنامه تحولی پیشگیری از وقوع جرم قرار بر این است که دستگاه قضائی از تمام دستگاه‌ها و بخش‌های متولی کشور مطالبه گری کند تا وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند و در صورت تخلف این دستگاه‌ها مورد بازخواست قرار گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خسرو نژاد مبشر
آیا این خبر مفید بود؟