این تبهکار تهرانی با سوء‌استفاده از باورهای مذهبی برای مشهدی ها دردسر درست کرد+عکس

فردی که با همدستی یک متهم دیگر به کلاهبرداری از ٣۶شهروند مشهدی اقدام کرده بود، پس از دستگیری در تهران و انتقال به مشهد اعتراف کرد که این شگرد را در زندان یاد گرفته است.
اواسط آبان ماه با طرح شکایتی از سوی مردی جوان در دادسرای مشهد مبنی بر کلاهبرداری، براساس دستور قاضی مهدی حقدادی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد پرونده‌ای در شعبه ٧۵٢این مجموعه قضایی تشکیل و بازپرس محمودی مسئولیت رسیدگی به آن را بر عهده گرفت.
ماجرای این پرونده هم مانند ده‌ها پرونده‌ دیگر از یک تماس تلفنی آغاز و به واریز پول به حسابی ناشناس از سوی مال‌باخته ختم شده بود. شاکی در مواجهه با بازپرس محمودی گفت که چند روز پیش فردی ناشناس با او تماس گرفته و مدعی شده که او در قرعه‌کشی همراه اول برنده کمک هزینه سفر عتبات شده است.
مال‌باخته که با شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده بود، بدون توجه به شماره فرد تماس‌گیرنده و اظهارات متقلبانه او، خود را پای عابر بانک می‌رساند تا به خیال خود جایزه‌اش را دریافت کند. متهم نیز در این بین برای اینکه حواس طعمه‌اش را پرت کند و نقشه خود را عملی سازد با استفاده از جملات شسته رفته ذهنیت شاکی را مشغول می‌کند و هم‌زمان با مکالمه از او می‌خواهد اقدامات مالی را انجام دهد. در مقابل مرد جوان بی‌توجه به توضیحات تراکنش مالی بر روی صفحه نمایش‌ دستگاه عابر‌بانک شروع به اجرای دستور متهم می‌کند و ابتدا موجودی کارت بانکی‌اش را می‌خواند و پس از آن با دست خود مبلغ ۵میلیون تومان به کارت فرد ناشناس واریز می‌کند.
شاکی که به خیالش هدیه‌ خود را دریافت کرده، خوشحال عابر‌بانک را ترک می‌کند و به سمت خانه می‌رود، اما در میانه راه پیامک کسر وجه تمام خیالاتش را فرو می‌ریزد.
ردزنی متهمان
قاضی محمودی پس از دریافت اظهارات شاکی پرونده، دستور رسیدگی به آن را صادر و گروهی از مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خراسان‌رضوی را مأمور پیگیری‌های این ماجرا کرد. تحقیقات پرونده دقایق ابتدایی خود را طی می‌کرد که پای چند شاکی دیگر به این ماجرا باز شد و این افراد با مراجعه به دادسرای ناحیه٧ مشهد مدعی شدند، با فریب یک قرعه‌کشی ساختگی ده‌ها میلیون تومان از دست داده‌اند.
پرونده این افراد نیز برای رسیدگی به شعبه ٧۵٢ارسال و تحقیقات شناسایی متهمان آن نیز آغاز شد. بررسی تخصصی کارآگاهان پلیس آگاهی ادامه داشت تا اینکه مشخص شد مبالغ کلاهبرداری شده این پرونده‌ها به حسابی مشترک واریز شده است. پس از به دست آمدن این اطلاعات که سرنخ خوبی برای رسیدن به متهمان پرونده بود، موضوع به قاضی محمودی اعلام و دستور مسدودسازی حساب بانکی مورد نظر صادر شد.
تحقیقات میدانی کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ادامه یافت تا اینکه رد پای متهمان این پرونده در شهرستان اسلامشهر استان تهران دیده شد. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن بود که متهمان از دستگاه کارت‌خوان یک فروشگاه به تازگی اقدامات مالی انجام داده‌اند که مأموران طی دریافت نیابت قضایی به سراغ آن‌ها رفتند.
کارآگاهان با مراجعه به فروشگاه و بررسی دوربین‌های مداربسته دریافتند متهمان به تازگی به این واحد تجاری مراجعه و اجناسی خریده‌اند. تصاویر ضبط شده دوربین‌های مداربسته این مغازه سرنخ خوبی در اختیار کارآگاهان قرار داد و در نهایت منتج به چهره‌زنی متهمان شد.
استخراج مستندات تصویری از متهمان برگ برنده‌ای را در اختیار مأموران پلیس آگاهی گذاشت و طولی نکشید که یکی از این افراد شناسایی و در برابر قانون Law به زانو درآمد. دستگیری این مرد جوان که به تازگی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده بود، قطعه دیگری به پازل این پرونده افزود و اعترافات او موجب شد تا همدستش نیز به سرنوشت وی دچار شود.
از زندان کلاهبرداری را یادگرفتم
٢متهم دستگیر شده با دستور قضایی از تهران به مشهد منتقل و به صورت تحت‌الحفظ به دادسرای ناحیه٧ مشهد آورده شدند. یکی از آن‌ها که مسعود نام دارد در اعترافاتش به بازپرس محمودی گفت: «‌در زندان رجایی شهر کرج با فردی آشنا شدم که در حوزه راه‌اندازی مسابقات تلفنی تقلبی تبحر داشت. چند باری این کار را انجام دادم و کم‌کم در آن حرفه‌ای شدم. بعد از خلاصی از زندان کارم را شروع کردم و به صورت شانسی با یک شماره تماس می‌گرفتم و مدعی می‌شدم که فرد مورد نظر در قرعه‌کشی، برنده کمک هزینه عتبات شده است. مردم با شنیدن این حرف خوشحال می‌شدند و بدون توجه به شماره‌ام به پای عابر بانک می‌رفتند و درخواستم را انجام می‌دادند.»
همدست متهم که او نیز فردی سابقه‌دار است ضمن اعتراف به جرمش گفت: «‌مسعود بعد از آزادی یک شب به خانه‌ام آمد و گفت که در زندان از فردی طرح این کلاهبرداری را یاد گرفته است و می‌خواهد کارش را شروع کند. مسعود می‌گفت برای اینکه پلیس به او مشکوک نشود باید به سراغ افرادی که نیاز به پول دارند برویم و کارت بانکی آن‌ها را در قبال پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه، اجاره کنیم که این کار را من برای او انجام می‌دادم. معمولا شاکیان مبالغ را به حساب همین افراد می‌ریختند و ردزنی ما از این طریق امکان‌پذیر نبود. ما خیال می‌کردیم هیچ وقت دستمان برای قانون رو نخواهد شد.»
متهمان پس از تشکیل پرونده برای ادامه تحقیقات با قرار متناسب قضایی راهی زندان شدند.
سوء‌استفاده از باورهای مذهبی
بازپرس شعبه ٧۵٢دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد درباره دیگر ابعاد این پرونده به خبرنگار ما گفت: در تحقیقات ابتدایی این پرونده ١۴شاکی به دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح کردند که بررسی‌های اولیه نشان داد همه مال‌باختگان از سوی یک نفر مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.
قاضی محمودی افزود: میزان رقم کلاهبرداری اولیه ۴۵میلیون تومان بود که با تحقیقات و دستگیری متهمان، ٢٢نفر دیگر بر جمع شاکیان این پرونده افزوده شد که طبق بررسی‌های اولیه میزان کلاهبرداری از این ٣۶نفر حدود ١٠٠میلیون تومان برآورد شده است. البته هنوز رقم دقیق کلاهبرداری مشخص نیست و احتمال افزایش شکات نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خراسان‌رضوی در این عملیات در بازرسی از مخفیگاه متهمان ده‌ها سیم‌کارت اعتباری و ده‌ها کارت بانکی متعلق به افرادی دیگر را کشف و خودرو سواری آن‌ها را توقیف کردند.
محمودی با بیان اینکه متهمان با سوء‌استفاده از باورهای مذهبی، مردم را فریب داده‌اند، اظهار کرد: شگرد متهمان این پرونده این‌گونه بوده که آن‌ها به سراغ افرادی همچون معتادان متجاهر، کارتن خواب‌ها و سالخوردگان می‌رفته و به بهانه پرداخت وجوهی به صورت ماهانه، کارت‌های بانکی‌شان را می‌گرفته و از این طریق نقشه شوم‌ خود را عملیاتی  می‌کرده‌اند.
بازپرس شعبه ٧۵٢دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد هشدار داد: شهروندان توجه داشته باشند که کارت بانکی جزو اسناد خصوصی آن‌هاست و قانون آن‌ها را به عنوان مالک اصلی می‌شناسد و چنانچه سهوا سوء‌استفاده‌ای از این طریق صورت گیرد، در وهله اول مظنون اصلی آن‌ها هستند از‌این‌رو افراد درباره مراقبت و نگهداری کارت‌های بانکی خود نهایت دقت را داشته باشند.
وی تاکید کرد: چنانچه شهروندان به صورت آگاهانه کارت بانکی خود را در اختیار افراد سوء‌استفاده‌گر و مجرم قرار دهند، در صورت احراز سوء‌نیت مجرم خواهند بود و در مجموع هرگونه تماس در روزهای تعطیل و اوقات غیر اداری در خصوص اعلام برنده شدن در مسابقات، چیزی جز کلاهبرداری نیست . اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 449750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟